bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
کارشناس مسکن و بازرس انجمن انبوه سازان تهران در گفتگو با بازار نیوز؛
بازرس انجمن انبوه سازان تهران گفت: افزایش 22 درصدی معاملات مسکن در آبان ماه به آمار مثبت شهریور و مهرماه بر می گردد و این ثبات نسبی اقتصادی و جهانی با انتخاب ترامپ در انتخابات آمریکا افت خواهد کرد.
به گزارش بازار نیوز حجم فروش معاملات مسکن در دومین ماه از پاییز امسال 22 رشد داشته است. رونق فروش آپارتمان و افزایش حجم چشم گیر معاملات در آبان ماه به عوامل زیادی مرتبط می شود که از دیدگاه کارشناس بازار مسکن شوک ناشی از افزایش خرید و فروش مسکن طبق آمار بازار املاک تهران از تعادل اقتصادی و رشد نسبی معاملات در آبان ماه به وجود آمده و با توجه به دورنمای لغو تحریم ها، بازار پایتخت به ثبات دست یافته و مردم با استرس کمتری برای خرید ملک دست به کار شده اند.

شریف کاشانی بازرس انجمن انبوه سازان تهران با تاکید بر اینکه قطعا رونق خرید و فروش مسکن تا پایان سال سیر صعودی نخواهد داشت، گفت: با وجود خط و نشان های ترامپ برای برجام، مردم سنگر گرفته اند و منتظر هستند تا ببینند رئیس جمهور آمریکا چه تصمیمی برای برجام خواهد گرفت.

افزایش 22 درصدی معاملات مسکن به تعادل نسبی اقتصاد در مهرماه برمی‌گردد
وی با اشاره به اینکه موضوع افزایش 22 درصدی معاملات مسکن در آبان ماه به آمار مثبت شهریور و مهرماه بر می گردد و این ثبات نسبی اقتصادی و جهانی با انتخاب ترامپ در انتخابات هم افت خواهد کرد، گفت: تا زمانی که مطالبات پیمان کاران به آنها تزریق شود، تعادلی در وضعیت کاری و رونق در بخش مسکن ایجاد می شود ضمن اینکه دولت در ابتدای پاییز اعلام کرد که بدهی پیمانکاران پرداخت می شود و همین باعث شد تا شتاب نسبی در وضعیت مسکن دیده شود هر چند که به اعتقاد من رونق در حجم خرید و فروش املاک به وضعیت تعادل در مهرماه بر می گردد.

کاشانی با تاکید بر اینکه شتاب نسبی پیمانکاران ادامه نخواهد داشت، تصریح کرد: با اعلام دولت برای پرداخت مطالبات، خیز پیمانکاران هم برای ادامه کار دوچندان می شود اما با تزریق قطره ای بدهی ها، این شتاب هم از تب و تاب می افتد و وضعیت رکود هم ادامه دار می شود.

شعارهای ترامپ علیه برجام، رکود مسکن را بیشتر خواهد کرد
وی  اضافه کرد: با تهدیدهای ترامپ نرخ دلار از روز گذشته تا به امروز تفاوت قیمت زیادی داشته است. مسکن به مسائل اقتصادی بازار و جهان ارتباط مستقیمی دارد و نمی توان گفت که سیر صعودی ملک ادامه دار خواهد شد یا نه! انتخابات آمریکا و شعارهای ترامپ بر علیه برجام باعث شد با وجود تحریم ها دولت دست به اعصا شود و همین موضوع باعث شد تا دورنمای برجام وارد اما و اگر شود و این نمی تواند در آینده اقتصادی ایران و از همه مهمتر مسکن بی تاثیر باشد.

کاشانی در این خصوص افزود: کسی باور نمی کرد که ترامپ در انتخاب پیروز شود و با وجود همه تبلیغات ضد ایرانی وی، در حال حاضر این دلواپسی وجود دارد که رئیس جمهور آمریکا برجام را زیر سوال ببرد البته در صورتی که اوباما مجلس سنای آمریکا را برای تحریم وتو کند در بهبود وضعیت اقتصادی ما تاثیر خواهد داشت.

بازرس انجمن انبوه سازان تهران تصریح کرد: به اعتقاد من رونق معاملات در آبان ماه به وضعیت ماههای گذشته برمی گردد. بعد از زمزمه نهایی شدن تحریم ها طی چند ماه گذشته مردم در آبان ماه فضای اقتصادی را به نسبت قبل بهتر احساس کردند و همین باعث تا در وضعیت مسکن هم بهبودی حاصل شود.

مردم به دنبال خرید دلار هستند نه پرداخت بدهی پیمانکاران  
وی با اشاره به اینکه همه این عوامل زنجیر وار به هم متصل هستند، تصریح کرد: تفاوت در وضعیت اقتصادی را می توان با افزایش نرخ دلار مبنا قرار داد، ضمن اینکه همین عامل باعث شد تا مردم پس انداز های خود را برای خرید دلار هزینه کنند تا از این راه سود بیشتری کسب کنند. در این شرایط می توان گفت که مردم به دنبال خرید دلار و سود هستند نه پرداخت بدهی پیمانکاران و عوامل ساخت مسکن.

کارشناس مسکن و بازرس انجمن انبوه سازان تهران در خصوص وضعیت مسکن طی ماههای آینده نیز اذعان داشت: اصولا در فصل زمستان همیشه یک رکود نسبی در بخش املاک وجود داشته، کار مفید کارگران و کارخانه ها به واسطه صرفه جویی در مصرف سوخت و کارانه ها پایین می آید، هر چند که در سالهای گذشته این رکود هم وجود داشته است و عوامل ذکر شده هم در این بخش مزید بر علت شد.

تا بهار سال آینده رونقی در بخش معاملات مسکن ایجاد نخواهد شد
کاشانی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی باید برای رونق در بخش مسکن صبر کرد؟ گفت: قطعا تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران دولت دست به کارهای عجیب و غریب نخواهد زد! و با این شرایط پیش بینی می شود که تا بهار سال آینده رونقی در بخش معاملات مسکن وجود نخواهد داشت. دولت بودجه آنچنانی در دست ندارد و از فروش نفت چیزی عایدش نشده است و اعتبارات هیج یک از وزارت خانه ها را نداده، بنابراین این موضوع در بحث وضعیت رکود مسکن بی تاثیر نیست، به خصوص اینکه جنگ در خاورمیانه هزینه های دارد و اولویت های دولت هم برای کمک به این مشکلات است.

مشک اقتصاد جهانی سوراخ شده است!
وی دلیل عمده رکود در بخش مسکن را به وضعیت کلی اقتصاد جهانی مرتبط دانست و تاکید کرد: دلیل عمده تغییر در وضعیت اقتصاد جهانی به وضعیت دلار بر می گردد و با این وضعیت مردم با ملاحظه کاری و احتیاط به خرید دلار پناه می برند. تا زمانی که نرخ دلار جهش های  چشم گیر دارد مطمعن باشید اولین سیگنال های منفی آن به وضعیت وخیم اقتصاد جهانی بر می گردد و به قولی مشک اقتصاد جهانی سوراخ شده است!
 
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: