bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
مولفه‌هایی برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان-۲
عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، ایجاد استارتاپ‌های چند ملیتی میان شرکای تجاری ایران را ابزاری مهم برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین رویکردی کاربردی در تحکیم جایگاه ایران در بازار اقتصادی این کشور‌ها عنوان کرد.

ایجاد استارتاپ‌های چند ملیتی، ابزاری برای توسعه صادرات خدمات

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «رامین پولادرگ» فعال اقتصادی و عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با بازارنیوز درباره نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان تولید، دانش‌بنیان و آشتغال آفرینی از از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: ایشان از سال ۹۷ با در دستور کار قرار دادن تولید در شعار سال، حمایت‌های محسوس و قابل توجهی را از تولید داخل داشته‌اند و اکنون با افزودن واژه‌ای جدید تحت عنوان «دانش‌بنیان» رویکرد نوینی را در حمایت از تولید داخل در دستور کار مسئولین قرار دادند.


این فعال اقتصای با بیان این که امروزه بسیاری از سیاست‌گذاران کشور‌های توسعه یافته اقتصادی برا گستره حیات اقتصادی خود فعالیت اقتصادی و تجاری توام با دانش و فناوری را در دستور کار خود قرار داده‌اند، گفت: در حال حاضر تنها ۲ درصد از شرکت‌های اقتصادی کشور به معنای واقعی رویکردی دانش‌بنیان دارند؛ علت وجود چنین چالشی هم در واقع ریشه در موانع و رانت و فساد‌هایی است که نگذاشته است این نوع شرکت‌ها در کشور توسعه یابند.


وی خاطر نشان کرد: متاسفانه تاکنون وضعیت در ایران به گونه‌ای رقم خورده است که ما دانش‌بنیان را با کپی برداری اشتباه گرفته‌ایم. اگر دولت جدید خواهان اقتصادی مبتنی بر دانش‌بنیان است باید تمامی صنایع کشور را به مستی سوق دهد که کالای مصرفی آن با ارزش افزوده بیشتر و در عین حال تکنولوژی پیچیده‌تری برخوردار باشد؛ مطمئنا با دانش بنیان شدن چرخه تولید ما شاهد افزایش ارزش و گستره تنوع محصولات صادراتی خواهیم بود


پولاد‌رگ ایجاد یک استارتاپ چند ملیتی میان ایران با کشور‌های هدف صادراتی ایران را مصداقی مهم برای توسعه روابط تجاری میان کشور‌هایی همچون عراق و ترکیه دانست و گفت: در حال حاضر کشور عراق به عنوان یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران، پتانسیل بسیار زیادی برای توسعه چنین پروژه‌ای دارد. یقینا با گسترش حضور ایران در بازار آتی کشوری مانند عراق ما خواهیم توانست که حضور پر رنگ تری در بازار این کشور ایفا کنیم.


عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق عنوان کرد: حال این سوال پیش می‌آید که با توجه به گستردگی در جهان و نیاز مردم به این حوزه، چرا استارتاپ‌هایی مهم با رویکرد‌های خدماتی متنوعی همچون در کشور عراق با مالکیت چند ملیتی ایران و عراق تاسیس نشده‌اند؛ مطمئنا پیگیری چنین پروژه مهمی در آینده روابط تجاری ایران و عراق بیشتر از صادرات کالا اثر گذار خواهد بود.


وی توضیح داد: در حال حاضر کشوری مانند چین با صرف هزینه‌های سنگین با ورود همه جانبه به بخش‌های نرم افزاری و سخت افزاری کشور عراق مشغول به ایفای نقشی پر رنگ در فضای آی‌تی این کشور هستند؛ مطمئنا به جرئت می‌توان این قول را داد که در سایه بی توجهی فعالان اقتصادی ایرانی و دولت استارتاپی همچون تاکسی‌های اینترنتی توسط چینی‌ها در عراق راه‌اندازی خواهد شد.


پولادرگ در پایان در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها می‌توانند مانعی برای ایجاد و یا توسعه چنین پروژه‌های مشترکی در کشور‌های هدف صادرتی شود یا خیر، گفت: در حال حاضر در بازار کشوری همچون عراق تحریم‌های اقتصادی نتوانسته است به مانند دیگر کشور‌ها اثر گذار باشد، مطمئن باشید که تحریم‌ها مانعی برای ایجاد استارتاپ‌های چند ملیتی با رویکرد ارائه خدمات رفاهی به وجود نخواهد آورد، شاید در ابتدا مشکلاتی ظاهر شود، اما در نهایت این مسئله توسط نخبگان ایرانی حل خواهد شد.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: