bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو، اظهار کرد: با وجود این که درآمد دولت بیشتر شده، ولی چنین اقدامی دشوار است و بعید می‌دانم دولت و بیمه‌ها بتوانند ظرف دو، سه ماه آینده چنین اقدامی را انجام دهند.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ همایون سامه‌یح، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز در خصوص درآمد دولت در ۶ ماه دوم سال گذشته وضعیت بسیار بهتری نسبت به قبل داشت و وضعیت اقتصادی دولت نسبتا بهبود یافت؛ بنابراین توانایی دولت در پرداخت هزینه‌های دارویی بیشتر شده است. نکته مهمی که در قانون مجلس برای حذف ارز ترجیحی وجود دارد، الزام دولت به حفظ قیمت دارو‌ها و سایر اقلام پزشکی در محدوده قیمتی شهریور ۱۴۰۰ است. یعنی اگر دولت توانست با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت را برای مصرف‌کننده در محدوده قیمتی شهریور سال گذشته نگه دارد، اجازه حذف ارز ترجیحی را دارد، وگرنه می‌تواند با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بازار دارو و اقلام پزشکی را کنترل کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نظام قیمت‌گذاری دارو و اقلام پزشکی شفاف است و امکان بازیابی قیمت‌ها در شهریور ۱۴۰۰ وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: قیمت‌ها مشخص است، ولی نکته مهمی که وجود دارد، افزایش قیمت این اقلام در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ بوده است. به نحوی که قیمت دارو و اقلام پزشکی در اسفندماه بسیار بالاتر از شهریورماه بوده است؛ لذا کار دولت برای بازگرداندن قیمت‌ها سخت خواهد بود.

سامه‌یح در خصوص تامین سازمان‌های بیمه‌گر توسط دولت برای پرداخت مابه التفاوت قیمت دارو و اقلام پزشکی بعد از حذف ارز ترجیحی تصریح کرد: با وجود این که درآمد دولت بیشتر شده، ولی چنین اقدامی دشوار است و بعید می‌دانم دولت و بیمه‌ها بتوانند ظرف دو، سه ماه آینده چنین اقدامی را انجام دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: نکته مهمی که در پرداختی بیمه‌ها وجود دارد این است که این سازمان ها، همیشه درصدی از قیمت فروش اقلام دارویی و پزشکی را پرداخت نمی‌کنند و آن بخش بر عهده بیمار یا مشتری است. اگر بتوانند هرچه بیشتر این مابه‌التفاوت را کم کنند و پرداختی بیمه‌ها بیشتر شود، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

گفتنی است؛ هفته گذشته، محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در مصاحبه‌ای اعلام کرد که هنوز دستورالعملی برای حذف ارز ترجیحی به دست این سازمان نرسیده و اگر این اتفاق رخ دهد، با استفاده از ساز و کار سازمان‌های بیمه‌گر، اعتبار ریالی به این سازمان‌ها پرداخت خواهد شد، به نحوی که با کاهش فرانشیز پرداختی بیماران، تغییری در پرداخت آنها نسبت به سال ۱۴۰۰ ایجاد نشود. این درحالی است که قبل از هاشمی، وزیر بهداشت در ایام تعطیلات نوروز خبر از حذف ارز ترجیحی برای دارو و اقلام پزشکی را داده بود.

امروز(14 فروردین ماه) بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو از افزایش قیمت داروهای ایرانی و خارجی خبر داد. به گفته دارایی، داروهای وارداتی 6برابر و داروهای ایرانی هم از 30 تا 100 دردصد افزایش قیمت داشته‌اند که این اظهار نظر گمانه‌زنی ها از حذف ارز 4200 تومانی را بیشتر کرده است.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: