bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
در گفتگو با بازانیوز مطرح شد؛
یک کارشناس مسکن ضمن تاکید بر سنتی بودن نظارت بر ساخت و ساز ابر پروژه‌های ساختمانی، گفت: متاسفانه ادامه چنین نظارت‌هایی امکان تکرار دوباره حوادث تلخی همچون متروپل آبادان در سراسر کشور را تداوم می‌بخشد.

متروپل‌ها؛ چالشی برای شهر‌های تمام ایران/ نظارت سنتی بر فرایند ساخت و ساز‌ها همچنان ادامه دارد

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ همزمان با وقوع پیوستن حاثه تلخ ریزش مجتمع تجاری متروپل آبادان و تشابه آن با واقعه تلخ ساختمان پلاسکوی تهران، باری دیگر مسئله خطر آفرینی ابرسازه‌های غیر ایمنی کلان‌شهر‌های مهم کشور و نبود نظارت‌هایی جامع بر مراحل تکمیل این پروژه‌ها به یک امر مهم و قابل توجه تبدیل شد.


«فرهاد بیضایی» کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با بازارنیوز در مورد امکان مجدد به وقوع پیوستن چنین اتفاقات تلخی در حوزه ساختمان‌سازی کلانشهر‌ها اظهار داشت: متاسفانه روند فعلی ساختمان سازی در ایران و همچنین تداوم استفاده از سازوکار‌های سنتی در انجام نظارت‌ها در تکمیل سازه‌های عظیم عمرانی، این امکان را فراهم می‌سازد که حوادث تلخی همچون متروپل برای باری دیگر در سراسر کشور به وقوع بپیوندد.


این کارشناس مسکن با انتقاد از سیستم نظارت بر ساخت ابرپروژه‌ها، گفت: متاسفانه حادثه متروپل به این خاطر به وقوع پیوست که در جین فرایند ساخت آن هیچ بار مسئولیتی متوجه افراد دخیل در فرایند ساخت و ساز آن پروژه نبوده و اکنون پس از وقوع حادثه است که برخی از افراد دخلی با این موضوع باید پاسخگو باشند. متاسفانه تنها ابزاری بازدارنده در پیشگیری در وقوع چنین مسائل تنها ابزار‌های حقوقی و کیفری است که پس از وقوع اتفاق عملیاتی می‌شوند.


وی تشریح کرد: حال با وجود چنین ابزار‌هایی این امکان وجود دارد که پس از وقوع ان قبیل حواث، در برخی شهرستان‌ها مانند شهر آبادان این ابزار علیه شهردار و مسئولان محلی مفید و کارآمد باشد، اما در کلانشهر‌ها امکان بازخواست و مقامات این شهر‌ها وجود نداشته باشد.


بیضایی نظارت پر رنگ شرکت‌هایی بیمه کننده این ابرپروژه‌های را یک اقدام نظارتی پیشینی و عاملی مهم در جلوگیری از وقوع این قبیل اتفاقات تلخ بیان کرد و گفت: در حال حاضر نظارت بر چگونگی ساخت این ابرپروژه‌ها بر عهده سازمان نظام مهندسی قرار دارد، اما اعتقادم بر این است که در انجام این امر شرکت‌های بیمه کننده باید نقش پر رنگ تری را ایفا کنند.


این کارشناس حوزه مسکن توضیح داد: شرکت‌های بیمه کننده باید به این علت بر کیفیت و جزئیات این پروژه‌ها دخلی باشند به این علت که در صورت وقوع هر حادثه در آخر این شرکت‌های بیمه‌ای هستند که باید خسارت‌های به وجود آمده از این گونه اتفاقات را به صاحبان و خسارت دیدگان آن پرداخت کنند.


وی در پایان تاکید کرد: مطمئنا کارشناسان بیمه‌ای برای حفظ سرمایه خود برای جلوگیری از تحقق این حوادث نظارت وسواس قابل ملاحظه‌ای را در بیمه کردن این پروژه‌ها به خرج خواهند داد، در نتیجه این سخت‌گیری‌ها مهندسان و صاحبان این سازه‌ها در تکمیل این ساز‌ها کیفیت قابل قبولی را لحاظ خواهند کرد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: