بدون حضور سرمایه گذاری دولتی نمی توان چندان به آینده روشن ساخت خودروهای الکتریکی در ایران امیدوار بود .
بازار نیوز - با وجود سهم فعلی یک درصدی خودروهای الکتریکی از بازارهای جهانی، پیش بینی می شود سهم این گروه از خودروها تا پایان سال 2040 میلادی به 35 درصد کل بازار برسد. به گزارش وب سایت آمریکایی موتور وان، نتایج تحقیقات شرکت بزرگ تحقیقاتی آی اچ اس مارکت که در زمینه توسعه کسب و کار ها و تجارت به پژوهش می پردازد و صنایع مهمی همچون هوافضا، خودرو، نفت و پتروشیمی و صنایع دفاعی را زیر نظر دارد نشان می دهد کسب و کارهای تولید خودروهای الکتریکی با یک جهش بی سابقه در سه دهه آینده مواجه شده و تولید خودروهای الکتریکی از میزان 1/1 میلیون دستگاه در سال به بیش از 35 میلیون دستگاه در سال می رسد. این در حالی است که در طول یک دهه اخیر این بخش از صنعت خودرو رشدی 1000 درصدی را به خود دیده است.
در این باره گفتگویی کوتاه با فرید زاوه کارشناس حوزه خودرو نشان می دهد فعال کردن تولید خودروهای الکتریکی و ایجاد چرخه صنعتی و تکنولوژیک این محصول در ایران یک ضرورت است. زاوه با اشاره به خاستگاه خودروهای الکتریکی و هیبریدی، به دو بعد از معضلات کنونی استفاده از خودروهای بنزینی و دیزلی اشاره کرد و گفت: بحران جهانی انرژی و گسترش آلودگی هوا باعث شد تا صنایع خودروسازی به سمت تولید خودروهایی حرکت کنند که به لحاظ مصرف سوخت از وضعیت بسیار بهتری برخوردار باشند و در عین حال میزان انتشار گازهای آلاینده در آنها کمتر از همیشه باشد.
همین دو عامل باعث شد تا ساخت خودروهای هیبریدی و الکتریکی در برنامه شرکت های معتبر قرار گیرد. زاوه با اشاره به نرخ بالای مصرف انرژی به خصوص در زمینه بنزین، و همچنین گسترش آلودگی کلانشهرهای ایران، ساخت و ترویج خودروهای الکتریکی در کشور را یک ضرورت دانست. وی افزود: در دو زمینه مذکور وضعیت ایران وخیم تر از سایر کشورهاست و ما هم اکنون به دلیل به کار گیری سیاست های اشتباه، علاوه بر پرداخت سوبسید به مصرف کنندگان بنزین که از خودروهای قدیمی و کم بازده بنزینی استفاده می کنند، راه نیز برای افزایش آلودگی هوا باز می شود. چرا که عمده خودروهای تولید ایران از تکنولوژی قدیمی و موتورهایی با سطح استاندارد پایین استفاده می کنند. بنابراین لازم است ما به سرعت و دقت بیشتری به سمت تولید خودروهای الکتریکی در کشور حرکت کنیم چرا که با نیاز ما همخوانی دارد.
زاوه با اشاره به تحریم های گسترده غرب در سال های قبل که باعث عدم دستیابی ایران به تکنولوژی های روز همانند تکنولوژی ساخت خودروهای الکتریکی می شد، مشکل عمده عدم ظهور شرکت های تولید خودروهای الکتریکی در ایران را فقدان زیرساخت های تکنولوژیک لازم برای تولید این قبیل خودروها در کشور دانست و گفت: لازم است دولت خود ابتدا همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته در اروپا و آمریکای شمالی زمینه استفاده از این خودروها را فراهم سازد و با اعطای یارانه خرید خودروهای الکتریکی، سرمایه گذاری در گسترش زیر ساخت های شارژ این نوع خودروها، سرمایه گذاری در تولید باتری های پیشرفته و مواردی از این دست زمینه توسعه این صنعت را در ایران فراهم کند.
زاوه در ادامه با برشمردن معضلات استفاده شهروندان ایرانی از خودروهای الکتریکی گفت: خودروهای الکتریکی به دلیل سطح تکنولوژی بالاتر قیمت بیشتری دارند به همین دلیل حتی در کشورهای اروپایی و آمریکا نیز خرید این قبیل خودروها با حمایت نقدی دولت صورت می گیرد.
همچنین به دلیل نیاز به دستگاه های مخصوص شارژ این قبیل خودروها و نبود این زیرساخت ها در کشور، خرید خودروی الکتریکی در ایران به صرفه نیست و حتی با ظهور تولیدکنندگان در این حوزه نمی توان شاهد رشد چشمگیری بود. جامعه نیز هنوز با این خودروها و طرز کارشان آشنایی ندارد و لازم است بازهم دولت در این حوزه دخالت کند. مثلا با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی الکتریکی از قبیل اتوبوس ها و تاکسی های برقی به ارتقا سطح فرهنگی جامعه کمک کند و راه بهتر را به مردم نشان دهد. عرضه گسترده و توام با یارانه موتورسیکلت های الکتریکی نیز راه دیگری است که می تواند ما را سریع تر به موفقیت برساند. متاسفانه با وجود تعرفه صفر خودروهای الکتریکی و هیبریدی همچنان مصرف این قبیل خودروها با مشکل مواجه است، مصداق بارز این ادعا نیز فروش اندک این قبیل خودروها در ایران است.
زاوه با اشاره به راهکارهای تامین مالی این روند گفت: دولت می تواند با برقراری یک پایه 5 درصدی مالیاتی بر مصرف بنزین و گازوئیل و استفاده مستقیم از آن در توسعه کسب و کارهای حمل و نقل پاک فضا را برای ظهور شرکت های تولید وسائل نقلیه الکتریکی باز کند. ما نباید انتظار داشته باشیم در شرایطی که اقتصاد ایران هنوز هم به ثبات کامل نرسیده و هنوز هم گاها به شکلی یکباره قوانین و چارچوب ها دچار تغییر و تحول می شوند، بخش خصوصی یا سرمایه گذار خارجی دست به کار شود و به تولید خودروهای پیشرفته الکتریکی در ایران اقدام کند چرا که حتی در آزادترین اقتصاد جهان یعنی در آمریکا نیز دولت از این صنایع و تولیداتشان به شکلی گسترده حمایت می کند و به خریداران خریداران خودروهای تمام الکتریکی تا 5000 دلار یارانه پرداخت می کند.
فرید زاوه در پایان با اشاره به حضور شرکت بی وای دی چین (BYD) در ایران که در زمینه خودروهای الکتریکی فعالیت می کند و اخیرا با همکاری یک شرکت ایرانی به تولید خودروهای خود اقدام کرده، گفت: عمده مردم ایران فکر می کنند چینی ها نمی توانند صاحب تکنولوژی باشند و برندهای چینی را به عنوان تولیدکنندگانی درجه سه می شناسند در حالی که شرکت بی وای دی چین هم اکنون یکی از مهم ترین تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در آسیا و جهان است و محصولاتش را به بسیاری از بازارهای مهم جهان صادر می کند. بنابراین با حمایت از این قبیل خودروها و توسعه زیرساخت های لازم برای استفاده از خودروهای الکتریکی می توان هم به ورود تکنولوژی های پیشرفته به صنعت خودروی ایران امیدوار بود و هم با غلبه بر بحران انرژی و آلودگی هوا، زمینه یک زندگی بهتر را برای مردم فراهم آوریم.
اما موسسه آی اچ اس که در انگلستان واقع شده ضمن اشاره به گسترش گردش مالی کسب و کار خودروهای الکتریکی به 15 تا 35 درصد کل گردش مالی صنعت خودرو، موفقیت این حوزه از تجارت خودرو در اروپا را منوط به گسترش دستگاه های شارژ خودرو دانسته، موردی که اخیرا با یک سرمایه گذاری ده میلیارد دلاری از جانب سه شرکت دایملر بزن، فولکس واگن و ب.ام.و جدی تر از همیشه در حال پیگیری است.