bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
تردد روزانه ۲۲۰۰ کامیون از گمرک شهیدرجایی
گمرکات مختلف سراسر کشور نقش عمده‌ای در ورود و خروج کالا ایفا می‌کنند، اما نقش برخی از گمرکات به واسطه حجم مبادلات در آن‌ها پررنگ‌تر است، به طوریکه آمار حاکی از آن است که حدود ۵۲ درصد فعالیت‌های تجاری کل کشور از طریق گمرکات استان هرمزگان و بندر شهید رجایی انجام شده و شاخص‌های ورود و خروج کالا در این مدت مثبت به نظر می‌رسد.
بازار نیوز - از مجموع محموله‌های وارده به گمرک شهید رجایی، حدود ۶۰ درصد کالاها مربوط به واحدهای تولیدی است که در جهت حمایت از صنایع داخلی، بستری مناسب جهت ترخیص و اعطای تسهیلات به ورود مواد اولیه، ماشین‌آلات خط تولید، نهاده‌های دامی، قرنطینه‌ای، بهداشتی و ... است.

روزانه به طور میانگین حدود ۲۲۰۰ دستگاه کامیون از این گمرک تردد می‌کنند و از این تعداد حدود ۱۲۰۰ دستگاه مربوط به رویه واردات و حدود ۱۰۰۰ دستگاه دیگر مربوط به رویه ترانزیت (عبوری و داخلی) و کارنه تیر است.پ

در بخش واردات قطعی، برای کنترل و نظارت بر ۱۲۰۰ کامیون خروجی، حدود ۳۰ درصد از محموله‌ها که ۳۶۰ کانتینر را شامل می‌شود، به‌طور کامل مورد بازرسی فیزیکی توسط ارزیابان قرار گرفته و  بالغ بر ۲۵ درصد نیز با استفاده از دو دستگاه اشعه ایکس با ظرفیت اسمی روزانه ۳۰۰ دستگاه کامیون، اسکن و با تجهیزات پیشرفته کنترلی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در عین حال باید توجه داشت که کنترل فیزیکی تمامی محموله‌های وارداتی به منزله ایجاد توقف طولانی در ترخیص کالاهای مورد نیاز بخش‌های حساس و صنعت کشور خواهد بود که با اصول و محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی در تضاد است.

به ‌رغم آمارهای موجود، گمرک جمهوری اسلامی ایران به منظور پیشگیری از بروز تخلفات و ورود کالاهای قاچاق از مبادی رسمی، با استفاده از سامانه جامع و بهره‌گیری از کنترل و نظارت‌های سازمان‌های همجوار در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام به اعمال شاخص‌های مدیریت ریسک و کنترل کلیه محموله‌های ورودی با توجه به سطح ریسک شناسایی شده کرده است.

پیش از این نیز اعلام شده بود که هر تخلفی، قاچاق محسوب نمی‌شود و روزانه به طور میانگین در گمرکات سراسر کشور میلیاردها تومان مابه‌التفاوت و مجازات جریمه یا اصطلاحاً دیسپانس به دلیل تخلفات گمرکی از ذی‌نفعان اخذ می‌شود، بنابراین قاچاق از تخلف متمایز بوده و ضمانت اجرای آنها و نحوه رسیدگی و جریمه آنها نیز متفاوت است.

اقتصاد آزاد و غیرتعرفه‌ای بودن بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی خود نیز دلیلی بر عدم تمرکزگرایی و اظهار صحیح کالا از سوی تجار است، در حالی که در کشور ما به لحاظ موقعیت خاص و استراتژیک منطقه‌ای و سوق‌الجیشی مدیریت ریسک می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد، به‌طوری که نظارت بر کالاهای همسایگان شرقی و آسیای میانه با توجه به ترانزیت احتمالی مواد مخدر تشدید شود که در این رابطه مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک ایران نیز با مراکز همکار بین‌المللی در تعامل است.

در همین راستا، در بررسی آمار حاصل از اعمال مدیریت ریسک در هشت ماهه سال‌جاری مشاهده می‌شود که از حدود ۲۵۰ هزار فقره اظهارنامه وارداتی در گمرکات سراسر کشور، بالغ بر ۸۹ هزار فقره با سهم حدود ۳۶ درصد مورد ارزیابی فیزیکی توسط ارزیابان و دستگاه‌های ایکس‌ری قرار گرفته است و این در حالی است که استاندارد جهانی برای کنترل فیزیکی محموله‌های ورودی کمتر از ۱۰ درصد است.

همچنین در ۸۱ هزار فقره اظهارنامه با سهم ۳۲ درصد تمامی اسناد و مدارک توسط کارشناس بررسی شده است. ۸۰ هزار فقره اظهارنامه با سهم ۳۲ درصد نیز توسط سامانه جامع امور گمرکی به صورت خودکار کنترل شده است.

۹۵ درصد کالاهای چین در مسیر سبز است
مدیریت ریسک مشتمل بر قواعد بین‌المللی و ضوابط مدنظر کشورها در نظارت بر کالاهای تجاری و بازرگانی است که در نقاط مختلف جهان به‌صورت متفاوت و با توجه به ملزومات آن کشورها صورت می‌پذیرد، به‌طور مثال در کشور چین ۹۵ درصد کالاهای وارده در مسیر سبز و تنها پنج درصد واردات در مسیر قرمز قرار می‌گیرند؛ به‌طوری که از میان هفت هزار کانتینر صرفاً ۴۰۰ دستگاه از آنان عکسبرداری الکترونیکی می‌شود.

در هشت ماهه سال‌جاری درآمدهای عمومی گمرکات استان هرمزگان در سطوح ملی و استانی بالغ بر پنج هزار و ۱۹۷ میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۴ رشد ۳۳ درصدی داشته است و سهم گمرک شهیدرجایی از مجموع عملکرد درآمدی در این مدت مبلغ چهار هزار و ۲۴۶ میلیارد تومان است.

رشد ۱۰۷ درصدی صادرات و کاهش ۳۹ درصدی واردات
صادرات غیرنفتی گمرکات این استان در هشت ماهه امسال به وزن بیش از ۲۸ میلیون تن با ارزش بیش از هشت میلیارد دلار بوده است که از نظر وزنی ۵۷ درصد و از نظر ارزش ریالی ۱۰۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

همچنین میزان واردات گمرکات هرمزگان در این مدت به وزن تقریبی شش میلیون و ۳۱۹ هزار تن به ارزش ۱۰ هزار و ۹۹۰ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی شش درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۳۹ درصد کاهش داشته است.

ترانزیت داخلی ۹ درصد کاهش و خارجی ۲۲ درصد افزایش یافت
همچنین ترانزیت داخلی استان هرمزگان در هفت ماهه سال ۱۳۹۵ به وزن ۲۶۳ هزار و ۱۲۷ تن به ارزش تقریبی دو هزار و ۸۱۵ میلیارد تومان معادل یک میلیارد و ۲۲۹ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزنی ۲۱ درصد و از نظر ارزش ریالی ۹ درصد کاهش داشته و این میزان کاهش ناشی از افت واردات بوده است.

از سوی دیگر ترانزیت خارجی این استان در هفت ماهه سال ۱۳۹۵ به وزن دو میلیون و ۹۴۳ هزار و ۶۷۰ تن به ارزش تقریبی ۳۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان معادل ۱۰ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار بوده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی ۲۸ درصد و از نظر ارزش ریالی ۱۸ درصد و ارزش دلاری ۲۲ درصد رشد نشان می‌دهد، بنابراین هر میزان رشد وزنی کالا به مفهوم نکته مثبت و هر میزان کاهش ارزشی به عنوان نکته منفی منظور نمی‌شود، بلکه نقطه مقابل تأثیرات بهینه بازرگانی خارجی را رقم می‌زند.

گمرک، سومین دستگاه اجرایی درآمدزای کشور
گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی از دیرباز تاکنون در دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و این اهمیت، ناشی از نقش و جایگاه مهم و سازنده آن در تجارت و اقتصاد کشور است و در همین زمینه گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز از میان دستگاه‌های اجرایی درآمدزا در کشور محسوب می‌شود که بعد از صنعت نفت و مالیات در مقام سوم اخذ درآمدهای مالیاتی است.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: