bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
توافق هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما با شرکت هواپیماساز بوئینگ در حالی نهایی شده که هنوز بحث تامین مالی خرید این هواپیماها به عنوان اصلی‌ترین سوال پیش رو مطرح است.
بازار نیوز - همانطور که در پیش قرارداد با ایرباس برنامه ریزی شده تا ۸۵ درصد از منابع مالی مربوط به منابع مالی خرید این هواپیماها از طریق فاینانس خارجی تامین شود، در توافق با بوئینگ نیز بنا بر آن است تا بخش قابل توجهی از منابع مربوط به خرید این هواپیماها از طریق منابع خارجی تامین شود.

بوئینگ اعلام آمادگی کرده شش فروند از این هواپیماها را خود به طور مستقیم فاینانس کند و مذاکره برای دیگر هواپیماها نیز ادامه خواهد داشت. این امر در حالی پیگیری می شود که چندی پیش کنگره آمریکا در جریان مصوبه ای تلاش کرد بحث تامین مالی هواپیماها و دیگر قراردادهایی که با ایران بسته می‌شود را از شرکت‌های آمریکایی صلب کند تا منابع مالی از خارج از این کشور تامین شود. موضوعی که مدیرعامل ایران‌ایر می‌گوید در توافق با بوئینگ نیز اجرا خواهد شد.

فرهاد پرورش  درباره چگونگی فرآیند مذاکره برای جذب فاینانس خارجی در توافق با بوئینگ اظهار کرد: ما در جریان مذاکرات شرایط خود را به طور دقیق مشخص کردیم و قطعا طبق صلاحدید و البته شرایط کشور مراحل نهایی فاینانس طی خواهد شد.

به گفته وی جز بحث فاینانس شش فروند از هواپیماهای خریداری شده که بوئینگ مسئولیت آن‌ها را در اختیار گرفته، مذاکره برای فاینانس دیگر هواپیماها ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل ایران‌ایر با بیان اینکه در این مذاکرات شرکت‌های فاینانسر آمریکایی حضور ندارند، اظهار کرد: جز این شرکت‌ها، مذاکره با دیگر نهادهای فاینانس کننده در اروپا و کشورهای مختلف ادامه دارد و تا زمان نهایی شدن زمان خرید، ایران‌ایر نسبت به چگونگی استفاده از این امکانات تصمیم‌گیری خواهد کرد.

پرورش خاطرنشان‌ کرد: همانطور که در توافق ابتدایی با ایرباس درصد قابل توجهی از منابع مالی مربوط به این توافق از طریق فاینانس تامین می‌شود، در بوئینگ نیز قطعا تامین این منابع از طریق فضای بین المللی پیگیری خواهد شد و نتایج آن در آینده مشخص می‌شود.
ایسنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: