bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
حجت عبدالملکی در صحبتی که شب گذشته از او منتشر شد، بر تسریع افزایش تعداد مناطق آزاد تاکید کرد که این صحبت‌ها در تناقض کامل و ۱۸۰ درجه‌ای با تئوری‌ها و توییت‌های قبلی وی بود.

پشت پا به تئوری‌های قبلی در کمتر از 24 ساعت/ آقای عبدالملکی؛ آخرتتان را به دنیا نفروشید!

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ شب گذشته، حجت عبدالملکی، دبیر جدید شورای‌عالی مناطق آزاد، طی نشست با معاونین و مدیران این مجموعه، از مناطق آزاد به عنوان موتور محرک توسعه اقتصاد کشور نام برد و اظهار کرد: مجموعه دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از بخش‌های مهم اقتصادی کشور و دولت محسوب می‌شوند و رئیس جمهور هم نسبت به این مناطق حساسیت ویژه‌ای دارند.

وی افزود: مناطق آزاد با شرایط و خصوصیاتی ویژه در نظر گرفته شده که این ویژگی‌ها این مناطق را به موتور محرک اقتصاد کشور تبدیل کرده است.

عبدالملکی، به کمبودها و کاستی‌ها در برخی از مناطق آزاد کشور اشاره کرد و گفت: به طور کلی گلایه‌هایی در خصوص عملکرد مناطق آزاد وجود دارد، مثل اشکالاتی که در بسیاری از نظام‌های اقتصادی کشور با آن مواجه هستیم، اما در مقابل این اشکالات، ظرفیت‌های قابل اعتنایی است.

*کدام حرف را باور کنیم؟

وی در ادامه به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات، تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج و مهم‌ترین آن رفاه مناسب ساکنان این مناطق از جمله سیاست‌های تاکیدی و کلی اقتصاد مقاومتی در این مناطق است.

این درحالی است که عبدالملکی، در توییتی قبل از آغاز به کار در دولت سیزدهم و خطاب به دولت قبل، مناطق آزاد را مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانسته بود:

پشت پا به تئوری‌های قبلی در کمتر از 24 ساعت/ آقای عبدالملکی؛ آخرتتان را به دنیا نفروشید!

*آقای دبیر! آخرتتان را به دنیای دیگران نفروشید

دبیر جدید شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی در ادامه صحبت‌های شب گذشته، تصریح کرده است: در خصوص ایجاد مناطق آزاد جدید، فصل‌الخطاب قانون است و با توجه به تصویب قانون‌گذار، حتماً تسریع خواهد شد.

این شعف عبدالملکی برای افزایش تعداد مناطق آزاد و دستور به تسریع آن، در حالی است که او در توییتی خطاب به نمایندگان مجلسی که قصد افزایش تعداد این مناطق را داشتند، گفته بود: جای آنها بودم آخرتم را به دنیای دیگران نمی‌فروختم!

پشت پا به تئوری‌های قبلی در کمتر از 24 ساعت/ آقای عبدالملکی؛ آخرتتان را به دنیا نفروشید!

 

*مضر بودن افزایش تعداد مناطق آزاد، نقطه اشتراک کارشناسان و حتی عبدالملکی

کارشناسان و حتی مسئولان پیشین مناطق آزاد، بر مشکلات فراوان این مناطق تاکید دارند و تقریبا می‌توان گفت همه کارشناسان این حوزه، افزایش مناطق آزاد جدید را در سایه مشکلات عدیده موجود، اقدامی مضر برای اقتصاد کشور و حتی خود آن مناطق می‌دانند.

به عنوان نمونه، جعفر آهنگران، مدیرعامل اسبق منطقه آزاد کیش در مصاحبه‌ای به بازارنیوز گفت: به دلیل محدودیت منابع در کشور و لازمه مدیریت بهتر بر منابع، فعلا نباید تعداد این مناطق در کشور افزایش پیدا کند. ابتدا باید مناطق آزاد موجود، با تمهیدات مدیریتی و امکانات مورد نیاز به موفقیت برسد و نتیاج آن را ببینیم تا بعد به سراغ مناطق جدید برویم.

همچنین این افزایش تعداد مناطق آزاد، چالشی بین نمایندگان مجلس هم است. محمد باقری بنابی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به پرسش خبرنگار بازارنیوز مبنی بر آخرین وضعیت افزایش مناطق آزاد در کشور، به طعنه گفت: ما با این وضع مناطق موجود، می‌خواهیم همه کشور را مناطق آزاد کنیم. شرق تا غرب مناطق آزاد شود. من به دنبال آن هستم که همه ایران را مناطق آزاد کنم و واردات برای همه جا آزاد شود.

جالب‌تر آن که خود عبدالملکی هم در صحبت‌های قدیمی خود، کارکرد این مناطق را زیر سوال برده و اشکالات زیادی برای آن‌ها مطرح کرده بود. برای نمونه وی در یک برنامه تلویزیونی تشریح کرد: «باوجود مشکلات موجود، افزایش مناطق آزاد باعث افزایش هزینه زندگی مردم در این مناطق، افزایش واردات بی‌فایده و کم‌فایده، افزایش قاچاق کالا به دلیل وجود زیرساخت‌­‌های تقویت‌کننده قاچاق، کاهش مصرف کالای داخلی و بدتر شدن فرهنگ اقتصادی مردم خواهد شد و تا زمانی که عملکرد این مناطق اصلاح نشود، توسعه­ آن، به معنی خنجر زدن به اقتصاد مقاومتی است.»، اما با این حال شب گذشته تاکید کرده که این مناطق برای رفاه حال ساکنین آن مناطق مناسب بوده است.

 

*به تئوری‌های عجیبشان عادت کردیم!

تناقض‌های عبدالملکی مختص به مناطق آزاد نیست، شعار‌ها و تئوری‌های عجیب او برای تصدی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هنوز در یاد همگان باقی مانده؛ از جمله ایجاد اشتغال با یک میلیون تومان که پس از آن که وزیر شد، هرگز نتوانست چنین کاری انجام دهد یا ساخت لامبورگینی ایرانی با قیمت بسیار پایین، در حالی که صنعت فشل خودروسازی کشور، حتی مورد انتقاد رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفته است.



پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: