bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان، سبدفروشی و احتکار دارو و همچنین اشکال در قیمت‌گذاری را یکی از مهم‌ترین دلایل التهابات دارو در روز‌های اخیر دانست.

گروه بهداشت و درمان بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ علیرضا سالم، عضو رسمی شورای عالی داروخانه‌های ایران، در خصوص کمبود داروی روز‌های اخیر، به بازارنیوز گفت: یکی از مهم‌ترین معضلات در این خصوص، قیمت‌گذاری در کمیسیون‌های مسئول این اقدام است. یعنی هنوز دارو به قیمت واقعی خود نرسیده و اگر این اتفاق رخ دهد، شاهد افزایش چندصد درصدی قیمت اقلام دارویی خواهیم بود.

وی افزود: در برخی اقلام دارویی طی هفته‌های گذشته شاهد افزایش چندصد درصدی قیمت بودیم (مانند اسپری‌های تنفسی که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش داشته و قیمت از ۸۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزارتومان رسیده است) و این موضوع به صورت پلکانی در برخی دارو‌ها نمود پیدا کرده است.

سالم اضافه کرد: اکنون تولیدکنندگان با مشکلات تامین ارز و نقدینگی برای واردات مواد اولیه مواجه هستند که علت آن، تفاوت فاحش هزینه تمام شده یک دارو با قیمت فروش آن است که موجب شده، شرکت‌های تولدی با دردسر مواجه شوند.

دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان، در خصوص استعفای دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو و تاثیر عملکرد وی بر التهابات اخیر، اظهار کرد: طرح‌هایی در زمان وی مطرح شده که این‌ها از دید دارسازان داروخانه‌دار، موجب اختلالات در زمینه توزیع دارو به وجود بیاید. به عنوان مثال در خلال طرح «دارویار» پیش‌بینی شده بود افزایش قیمت دارو و قرار بر این بود که مابه‌التفاوت‌ها به صورت ماهیانه به حساب داروخانه‌ها واریز شود، ولی متاسفانه این اتفاق رقم نخورد و اکنون داروخانه‌ها با معضل بیمه و کمبود نقدینگی برای تامین دارو مواجه هستند.

سالم افزود: بعضا داروخانه‌هایی هستند که قادر به خرید و تامین دارو به صورت چک‌های کوتاه‌مدت و نقدی نیس. در این صورت است که داروخانه‌دارزمانی که می‌بیند باید خرید را به صورت نقدی انجام دهد و درآمد خود را پس از ۶ ماه با درصد سود پایین از بیمه بگیرد، قید برخی قلم‌های دارویی را می‌زند.  

سواستفاده توزیع‌کنندگان از شرایط با سبدفروشی

عضو رسمی شورای عالی داروخانه‌های ایران، با تاکید بر این نکته که اخلال در نظام توزیع یکی از دلایل اتفاقات اخیر است، اظهار کرد: در زمانی که یک اتفاقی برای دارو رخ می‌دهد، پدیده زشت «سبدفروشی» شرکت‌های توزیع دارو است. یعنی یک دارویی را که کمبود داریم، وارد یک سبد دارویی می‌کنند و به داروخانه‌ها می‌گویند اگر می‌خواهید از این دارو مثلا ۵ بسته بگیرید، باید ۲ میلیون خرید داشته باشید. این باعث شده که بی‌نظمی شدیدی در حوزه توزیع دارو در داروخانه‌ها ایجاد  و بیماری که به دنبال آن قلم دارو است، با پاسخ منفی داروخانه‌ها مواجه شود.

وی افزود: داروخانه سلامت خود را حفظ می‌کند. ما در طول ۸ سال جنگ، چنین مشکلاتی نداشتیم. شاید نقدینگی داروخانه‌دار‌ها اولویت اصلی در معضلات اخیر نبوده باشد، چون داروخانه‌ها به هر زحمتی این مشکل را مرتفع می‌کنند. اکنون در برخی موارد، مواد اولیه در کشور وجود ندارد و تولیدکننده برای تامین مواد اولیه احتیاج به ارز و تامین بودجه دارد و زمانی که این تامین انجام می‌شود، قیمت نهایی دارو با آن هزینه‌ای که برای دارو است، تناسب ندارد که این معضل به کمیسیون قیمت‌گذاری برمی‌گردد.

احتکار تولیدی‌ها و توزیع‌کنندگان شایعه نیست!

سالم در خصوص شائبه احتکار برخی شرکت‌های تولیدی و توزیع‌کننده دارو، تصریح کرد: این قضیه شایعه نیست و به کرات وجود دارد. ما این را اکنون حس می‌کنیم. ما مشاهده می‌کنیم که به یکباره دارویی نایاب می‌شود و شرکت توزیع‌کننده اقدام به توزیع نمی‌کند، بلافاصله که قیمت بالا می‌رود، سهمیه بر قرار می‌شود؛ این برای ما هم سوال شده است. این اقدام مانند این است که داروخانه‌دار هم دارویی را احتکار کند و فروش انجام ندهد و به بیمار بگوید دارو قرار است گران شود و فعلا عرضه نمی‌شود. این خیانت به نظام سلامت است و قطعا وجود دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: