bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن انتقاد از عملکرد رئیس کل سابق بانک مرکزی در کنترل بازار ارز، افزایش قیمت دلار را متاثر از دخالت دشمن در این حوزه بیان کرد.

افزایش نرخ ارز کار دشمن است/ از بیان دلار ۴۰ هزار تومانی خجالت می‌شم

گروه بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید کاظم موسوی» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون شرایط کنونی بازار ارز اظهار کرد: وضع کنون معیشت مردم خوب نیست، لذا بروز هر گونه افزایش نرخ ارز و گرانی کالا‌های اساسی در این شرایط، به موضوعی ناامید کننده برای مردم تبدیل می‌شود.


این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در زمان صالح‌آبادی و وزارت اقتصاد در کنترل نرخ ارز تصریح کرد: این دو نهاد موظف به اجرای تدابیری دقیق و سیاست‌های کارشناسانه و اساسی برای مدیریت بازار هستند؛ در این میان کمیسیون اقتصادی مجلس نیز برای بهبود شرایط و رفع این فشار، همکاری‌های لازم را با دستگاه‌های ذی‌ربط خواهد داشت.


وی تاکید کرد: افزایش نرخ ارز، تاثیر کاملا مستقیمی بر قیمت کالا‌های مصرفی مورد نیاز مردم دارد. به عنوان مثال، در طول چند هفته اخیر و متاثر از وقایع بازار ارز، قیمت خودرویی مانند پراید که سوار شدن آن به منزله همنشینی با مرگ تلقی می‌شود؛ به رقمی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.


موسوی خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم تاکنون تلاش‌های بسیار زیادی را برای بهبود شرایط اقتصادی کشور انجام داده، اما این تنها کافی نیست. سیاست‌گذاران و اعضای تیم اقتصادی نباید اقدامات خود را صرفا محدود به گزارش‌هایی کنند که در اتاق‌های شیشه‌ای به آن‌ها ارائه داده می‌شود، بلکه آن‌ها موظفند اوضاع اقتصادی کشور، به ویژه تحولات بازار ارز را در میدان و در میان مردم ارزیابی و بررسی کنند.


این عضو کمیسیون اقتصادی گفت: طی روزهای اخیر، قیمت دلار به ۴۰ هزار تومان و یا ارقام بیشتر از آن رسید و من از بیان این موضوع خجالت می‌کشم.


موسوی در ادامه پیرامون دخالت مستقیم  قاچاقچیان و سوداگران در تغییر نرخ ارز، گفت: این افراد به اندازه خود در نوسانات بازار سهیم‌اند، اما دخالت آن‌ها تا حدی نیست که بتواند شکاف جدی را در قیمت دلار و معاملات جاری بازار ایجاد کند. علت وقایع اخیر ناشی از کمبود‌هایی است که از سوی برخی دستگاه‌های ذی‌ربط به وقوع پیوسته است.


نماینده اردبیل همچنین درباره اظهار نظر‌های ضد و نقیض برخی اهالی بهارستان در مورد استیضاح وزیر اقتصاد توضیح داد: درمورد برکناری وزیر اقتصاد چیزی نمی‌دانم، اما نکته مسلم این است که در حال حاضر استیضاح او در مجلس مطرح نیست.


وی همچنین درباره تشدید دخالت‌های خارجی در روند بازار ارز، گفت: تحریم اقتصادی از جمله چالش‌هایی است که از سال‌ها قبل بر اقتصاد ایران تحمیل شده و حتی در مواقعی از زمان نیز از سوی دشمن به شکلی ویژه و خاصی دنبال شده است؛ در این میان بازار ارز نیز در زمره ابزار‌هایی قرار دارد که که دشمن با استفاده از آن و افزایش تحریم‌ها، سعی دارد کشور را تحت فشار‌های شدید اقتصادی قرار دهد.


موسوی تاکید کرد: در حال حاضر چون عرضه و توزیع اسکناس دلار دست دشمن است، به راحتی روند آن در آن دخالت می‌کند؛ لذا با توجه این مسئله، دستگاه‌های اجرای باید مانع ایجاد حباب در قیمت‌ها به ویژه برای ارز شوند. تاکنون قدرت خرید برخی از اقشار کشور متاثر از این مسئله نزدیک به صفر رسیده است.

این عضو کمیسیون اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد: مقابله با اقدامات سوداگرایانه در بازار سکه و ارز نیازمند حضور قوی دستگاه قضایی کشور است. باورم بر این است که قیمت کنونی ارز و سکه در بازار حقیقی نبوده و در آینده بازار روندی کاهشی خواهد داشت.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: