bazarnews

کد خبر: ۱۰۹۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ضمن اشاره به افت ارزش دینار عراق در مقابل دلار آمریکا، این امر را موقعیتی دانست که باعث مقرون به صرف شدن و یا حتی رونق صادرات ایران به این کشور می‌شود.

افزایش صادرات تهران به بغداد در پی محدودیت ارزی آمریکا در عراق

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ اخیراً روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مدعی شده است که مقامات کاخ سفید سعی دارند، راه‌های نقل و انتقال ارز میان دو کشور ایران و عراق را مسدود سازند.

این مجله آمریکایی همچنین در تشریح جزئیات این موضوع آورده است که از زمان کاهش عرضه دلار در عراق و سپس افت ۱۰ درصدی ارزش دینار در مقابل دلار، مقامات این کشور در تلاشند تا هر چه زودتر این محدودیت ارزی را رفع کنند.

حال با توجه به تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌های اقتصادی ایران در عراق(به عنوان دومین شریک تجاری کشورمان در حوزه صادرات) این سوال مطرح می‌شود که اقدام اخیر آمریکایی‌ها در اعمال محدودیت ارزی در این کشور، چه تاثیری بر فعالیت تجُار ایرانی در بازار عراق و یا فرایند نقل و انتقال ارز میان فعالان بخش خصوصی دو کشور به همراه خواهد داشت؟

«یحیی آل اسحاق» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آثار این محدودیت در روابط تجاری دو کشور اظهار کرد: تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، موضوع امروز و دیروز نیست بلکه پیشینه آن به روز‌های نخستین انقلاب می‌گذرد، اما در خصوص عراق، ایالات متحده آمریکا در نظر دارد با تحت فشار قرار دادن این کشور، راه‌های تبادل ارز با ایران را مسدود کند. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خاطر نشان کرد: این اقدام را نمی‌‎توان تحریم توصیف کرد، بلکه در واقع آن را می‌توان نوعی محدودیت ارزی دانست که تاکنون منجر به کاهش ارزش دینار در مقابل دلار آمریکا شده است.

وی درباره تاثیر این موضوع بر تجارت خارجی دو کشور گفت: با کاهش ارزش دینار، عرضه کالای ایرانی در بازار عراق مقرون به صرفه خواهد شد و می‌تواند بعدها به رونق صادرات ایران به این کشور نیز کمک کند. البته عمق این چالش چندان زیاد نبوده و پیش‌بینی می‌شود که در آینده، موضوع محدودیت ارزی میان مقامات عراقی و آمریکایی به طور کامل حل و فصل گردد.

آل اسحاق در پایان پیرامون صادرات ایران و عراق در پایان سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: در حال حاضر آمار ۹ ماهه سازمان گمرک از تجارت خارجی دو کشور نشان می‌دهد که ارزش صادرات از مرز ۸ میلیارد دلار گذاشته و می‌توان گفت که تا پایان سال ۱۴۰۱ صادرات ایران به عراق به عدد ۱۰ میلیارد خواهد رسید.

گفتنی است؛ اخیرا نیز «جهانبخش سنجابی» دبیرکل این اتاق درباره محدودیت ارزی آمریکا در عراق عنوان کرده بود که اصل این خبر صحت دارد اما این موضوع ارتباطی با نقل و انتقال به ایران ندارد و محدودیتی در این زمینه ایجاد نمی‌کند.


پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: