bazarnews

کد خبر: ۱۱۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳
محسن مهرعلیزاده فعال اقتصادی و معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات با بیان اینکه فساد حقوق های نجومی از دو دولت قبلی شروع شد؛ گفت: در دولت نهم و دهم حقوق وزرا به یکباره به 20 و 30 میلیون افزایش پیدا کرد.
بازار نیوز - مهرعلیزاده با بیان اینکه حساسیت نسل جوان و فرهیخته دانشجو نسبت به مسائل کشور عینی تر و منطقی تر شده است و این نشانه خوبی برای آینده کشور است، ادامه داد: باید نسل دانشجو در خصوص مسائل مختلف کشور و از جمله پدید آمدن فساد اظهار نظر کند. شاخک های نسل آگاه دانشجو نسبت به این موضوع حساس تر شده است و این احساس اجتماعی را بالا می برد.

وی افزود: فساد مسئله ای نیست که جامعه در برابر آن سکوت کند، بررسی مبانی شکل گیری فساد در جوامع مختلف نشان می دهد که نفس قدرت فساد آور است و همواره مردم جامعه در برابر بی عدالتی و فساد ساکت نمانده اند.

وی سپس با اشاره به اینکه در کشور ما باید برای جلوگیری از بروز فساد مجلس با وضع قوانین اصولی و درست راه را برای قوه مجریه مشخص کند و همچنین قوانین نظارتی وضع کند، ادامه داد: باید نهادهای نظارتی نیز در این خصوص جدی تر وارد عمل شوند و راه های ایجاد فساد را ببندند.

بزرگ بودن دولت و فعال نبودن بخش خصوصی زمینه ساز ایجاد فساد
مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه بزرگ بودن دولت و فعال نبودن بخش خصوصی زمینه ساز ایجاد فساد است، ادامه داد: وقتی بدنه دولت بزرگ است و سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی فعال نیستند زمینه ساز ایجاد فساد می شود.

معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات همچنین ابراز داشت: امروز در کشور با سه نوع فساد خرد، کلان و سیستماتیک مواجه هستیم که مشکل اصلی وجود فساد سیستماتیک در کشور است. بروز افرادی همچون بابک زنجانی که خود را زمانی سرباز انقلاب معرفی می کرد و الان 3.5 میلیارد دلار به وزارت نفت بدهکار است نشانه فساد سیستماتیک است.

وی با اشاره به اینکه سیستم راه را برای او باز گذاشته بود و وی بدون وثیقه 3.5 میلیارد دلار پول این مردم را حیف و میل کرده است، ادامه داد: زنجانی هم اکنون همان مقدار پول را ندارد چراکه در جاهای مختلف سرمایه گذاری های غیراصولی کرده و آن پول را حیف و میل کرده است.

مهرعلیزاده سپس با تاکید بر اینکه ریشه فساد حقوق های نجومی از دو دولت قبلی شروع شد، ادامه داد: وقتی تعیین حقوق به دست هیئت مدیره ای تعیین می شود که خودشان منفعت می برند، بروز این فسادها و فیش ها جای تعجب ندارد. ما در زمانی که در دولت هشتم بودیم حقوق وزیر یک میلیون تومان بود ولی در دولت نهم و دهم به یکباره به 20 و 30 میلیون افزایش پیدا کرد.

ضربه اصلی فساد به مردم می رسد
این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه این حقوق های نجومی در قالب قانونی پرداخت شده است و کسی دزدی نکرده، ادامه داد: وقتی قانون مشکل دارد و اعضای هیئت مدیره می توانند برای خودشان حقوق های آن چنانی تصویب کنند پس باید تصمیمی اساسی گرفت و قوانین محکمی برای مبارزه با این موضوع وضع کرد.

مهرعلیزاده با اشاره به اینکه ضربه اصلی فساد به مردم می رسد، ادامه داد: ریشه همین حقوق های نجومی نیز به دولت نهم و دهم برمی گردد که برخی تصمیمات خارج از قانون گرفته شد، این موضوع در دولت فعلی رسانه ای شد تا جناح های مقابل به دولت ضربه بزنند ولی دولت یازدهم و شخص رئیس جمهور به صورت جدی وارد موضوع شد و با متخلفان برخورد کردند و جلوی این موضوع گرفته شد.

وی افزود: فساد و چگونگی مبارزه با فساد در کشور به یکی از مسائل مهم کشور تبدیل شده است.

مهرعلیزاده ادامه داد: گم شدن دکل ها، املاک نجومی و فیش های نجومی نباید در کشور عادی شود، باید به صورت قاطع با فساد مبارزه کرد و مهتر از آن راه ها و ریشه های بروز فساد در کشور را از از بین برد، متاسفانه اصلی ترین مشکل فساد در کشور سیستماتیک بودن آن است.

مطبوعات و رسانه ها باید اجازه پرداختن به موضوع فساد را داشته باشند
معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات گفت: مطبوعات و رسانه ها باید اجازه پرداختن به موضوع فساد را داشته باشند.

وی سپس با بیان اینکه برای مبارزه با فساد ابتدا باید بسترهای فرهنگی را بررسی کرد، گفت: باید در مرحله دوم قوانین شفاف سازی شوند. کشورهایی که قوی ترین احزاب، سازمان های مردم نهاد و آزادترین مطبوعات را داشته باشند کمترین فساد را خواهند داشت.
مهرعلیزاده سپس با تاکید بر ضرورت تقویت احزاب گفت: باید مطبوعات بر عملکرد ها نظارت کنند و همچنین احزاب قوی تر و سازمان یافته تر شوند. احزاب در کشور نتوانسته اند پا بگیرند.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: