bazarnews

کد خبر: ۱۱۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
نشریه بلومبرگ در آستانه سال نوی میلادی بدبینانه‌ترین اتفاقاتی را که ممکن است در سال 2017 رخ دهد مورد بررسی قرار داده است. این نشریه چشم‌انداز تیره و تاری را برای عربستان سعودی پیش‌بینی می‌کند و انتظار دارد این کشور در سال 2017 دچار بی‌ثباتی شود.
بازا نیوز - تلاش‌های محمد سلمان، جانشین ولیعهد عربستان، برای تنوع‌بخشی به اقتصاد بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، برای دومین سال به‌جایی نخواهد رسید. این در شرایطی است که هزینه‌های بالای جنگ یمن که از آن به‌عنوان ویتنام عربستان یاد می‌شود، موجب می‌شود وضع مالیات‌های جدید جایگزین یارانه‌های سخاوتمندانه شود و این مساله نارضایتی‌های فزاینده‌ای را درمورد کاهش استانداردهای زندگی به‌وجود خواهد آورد. در نتیجه یک کودتا در کاخ سلطنتی عربستان، عضو جدیدی از خاندان سلطنتی به قدرت خواهد رسید و این فرد محمد سلمان را کنار خواهد زد و اصلاحات را کنار خواهد گذاشت. همزمان، توازن قدرت در منطقه به‌سمت ایران متمایل می‌شود زیرا شیعیان همفکر ایران در سوریه و عراق پیروزی‌هایی را کسب خواهند کرد. اما با توجه به این مساله که ترامپ اعلام خواهد کرد خاورمیانه دیگر فقط مشکل آمریکا نیست، احتمالا تنش بین عربستان و ایران افزایش خواهد یافت. در این صورت صادرات نفت و گاز از طریق تنگه‌هرمز با اختلال مواجه خواهد شد. درنتیجه قیمت نفت افزایش خواهد یافت، سرمایه‌گذاران از عربستان خارج خواهند شد و برنامه‌های خصوصی‌سازی شرکت ملی نفت آرامکو ناکام خواهند ماند. پس از اتمام ذخایر ارزی عربستان، این کشور ارزش پول ملی خود را کاهش خواهد داد و دیگر کشورهای منطقه را وادار خواهد کرد از این اقدام پیروی کنند.

دوران ریاست‌جمهوری ترامپ
بلومبرگ همچنین پیش‌بینی‌هایی را درمورد دوران ریاست‌جمهوری ترامپ انجام داده است. به اعتقاد این نشریه در چند هفته اول ریاست‌جمهوری ترامپ، محبوبیت او افزایش می‌یابد زیرا کنگره که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان در دست دارند، مشوق‌های مالی عظیمی را تصویب می‌کند. اما پس از آنکه برخی دستورات اجرایی را امضا می‌کند که ناقض میراث اوباما هستند، موج جدید از اعتراضات علیه او به‌راه می‌افتد. در آمریکا جنبشی شکل خواهد گرفت که از دانشجویان، فعالان جنبش «جان سیاه‌‌پوستان مهم است» و معترضان «اشغال وال‌استریت» تشکیل خواهد شد. ترامپ در شهرهای عمده محدودیت‌های اضطراری و حکومت نظامی اعمال خواهد کرد. کالیفرنیا به مرکز مخالفت با ترامپ تبدیل خواهد شد و برخی این جنبش را «کالیگزیت» نام خواهند نهاد. ایالت کالیفرنیا در برابر عقب‌نشینی ترامپ از قوانین زیست‌محیطی ایستادگی خواهد کرد. ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و مالک شرکت تسلاموتور و شریل سندبرگ، از مدیران ارشد فیس‌بوک، در سال 2020 اتحادی را علیه ترامپ رهبری خواهند کرد. تمام این مسائل موجب دودستگی در ائتلاف ترامپ خواهد شد. جمهوری‌خواهان کنگره دچار شکاف می‌شوند و تیم کاخ‌سفید ترامپ به جان یکدیگر خواهند افتاد. در ماه‌های اول ریاست‌جمهوری ترامپ، ارزش سهام بانک‌ها، شرکت‌های فولاد و شرکت‌های امنیتی افزایش خواهد یافت. اما این رونق به‌زودی فروکش خواهد کرد و ارزش اوراق‌قرضه افزایش خواهد یافت. با تشدید رویارویی ترامپ و میلیاردرهای کالیفرنیایی، ارزش سهام گوگل، فیس‌بوک و اپل دچار کاهش خواهد شد.

 یالتا 2
انزواطلبی ترامپ و رفتارهای تهاجمی ولادیمیر پوتین،رئیس‌جمهوری روسیه، آنگلا مرکل،صدراعظم آلمان را در برابر گزینه دشواری قرار می‌دهد: به عهده گرفتن رهبری اروپا در افزایش توان نظامی این قاره در برابر روسیه یا عمل به توصیه ترامپ و چانه‌زنی با پوتین درباره حوزه‌های نفوذ در اروپای شرقی.

پوتین هکرها و جت‌های جنگنده خود را به روسیه فراخواهد خواند و موافقت خواهد کرد مداخله در امور آمریکا و اتحادیه اروپا را متوقف کند. درعوض مرکل و ترامپ سلطه روسیه بر اوکراین، بلاروس و سوریه را به‌رسمیت خواهند شناخت. سرانجام پس از گذشت 26 سال از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پرستیژ روسیه بازسازی خواهد شد و پوتین پس از آخرین دوره ریاست‌جمهوری، علنا از بازنشستگی صحبت خواهد کرد.

 جنگ اقتصادی چین و آمریکا
ترامپ در صبح روز تحلیف خود توییتری را با عنوان #چین متقلب منتشر می‌کند و این کشور را به دستکاری در ارزش یوآن متهم می‌کند و بر کالاهای وارداتی چین تعرفه‌های سنگینی وضع می‌کند. در شرایطی که ترامپ برای وضع این تعرفه‌ها در راه کنگره است، چین اقدامات تلافی‌جویانه را با کاهش ارزش یوآن، لغو سفارش جت‌های بوئینگ و ممنوع کردن فروش آیفون آغاز خواهد کرد.

این در شرایطی است که چین دچار عمیق‌ترین رکود اقتصادی در دوران مدرن خود می‌شود. به دلیل پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش تعرفه‌های گمرکی، ارزش شاخص راسل 2000 افزایش می‌یابد. در آسیا بحران ارزی مانند سال 1997 و رکود متعاقب آن شکل خواهد گرفت.

 انتخابات در اروپا
رای‌دهندگان اروپایی با الهام از انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا، رهبران پوپولیست را انتخاب خواهند کرد. این رهبران قصد دارند مرزها را ببندند، توافقنامه‌های تجارت آزاد را پاره کنند و حتی از حوزه یور و اتحادیه اروپا خارج شوند. در فرانسه، مارین لوپن، کاندیدای ضدمهاجرت، رئیس‌جمهوری فرانسه می‌شود و درباره خروج از اتحادیه اروپا همه‌پرسی برگزار می‌کند.

در ایتالیا بپه کریلو کمدین و رهبر حزب پنج ستاره در انتخابات زودهنگام به قدرت خواهد رسید و برای بازگرداندن لیر (واحد پول سابق ایتالیا) همه‌پرسی برگزار خواهد کرد. در آلمان، آنگلا مرکل در انتخابات شکست خواهد خورد. در بریتانیا مذاکرات برگزیت به‌خوبی پیش نخواهد رفت و ترزا می، نخست‌وزیر این کشور، از سوی تندروها برکنار خواهد شد. در اروپای شرقی یک حزب جدید جناح‌راست در جمهوری چک روی کار خواهد آمد که خواهان روابط خوب با روسیه است و خواستار برگزاری همه‌پرسی درمورد عضویت در ناتو خواهد شد. در سایه خروج فرانسه از اتحادیه اروپا(فرگزیت) منطقه بدون پاسپورت شنگن منحل خواهد شد. یونان دوباره دچار فروپاشی اقتصادی خواهد شد، اما این‌بار نجات مالی در کار نخواهد بود. یورو نیز به سمت سقوط حرکت خواهد کرد.
بلومبرگ
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: