bazarnews

کد خبر: ۱۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
طی چند سال اخیر بازار لوازم خانگی با معضل رکود دست و پنجه نرم می‌کند اما محمد طحان پور رئیس اتحادیه صنف لوازم خانگی می گوید اعتقادی به رکود در بازار ندارم.
بازار نیوز - طی چند سال اخیر بازار لوازم خانگی نیز مانند دیگر بخش های اقتصادی کشور با معضل رکود دست و پنجه نرم می کند ؛ واردات بی رویه محصولات مشابه خارجی از یک سو و مشکلات نقدینگی تولیدکنندگان داخلی از سوی دیگر بر کسادی این بازار دامن می زند البته در این شرایط مصرف کنندگان نیز سودی نمی برند چرا که با وجود رکود ، قیمت ها هر سال افزایش یافته و از قدرت خرید مردم کاسته شده است.

این روزها اگر گذرتان به خیابان امین حضور که بورس فروش لوازم خانگی است بیفتد مشاهده می کنید که دیگر از آن وانت بار های دوبل پارک کرده و  در حال تخلیه بار و مغازه های همیشه شلوغ خبری نیست ؛ کسبه محل بخش عمده از روز را بدون مشتری سپری می کنند و دل خوشی از این اوضاع گرانی و کسادی ندارند. رکود، مهمان ناخوانده دو ساله ی بازار لوازم خانگی که مغازه هارا برای ورود مشتریان بیش از پیش تنگ تر کرده است ظاهرا فعلا قصد ترک زمین ندارد .

در این میان فرزاد فروشنده ای که به همراه دوتن از دوستانش دور هم بازی رایانه ای می کردند، با اشاره بر رکود بی سابقه بازار اظهار داشتند: در این 15 سال فعالیت در بازار، رکود و کاهش فروش در ماه های پاییز و اوایل زمستان را تجربه کرده ایم اما این وضعیت کسادی در بازار را تا بحال ندیده بودیم.

این فروشنده با بیان کاهش حجم نقدینگی در بازار ادامه داد: عمده چک های کسبه به جهت کاهش فروش و معاملاتشان وصول نشده است و افراد برای تامین مالی بازار و عرضه تولیدات جدید با مشکل مواجه شده اند.

این جوان 32 ساله با اشاره به فروش 10 الی 15 عددی اقلام در روزهای تعطیل سال های گذشته تصریح کرد: افت فروش بیش از 50 درصد از کسبه باعث تعطیلی عمده مغازه داران در پاساژ ها و خیابان امین حضور شده است. 

وی همچنین افزود: عمده فروشندگان به علت کاهش درآمد ها و افزایش اجاره بها دیگر توان پرداخت آن را ندارند به همین دلیل با صاحب مغازه ها به مشکل برخورده اند.

رضا یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی در خیابان امین حضور گفت: ماموران با چشم پوشی از وضعیت بازار ، مالیات مغازه ها را علی الراس محاسبه می کنند که این ارقام در شرایط فعلی بازار معادل درآمد دوماه فروش کسبه هم نیست.

این فروشنده با تاکید بر بی برنامه گی مسئولان خاطرنشان کرد: برای محاسبه دقیق مالیات مغازه ها دستگاه هایی را در اختیار کسبه قرار دادند که به این ترتیب فروش هر محصول در آن ثبت گردد و به این دلیل که تنها حدود 300 فروشگاه در بازار جواز کسب دارند طرح با شکست مواجه شده است.

وی همچنین بیان کرد: شارژ پاساژ و هزینه انبار ماه گذشته را به علت کسادی پرداخت نکرده ام و در این مورد عمده فروشندگان پاساژ بیش از کسبه خیابان متضرر می شوند. 

وی با اشاره بر افزایش هزینه ها و کاهش درآمد افراد اذعان کرد: مسئولان بر خلاف وضعیت سطح بازار، با اعلام  آماری مبنی بر افزایش نقدینگی و کاهش نرخ تورم شرایط را برای خرید مردم مساعد اعلام می کنند در حالیکه به طور مثال در سال های گذشته با پرداخت یک و نیم میلیون تومان  افراد توان خرید یک تلویزیون 42 اینچ با کیفیت مطلوب را داشته اند اما اکنون باید دو برابر هزینه کنند.

بر اساس این گزارش محمد فروشنده ی 56 ساله ی لوازم صوتی و تصویری با تاکید بر تاثیر پذیری بالای مردم از اتفاقات سیاسی و اقتصادی تصریح کرد: در شرایط فعلی بخشی از مردم به جهت اینکه توافقات در برجام سبب کاهش در قیمت لوازم خانگی خواهد شد دست از خرید کشیده اند که این امر بر کسادی بازار دامن زده است.

وی افزود: در سال های گذشته با وجود تحریم و حتی گرانی برخی کالا ها اما بازار از رونق مناسبی بر خوردار بود.

این فروشنده با تاکید بر بومی نبودن برخی تولیدات داخل بخش لوازم خانگی اعلام کرد: تولیدکنندگان با واردات قطعات خارجی اقدام به مونتاژ محصولات برای عرضه در بازار می کنند که همین تاثیرات کوچک قیمت تولیدات داخلی را هم دستخوش تغییر قرار می دهد.

وی اظهار داشت: برخی از تولیدات داخلی بعد از اینکه مشتری کالا را خریداری می کند در خانه متوجه نقص و در برخی موارد با نبود قطعه در دستگاه مواجه می شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه روند فروش در تولیدات به درستی انجام نمی شود ادامه داد: در اکثر نقاط دنیا معاملات کالاها در مرحله فروش خلاصه نمی شود بلکه از سه حلقه ی خدمات پیش فروش که شامل تبلیغات و ارائه محصولات و خدمات حین فروش که واضح است و در آخر خدمات پس از فروش که درصورت نقص فنی و مشکلاتی از این دست مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش میدانی منصور فروشنده ی جوان لوازم خانگی خیابان شریعتی که مشتری در مغازه نداشت و به تماشای فیلم مشغول بود با اشاره بر تاثیرات مخرب و مستقیم واردات قاچاق لوازم خانگی بر بازار گفت: در سال های گذشته طرح شبنم برای تشخیص کالا های قانونی از قاچاق مطرح شد اما به علت اینکه برخی افراد اقدام به تولید نسخه تقلبی آن نمودند با شکست مواجه شد. 

این فروشنده افزود: این اواخر فاکتور خرید یا برگه گارانتی شرکت های وارد کننده،  شناسنامه کالا های خارجی و مجوز آنان برای فروش در بازار است.

نبود حمایت مناسب دولت از تولیدکنندگان 
احمد آریایی نژاد عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ، تصریح کرد: نبود حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی و بی اعتمادی افراد نسبت به محصولات داخلی از عوامل تاثیرگذار بر رکود بازار است.

این نماینده مجلس  با تاکید به اینکه برخی تولیدات داخلی با محصولات خارجی قابل رقابت هستند ادامه داد: اما برخی تولیدکنندگان نیز با تولید محصولات بی کیفیت سبب بی اعتمادی مصرف کنندگان و کارشکنی در بازار تولیدات باکیفیت شده اند.

آریایی نژاد در خصوص راهکار رونق بازار تصریح کرد: با آموزش افراد مستعد و واردات دانش فنی پیشرفته برای تولید لوازم خانگی، کارخانجات می توانند با استفاده از جوانان متخصص در این بخش به مرحله اجرایی و عرضه تولیدات با کیفیت برای تامین نیاز داخلی و ارائه آن در بازار های جهانی اقدام کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: عمده رکود بازار به جهت کاهش درآمد مردم و افزایش هزینه های افراد است به همین سبب با سیاستگذاری های مناسب می توان از ادامه وضعیت کسادی بازار جلوگیری کرد.

اعتقادی به رکود در بازار ندارم
محمد طحان پور رئیس اتحادیه صنف لوازم خانگی ،تصریح کرد: طبق گزارشات  اعلامی ، عمده شیفت های کاری کارخانجات در این ایام مشغول هستند و اعتقادی به رکود در بازار ندارم.

طحان پور در ادامه با توجه به بالا بودن هزینه تولید برخی از کالاهای داخلی  تصریح کرد: دریافت وام های سنگین بانکی، واردات قطعات بی کیفیت و گران قیمت خارجی، هزینه پرداخت حقوق کارگران و... از سوی تولیدکنندگان موجب افزایش قیمت تمام شده این محصولات می شود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به ادعای کاهش تقاضا از سوی فروشندگان لوازم خانگی گفت: روش های عرضه کالاها در کشور به روز رسانی شده است و فروش برخی از کسبه در بازار رقابتی شده و از طریق روش های نوین صورت می گیرد.

این مقام مسئول همچنین در خصوص الزام تولید محصولات با کیفیت از سوی تولیدکنندگان اظهار کرد: بخشی از تولیدکنندگان در مرحله بهره برداری از تولیدات باکیفیت در عرصه بازار های جهانی و داخلی هستند که موجب درآمد زایی برای کشور و توسعه فعالیتشان شده است.

وی اذعان کرد: سرمایه گذاری برای تولید برخی از قطعات لوازم خانگی بیش از هزینه واردات در این بخش است.

طحان پور در پایان گفت: بیشتر مردم در این شرایط به سبب ثبات و امنیت در بازار با توجه به نیازهایشان دست به خرید می زنند.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: