bazarnews

کد خبر: ۱۲۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
ایرج رهبر در گفتکو با بازار نیوز؛
کارشناس خبره مسکن و رئیس کانون انبوه سازان گفت: ارائه تسهیلات هیچ تاثیری در کاهش رکود و رونق بازار مسکن نخواهد داشت.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز، ثبت‌نام و سپرده‌گذاری در صندوق تسهیلات مسکن یا همان وام به خانه اولی ها تا به امروز از متوسط ماهانه 4 هزار و 200 نفر در سال 94 به 13 هزار و 280 نفر افزایش یافته. ضمن اینکه میانگین ثبت‌نام روزانه در صندوق پس‌انداز مسکن هم از 169 نفر در ایام سال 94 به 531 نفر رسیده است.

حجم ثبت‌نام برای دریافت وام طی نیمه دوم امسال، رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به متوسط ثبت‌نام ماهانه در سال اول شروع به کار صندوق، پیدا کرده به طوری که این میزان استقبال از سمت تقاضای مصرفی برای سپرده‌گذاری یکساله در صندوق، در حال حاضر "تعهد پرداخت" تسهیلات خرید مسکن را از «ظرفیت» تعیین شده صندوق، فراتر برده و به ۳/ ۱ برابر حد مجاز پرداخت وام رسانده است.

حال با این شرایط باید دید استقبال و تقاضا از این طرح برای پرداخت تسهیلات به خانه اولی ها می تواند نتایج متفاوتی داشته باشد و طبق تحلیل کارشناسان این حوزه این طرح به عنوان یک شمشیر دولبه است که ممکن است بازار سیاه ایجاد کند به این معنی که ثبت نام بیش از حد در صندوق تسهیلات ممکن است باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت مسکن شود که ایراج رهبر کارشناس خبره مسکن و رئیس کانون انبوه سازان در پاسخ به اینکه تسهیلات خرید مسکن چقدر می تواند در کاهش رکود و رونق بازار مسکن موثر باشد،  به بازار نیوز گفت: از ماجرای طرح تسهیلات به خانه اولی ها حدود یک سال می گذرد. در واقع با سپرده 40 میلیون تومانی 80 میلیون تسهیلات دریافت می شد هر چند که طبق آخرین آمار در طول یک سال حدود 3 هز نفر در این طرح ثبت نام کرده بودند و با استقبال بیش از حد مردم این رقم اکنون به 13 هزار نفر رسیده است. اما نکته اینجاست که بانک مرکزی محدودیت خاصی برای ثبت نام در این طرح گذاشته و آن هم سقف 82 هزار فقره در سال است.  

وام به خانه اولی ها، مسکن را از رکود خارج نمی کند
وی در پاسخ به اینکه آیا طرح وام به خانه اولی ها مسکن را از رکود خارج می کند یا خیر؟ اظهار داشت: به هیچ وجه. چرا که نیاز ما به مسکن از یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزار واحد در سال است که این میزان در طرح جامع هم برآورد شده است. یعنی این میزان به عنوان نیاز سالانه کشور عنوان شده است در حالی که در مقابل این میزان تاکنون 13 هزار نفر ثبت نام کرده اند و در مجموع می توان گفت که 13 هزار فقره تنها حدود 1 درصد از درخواست کشور به مسکن را در جامعه اشباح می کند. پس این آمار یک درصدی نمی تواند در مقابل نیاز ما تاثیری در این وضعیت داشته باشد و مسکن را از رکود خارج کند.

رهبر تاکید کرد: کل ظرفت پیش بینی شده از سوی دولت برای ارائه تسهیلات 82 هزار فقره در کل سال است و بعد از گذشت یک سال از ثبت نام در این طرح بازار مسکن هنوز به مرحله اشباح نرسیده است.

محدودیت ها برداشته و درصد بهره و تسهیلات وام کاهش یابد
وی با اشاره به اینکه حتی ثبت نام 82 هزار فقره مسکن به هیچ وجه در رونق بازار تاثیر ندارد اذعان داشت: حتی اگر آمار درخواست ها بالا برود به اعتقاد من باز هم در طول یک سال به 82 هزار فقره نمی رسد پس به نظر من این طرح با آن حجم نیاز وسیعی که در جامعه ما وجود دارد، نمی تواند رونقی در بازار مسکن ایجاد کند. مگر به یک شرط که دولت محدودیتی در این زمینه ایجاد نکند و درصد بهره و تسهیلات وام را کمتر کاهش دهد تا همه بتوانند از مزایای آن استفاده کنند. به طور مثال مردم باید در قبال 80 میلیون وام، ماهی 1 میلیون تومان اقساط پرداخت کنند در حالی که بسیاری از مردم توانایی پرداخت این قسط را ندارند، پس از دریافت این تسهیلات هم بی بهره می شوند.
 
2 راهکار اصلی برای خروج از رکود مسکن  
وی در خصوص راهکار های لازم دولت برای برطرف کردن این مشکلات گفت: به اعتقاد من 2 عامل می تواند به خروج از رکود مسکن کمک کند، راهکار اول تقویت قدرت خرید مردم است، به طور مثال با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و یا کاهش هزینه مسکن می توان این کار را انجام داد که یکی از خصوصیات خوب مسکن مهر محاسبه اجاره 99 ساله زمین در این طرح بود.

وی در این باره اضافه کرد: اجاره 99 ساله زمین های مسکن مهر باعث کاهش قیمت تقریبی زمین و قیمت تمام شده مسکن شد چرا که قیمت مسکن را بر اساس قیمت زمین محاسبه می کنند که قیمت آن هم بیش از 40 درصد است و اگر این قیمت به 10 درصد برسد به کاهش هزینه های مسکن منجر می شود.

رهبر در خصوص راه حل دوم هم گفت: ارائه طرح های مثل طرح مسکن مهر هزینه مسکن را پایین و از رکود خارج می کند ضمن اینکه این راهکار قدرت خرید مردم را در خرید خانه بیشتر و هزینه ها را کاهش می دهد.

طرح شهرک سازی اقماری در دولت قبل رد شد
وی با اشاره به اینکه در دوره دولت قبل طرح های را پیشنهاد اما با آن موافقت نشد اذعان داشت: در دولت قبل طرحی به نام شهرک سازی اقماری مطرح شد که می توانست علاوه بر جلوگیری از مهاجرت شهرهای کوچک به کلان شهرها باعث تشویق مردم به خرید مسکن در محدوده زندگی خود و کاهش تقاضا برای مهاجرت به کلان شهرها شود. برای این طرح هم قرار بر این شد تا در مرحله اول آمایش سرزمین را پیاده کنیم یعنی باعث ایجاد انگیره برای زندگی روستاییان در روستا و ایجاد امکانات رفاهی در آن مناطق باشیم.

رقابت بین سرمایه گذار و بخش خصوصی باید بیشتر شود
رئیس مرکز انبوه سازان در ادامه خاطر نشان ساخت: در مرحله دیگر باید با شهرک سازی در کلان شهرها این مشکل را مرتفع تر می کردیم به این صورت که با ایجاد شهرک های اقماری به فاصله 40 تا 50 کیلومتری کلان شهرها و خرید زمین های ارزان قیمت این مشکل را برطرف می کردیم. از طرفی باید رقابت بین سرمایه گذارها آن هم با پررنگ تر کردن بخش خصوصی بیشتر می شد تا با ایجاد فضای رقابتی مردم را خانه دار می کردیم به طور مثال شهرک غرب یکی از همین پروژ ها بوده است که در حال حاضر زمین آن به ارزش قابل توجهی دست یافته است.

کارشناس خبره مسکن افزود: در واقع باید رقابت بین سازنده و سرمایه گذار را دوچندان می کردیم تا با ایجاد امکانات بیشتر رفاهی و ایجاد فضاهای سبز و تفریحی در شهرک ها وضعیت رقابت را در بین سرمایه گذارها بخش خصوصی دوچندان می شد.

مسئولین ترس از مسئولیت دارند!
وی در خصوص دلایل عدم استقبال دولت با راهکارهای پیشنهادی افزود: متاسفانه توجهی به راهکارهای ارائه شده، برای کمک به خانه دار کردن مردم نمی شود. در واقع احساس مسئولیتی وجود ندارد و در این شرایط کسی این بار را بر دوش خود نمی کشد. در طرح مسکن مهر این مشکل بیشتر دیده شد و در حال حاضر شاهد هستید که تاکنون چقدر انتقادات به این طرح وارد شده است در حالی که به اعتقاد من اگر مشکلات و نواقص این طرح بر طرف می شد می توانست به خانه دار شدن مردم کمک کند اما با این عنوان که مسکن مهر تورم زا بوده و پول بدون پشتوانه چاپ شده است.

با این انتقادات مسئولین زیر بار ارائه راهکارهای جدید نمی روند چرا که علاوه بر ترس از مسئولیت نمی خواهند مورد انتقاد قرار بگیرند. در حالی که مردم با 30 میلیون تومان صاحب خانه می شوند ضمن اینکه با ارائه ضوابط از مسئله مهاجرت هم جلوگیری شد.
وی در ارزیابی کلی در خصوص وضعیت مسکن گفت: باید عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کنیم در صورتی که عرضه کاهش یابد صف خرید ایجاد می شود و آن وقت باید از احتمال افزایش قیمت ترسید.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: