bazarnews

کد خبر: ۱۳۰۴۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با بازارنیوز
ولی داداشی عضو کمیسیون اصل 90 مجلس اعتقاد دارد قبل از شفافیت حقوق مدیران دولتی، باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد چرا که امکان دارد خانواده‌های مدیران در شهرهای کوچک بازخوردهای منفی از آن ببینند.
به گزارش خبرنگار بازارنیوز، ولی داداشی عضو کمیسیون اصل 90 مجلس درباره ماده شفافیت حقوق نجومی در برنامه ششم توسعه می‌گوید: در لایحه ششم توسعه دریکی از مواد، کلمه عموم مردم آورده شد و من یکی از مخالفین آن بودم. شما فرض کنید رئیس اداره‌ای در یک محلی زندگی می‌کند و حقوق چندمیلیونی می‌گیرد. ممکن است این موضوع در شهر‌های بزرگ آسیب نزند ولی در شهرهای کوچک اگر شما حقوق یک نفر را درملأعام بگذارید و همه ببینند ازلحاظ اخلاقی کار درستی نیست. 

بعدازاینکه به وی گفته شد در بسیاری از کشورها این اقدام انجام می‌شود، چرا فکر می‌کنید در ایران نباید اتفاق بیافتد پاسخ داد: در بسیاری از موارد باید فرهنگ‌سازی کنیم و بعد آن کار را انجام دهیم. شاید در تهران جاافتاده باشد اما در  شهرهای کوچک اصلاً این‌طور نیست. حتی خیلی از نمایندگان از اینکه به فکر شهرهای کوچک را نبوده‌اند، پشیمان شدند.

داداشی درباره این ماده اعتقاد دارد به‌جای آن باید نهادهای نظارتی تقویت شود و به خبرنگار بازارنیوز گفت: ما باید سازمان‌های نظارتی را تقویت بکنیم. همانند سازمان بازرسی، دیوان محاسبات، قوه قضاییه، مجلس، سازمان حسابرسی. همه این‌ها  باید دسترسی داشته باشند. این موضوع می‌تواند جلوی حقوق نجومی را بگیرد. اینکه مثلاً عموم مردم بفهمند رئیس اداره‌ای  2 میلیون یا 3 میلیون گرفته است می‌تواند بازخورد منفی برای خانواده آن مدیر در شهرهای کوچک داشته باشد. 

وی درباره ماده شفافیت حقوق مقامات و مدیران و سه کلمه " و عموم مردم" به‌منظور دسترسی همگان به آن می‌گوید: آن قانون به همان صورت تصویب شده و در دست شورای نگهبان است و اگر شورای نگهبان اشکالی نگیرد مردم می‌توانند نظارت کنند که از وزیر تا مدیران پایین‌تر چقدر حقوق می‌گیرند.

 بعدازاینکه از وی سؤال شد امکان دارد با شفافیت فرهنگ آن نیز هم‌زمان ایجاد شود وی گفت: مسئله فرهنگ ذیل امور اقتصادی و سیاسی تعریف نمی‌شود و نمی‌توانیم بگوییم کاری را انجام دهیم و بعد هم فرهنگ آن ذیل آن می‌آید. این با کلام مقام معظم رهبری هم که فرمودند فرهنگ یک‌چیز مستقل است کاملاً منافات دارد.

داداشی ادامه می‌دهد: ما باید روی فرهنگ‌ عمومی هم کار کنیم. دولت‌های قبلی و این دولت بر روی فرهنگ عمومی بسیار کم کارکرده‌اند. فرهنگ عمومی باید تقویت و بازسازی شود. فرنگ یک مقوله مستقلی است و باید بر روی آن کار شود.

این عضو کمیسیون مجلس درباره سرانجام طرح حقوق نجومی می‌گوید: بحث حقوق نجومی قرار بود به‌صورت یک‌فوریتی به کمیسیون برود و سپس در مجلس مصوب شود و به شورای نگهبان برود. هنوز این طرح تصویب نهایی نشده است. از طرف دیگر افکار عمومی منتظر بحث و نتیجه حقوق‌های نجومی هستند و مجلس شورای اسلامی نیز باید به مردم پاسخگو باشد. قبل از اینکه این  طرح اخیر حقوق‌های نجومی وارد کمیسیون شود  طرحی آمد و در کمیسیون با ده ماده تصویب شد که با اخطار قانون اساسی مواجه گردید و رأی نیاورد. زیرا کمیسیون اصل نود حق تصویب مصوبات را ندارد بلکه کارش رسیدگی به شکایات است.

وی ادامه می‌دهد: بنا بر اینکه افکار عمومی مطالبه حقوق نجومی را دارد، بعدازآن طرحی را آوردند با عنوان مبارزه با حقوق نجومی و ارائه راهکار برای مبارزه با آن. طرح یک‌فوریتی آن تصویب شد و به کمیسیون رفت. بعد آن به بررسی لایحه ششم پرداختیم و در حال حاضر تعطیلات دوهفته‌ای را مجلس سپری می‌کند و سپس مجلس به بررسی بودجه خدماتی سال 96 می‌پردازد. 

داداشی درباره زمانی اینکه چه زمانی مجلس به این طرح خواهد پرداخت گفت: من فکر می‌کنم بین یک تا دو ماه طول می‌کشد تا بحث حقوق نجومی مصوب شود و به شورای نگهبان ارائه شود.

این عضو کمیسیون اصل نود  درباره مخالفان این طرح گفت: درباره  طرح حقوق نجومی تعدادی با اصل طرح مخالف بودند و عده‌ای با یک‌فوریت بودن آن. من خودم با یک‌فوریتی این طرح مخالف بودم و به‌عنوان مخالف هم در صحن مجلس حرف زدم. دلیل مخالفت من با یک‌فوریتی طرح این بود که حقوق و مزایا برای کارمندان دولت است و ما باید انگیزشی برای کارکنان دولت ایجاد کنیم. مثلاً اگر کارمند ارشد یا وزیری حقوقش پایین‌تر از معاونش باشد، این در شان آن وزارت خانه یا سازمان نیست.

وی ادامه می‌دهد: این موضوع نیاز به کار کارشناسی دارد که همه سازمان‌ها نظر بدهند. سازمان برنامه‌وبودجه، کمیسیون‌ها تخصصی مجلس نظر بدهند تا کار به صورت دقیق باشد. اینکه ما بخواهیم ابرویش را درست کنیم ولی چشمش را کور کنیم زیبنده نظام اداری ما نیست. ما در بروکراسی اداری مشکل کم نداریم. نظام اداری ما مریض است و با رکود شدید در آن مواجهیم. بخواهیم این را هم به‌عنوان یک کار غیر کارشناسی شده ارائه دهیم به نفع نظام اداری ما نیست. اگر بخواهیم کاری انجام دهیم با فوریت نمی‌شود.

درباره طرح حقوق نجومی اضافه کرد: این بحث جلوگیری از حقوق نجومی طرح بسیار خوبی است. خیلی از مردم نان شبشان را ندارند آن‌وقت افرادی را داریم که حقوق‌های نجومی‌ می‌گیرند. این درست نیست. ولی باید کارشناسی شده باشد. یک‌وقتی از روی احساسات سوار بر موج شویم و چیزی را تصویب کنیم بعد بفهمیم چه بلایی سر کارمند دولت آورده‌ایم نمی‌شود.

داداشی در آخر هم بیان کرد به خاطر چند نفر نمی‌توان کل کارمندان را زیر سؤال برد: این‌هایی که حقوق نجومی گرفتند نهایتاً 1000 نفر بوده که 350 نفر آن‌ها بالای 20 میلیون گرفته‌اند. اینکه به خاطر 350 نفر بخواهیم همه کارمندان دولت را زیر سؤال ببریم  کار شایسته‌ای نیست.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
0
1
به آقای داداشی عرض کنید این حرفهای شما به مردم همانند عمل نان خوردن در جلوی کودکان گرسنه است.

زمانی که دیدید سایه مردان پست و کوچک بلندتر شده بدانید غروب آن سرزمین فرا رسیده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
0
1
میترسن مردم بفهمن مسئولین در قبال هیچ کاری ، میلیون ها تومن پول میگیرن! مفت خوری تووی کشور و شغل های دولتی فرهنگ شده!
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
0
1
ضرب المثل یک بوم ودوهوا،درموردشماوقضاوت هایتان درموردمردم ایران وبخصوص شهرستانی ها وروستائیان واقعا صادق است ! وقتی می خواهیدمردم همین مناطق رابرای رای دادن پای صندوق های رای بکشانید یا برای نشان دادن اقتدار کشوربه دشمنان ویاشرکت درجنگ ودفاع از سرزمین وناموس وشرف ایرانی که صدالبته وظیفه یمان است وبارضایت کامل انجام می دهیم وفقط رضایت خداوندمدنظراست .بسیار فهیم ونجیب، آگاه ،بافرهنگ وصبوروبادرایت هستیم .پس چطوروقتی قراراست درموردزیاده خواهی های تعدادزیادی ازمسئولین(که البته سعی درکم وبی اهمیت جلوه دادن تعدادافرادوموضوع دارید)درجامعه شفاف سازی شود ،همین مردم متهم به بی فرهنگی وعدم آگاهی می شوند؟وبایدهمیشه درنادانی وبی خبری بمانندتاشماازآب گل آلودنهایت استفاده راببرید؟! واقعاخجالت آوراست .
حقوق بگیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۹
0
1
واقعا ادم گاهی اوقات از نظرات نماینده ها میمونه. یعنی چی اخه. مردم مگه بیمارن که برن سر وقت مدیرا. لابد یه ایرادی هست که شما نگرانید دیگه. اگه حقوقا درست باشه که جای نگرانی نداریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
0
1
این آقای نماینده را باید بگذارید لای جرز دیوار.
آقا وقتی برای گرفتن رأی دولا می شوید و تعظیم می کنید مردم بافرهنگ هستند ولی وقتی باید واقعیت ها را به ایشان اطلاع دهید بی فرهنگ هستند. شما که تربیت خانوادگی ندارید چرا نماینده شدید
داریوش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
0
1
واقعا ازاظهارنظر این نماینده ی نسبتامحترم شرمسارم اما باور بفرمایید ما روستاییها ومقیم شهرهای کوچک ازاین آقابیشترمیدونیم وبافرهنگترازایسان هستیم ایشان میترسند دریافتی خودشان معلوم بشه ودوربعد نتونند همین مردم ساده رااغفال بکنند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: