bazarnews

کد خبر: ۱۳۱۷۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
غلامرضا حیدری عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره مالیات اعتقاد دارد مالیات از مردم حقوق‌بگیر به طور خود به خود کم می‌شود در حالیکه آستان قدس رضوی اصلا مالیات نمی‌دهد.
غلامرضا حیدری عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در مصاحبه با خبرنگار بازار نیوز درباره افزایش 22.6 درصدی درآمد مالیاتی در بودجه 96 می‌گوید: فروش نفت باعث افزایش درآمد شده و سپس این درآمد وارد چرخه اقتصاد می‌شود. امیدواریم از این طریق افزایش درآمد مالیاتی حاصل شود. منتها تجربه نشان می‌دهد بیشترین فشار مالیاتی بر روی کسبه خرد و جز است. وگرنه آن‌هایی که فرار مالیاتی دارند بنا بر هر توجیهی فرار را خواهند داشت.

وی درباره اثر این افزایش درآمد مالیاتی در بودجه 96 بیان کرد: پیش‌بینی من این است که به قشر متوسط و پایین، افزایش مالیات فشار خواهد آورد.  ما خیلی از سازمان‌های دولتی و نظامی داریم که به عناوین مختلف مالیات نمی‌دهند. اخیراً به آستان قدس گفتند مالیات بدهند اما این مالیات به خودشان برمی‌گردد تا صرف آموزش و مواردی از این قبیل شود. 

وی درباره مالیات بر آستان قدس رضوی ادامه می‌دهد: آستان قدس زمان حضرت امام در دهه 60 ازلحاظ فعالیت و قدرت اقتصادی با آستان قدس حال حاضر قابل‌مقایسه نیست. در حال حاضر میلیاردها تومان گردش اقتصادی دارد و یکی از بازیگران قدر اقتصادی است. یا مثلاً ستاد اجرایی و تعدادی از نهادهای نظامی از دیگر بازیگران قدرتمند اقتصادی هستند.  انصاف این است که اگر ما بخواهیم به‌عنوان حامیان مردم اول از همه حرف بزنیم باید بگوییم آن‌ها مالیات بدهند. از حقوق‌بگیران به‌صورت خودکار مالیات کم می‌شود. خدا را خوش نمی‌آید که قدرتمندهای اقتصادی کشور به‌نوعی مالیات ندادن خود را توجیه کنند.

این نماینده مجلس درباره تغییر پایه‌های مالیاتی در بودجه 96 می‌گوید: در پایه‌ها قرار نیست تغییری ایجاد شود. یکی از نمایندگان گیلان پیشنهاد داد مبنای صفر بر روی مالیات کشاورزی گذاشته شود. یعنی اینکه کشاورزان باید اظهارنامه مالیاتی به سازمان مالیاتی دهند هرچند که مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. 

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر کشاورزان اظهارنامه مالیاتی نمی‌دهند اگر بنابراین باشد که کشاورزان هم اظهارنامه مالیاتی بدهند آنگاه مانند ناشران خواهند شد. یعنی همانند آن‌ها، اگرچه در فروش کتاب‌های خود معاف از مالیات هستند اما باید اظهارنامه پر کنند. تعبیر من این است که این موضوع خودش محلی از فساد و رشوه خواهد شد.

وی درباره معضلات دریافت اظهارنامه مالیاتی می‌گوید: برخی از کشاورزان خُرد در شهرستان‌ها سواد پر کردن اظهارنامه مالیاتی ندارند.

حیدری درباره افزایش ده‌درصدی وابستگی بودجه به نفت گفت: واقعیت این است که درآمد اصلی ما نفت است و کاهش وابستگی کشور به آن مانند شعارهای بلندپروازانه دیگر است. منتها بحث بر این است که این درآمد آیا صرف حقوق و هزینه‌های جاری شود یا سرمایه‌گذاری. متأسفانه به ویژه در چند سال گذشته درآمدهای نفت تنها صرف هزینه‌های جاری شد. در دولت گذشته در یک مقطعی درآمدهای نفتی به حدود 600 میلیارد دلار رسید که اگر چه می‌توانست نقطه عطفی برای جهش اقتصادی شود با عدم مدیریت از بین رفت.

وی درباره اینکه چه اتفاقی برای  آن درآمدهای نفتی افتاد گفت: یک سری از این درآمدها صرف چپاول‌ کشور شد که مراجع قضایی در حال پیگیری آن هستند.

وی می‌گوید کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی در صورتی محقق می‌شود که رابطه ایران با کشورهای دیگر بهبود یابد و تصریح می‌کند: در یک دوره 10 ساله امیدواریم با ایجاد رابطه حسنه با دنیا بتوانیم وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهیم. الآن کشورهای دنیا مانند قطعات پازل به یکدیگر وابسته هستند. اینکه فکر کنیم می‌توانیم یک جزیره‌ جدایی داشته باشیم، دیگر منسوخ شده و باید تلاش کنیم که رابطه خوبی با دنیا داشته باشیم به ویژه کشورهایی که گلوگاه هستند.

حیدری در درباره تغییرات نرخ ارز در چند ماه گذشته به خبرنگار بازارنیوز گفت: نرخ ارز یکی از معجون‌های اداره کشور ما است. مهم‌ترین فلسفه وجودی بانک مرکزی هم حفظ ارزش پول ملی است.  ولی تغییرات آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. در شرایط فعلی عوامل سیاسی بیش از عوامل اقتصادی بر روی تغییرات آن اهمیت دارد. عامل سیاسی هم مربوط می‌شود به تنشی که با دنیاداریم.

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
2
0
باز خدارو شکر که آستان قدس اگه مالیات نمیده در عوض ده برابرش به مردم خدمات رسانی میکنه بدن به شما که ببرید تو شهرهای آقازاده ها هزینه کنید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۲
0
1
بالاخره يه آدم فهميده و شجاع تو مجلس پيدا شد كه حرف بزنه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: