bazarnews

کد خبر: ۱۳۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
دولت قطر به دلیل نوسانات شدید نفتی کسری بودجه دارد و به همین دلیل رو به چاپ اوراق قرضه آورده است. این کسری بودجه ممکن است در سال 2017، 7/3 درصد باشد.
بازار نیوز - دولت قطر به دلیل کمبود منابع مالی و کسری بودجه ناشی از نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی به چاپ اوراق قرضه روی آورده است.

 به نقل از نشریه الجریده جدیدترین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی قطر در این زمینه حاکیست ان کشور درسال 2016 بیش از 4 میلیارد دلار اوراق قرضه به فروش رسانده و روند کمبود منابع مالی در سال 2017 نیز ادامه دارد.

دولت قطر پیش از این درپی کسری بودجه 13میلیارد دلاری و کمبود منابع مالی درسال 2016 و نیز ادامه این روند در سال 2017 ازطرح ادغام سه بانک بزرگ این کشور با هدف راه اندازی یک مؤسسه مالی مشترک به منظور تقویت ساختار نظام بانکی و کاهش هزینه ها خبر داده بود.

اقتصاد قطر نیمه نخست سال 2015 را نیز با کسری 5 میلیارد دلاری آغاز کرده بود. با توجه به تحولات پرنوسان قیمت ‌های نفت و گاز، سهم صادرات در تولید ناخالص داخلی در نیمه نخست 2015 به 8/12 درصد کاهش یافت. 

همچنین درحالی‌که سهم صادرات در تولید ناخالص داخلی‌(GDP) قطر کم شده، میزان مصرف و سرمایه‌گذاری افزایش یافته است.

براساس این گزارش، قیمت گاز از روند نزولی پیروی می‌کند، اما کاهش 52 درصدی قیمت LNG صادراتی به ژاپن در فصل چهارم 2014 بسیار قابل توجه بوده است. 

وزارت برنامه‌ریزی توسعه و آمار قطر درسایت اینترنتی رسمی خود اعلام کرد این کشور امیرنشین حاشیه خلیج ‌فارس ممکن است در سال 2016، با کسری بودجه 9/4 درصدی نسبت به تولید ناخالص داخلی خود مواجه شده است. 

این کسری بودجه ممکن است در سال 2017، 7/3 درصد باشد. 

از طرفی دولت قطر اعلام کرد با وجود کسری بودجه پیش‌بینی شده، قصد دارد برنامه گسترش سرمایه‌گذاری برای جام جهانی فوتبال 2022 میلادی را دنبال کند.

ایرنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: