bazarnews

کد خبر: ۱۳۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
مصرف کود در عرصه کشاورزی در مقایسه با میانگین جهانی 12 کیلوگرم در هر هکتار کمتر است اما چگونگی استفاده از انواع کودها اصولی نیست
میانگین مصرف انواع کود در جهان 101 کیلوگرم در هر هکتار است که در کشور ما به 89 کیلوگرم می رسد،طبق گزارش سازمان فائو ، ایران از لحاظ مصرف انواع کود در رتبه 117 جهان قرار دارد.

گرچه میزان مصرف کود در عرصه کشاورزی در مقایسه با میانگین جهانی 12 کیلوگرم در هر هکتار کمتر است اما چگونگی استفاده از انواع کودها اصولی نیست و کود بر اساس نیاز خاک و نیاز محصول مصرف نمی شود.

کارشناسان معتقدند کشاورزان باید با استفاده از تجارب و اطلاعات دقیق ترکیبات کودی مناسب را برای محصول خود انتخاب کنند یعنی به جای مصرف هزار کیلوگرم کود از 500 کیلوگرم کود اثرگذار و مناسب محصول استفاده کنند. 

یکی از مهمترین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای مصرف بهینه کود اجرای طرح پایش و ازریابی کیفی کودهای تولید داخل و وارداتی است که از 2 سال پیش اغاز شده است و تاکنون بیش از 5 هزار نوع کود موجود در بازار شناسنامه و گواهی کیفی دارد.

گواهی کیفی به کشاورزان امکان می دهد کود مورد نیاز محصول خود را با اطمینان و اطلاعات دقیق انتخاب و مصرف کنند.

با اجرای دقیق این طرح و نظارت مسولان بر کودهای تولید داخل و واردات تولید کنندگان و وارد کنندگان ملزم به ارائه خدمات و تضمین کیفیت به کشاورز هستند و مسولیت آثار مصرف کود را در مزارع تا پایان تولید محصول بر عهده دارند.

سید مهدی سید حسینی یزدی رئیس انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان کود و سموم شیمیایی می گوید : اگر خاک مزارع آزمایش و نوع کود بر اساس نیازها و کمبودهای خاک انتخاب شود ، شاهد مصرف 40 درصدی کود در مزارع کشاورزی خواهیم بود.

سم نهاده دیگر تولید است و گرچه مدیریت مصرفی سموم از اولویت های مسئولان جهاد کشاورزی است اما استفاده از سموم استاندارد و کم خطر نیز از اولویت های دیگر این وزارتخانه محسوب می شود.

بر اساس برنامه مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات و بیماری ها واستفاده از روش ها مبارزه غیر شیمیایی ، از 10 سال پیش تاکنون شاهد کاهش میزان مصرف سموم از 30 میلیون لیتر به 21 میلیون لیتر بوده ایم.

نظارت بر تولید و واردات سموم از دیگر اقدامات در قالب برنامه مدیریت مصرف سموم شیمیایی و تولید محصول سالم است.

هم اکنون طرح حذف تعرفه واردات سموم کم خطر و افزایش تعرفه واردات سموم پرخطر به منظور تشویق کشاورزان برای استفاده از این گروه از سموم اجرایی شده است تا کشاورزان با کمترین مصرف میزان سم و البته استفاده از سموم کم خطر واستاندارد، محصول سالم تولید کنند.
بذر هم مهم ترین نهاده تولید کشاورزان است و بیش از 7 درصد هزینه تولید را تشکیل می دهد.

بنابراین استفاده از بذر مناسب که به تنش خشکی ، شوری آب و خاک / بیماری ها و آفات و نوسانات دمایی مقاوم باشد می تواند ضامن افزایش تولید و امنیت غذایی در کشور باشد.

از طرف دیگر استفاده از بذر و اصلاح شده هزینه های تولید را تا میزان قابل توجهی کاهش می دهد و در نهایت محصول با قیمت قابل رقابت در بازارهای منطقه ای و جهانی عرضه خواهد شد. بذر مناسب تضمین کننده تولید پایدار در بخش کشاورزی است.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: