bazarnews

کد خبر: ۱۳۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
نیویورک تایمز
برکزیت به کجا خواهد کشید؟ سرانجام ترکیه چه خواهد بود؟ آیا ترامپ در کنار کشورهای اروپایی خواهد ایستاد؟ اروپا با ظهور پوپولیسم چه خواهد کرد؟ اینها تنها چند سؤالی است که می‌تواند روند جهانی و اتحادیه اروپا را تغییر دهد.
به گزارش بازار نیوز و به نقل از نیویورک‌تایمز، اروپا در سال 2017 مشکلات بسیاری را دارد، نا اطمینانی‌های منطقه‌ای نسبت به تروریسم، مرزها، مهاجرت، اقتصاد و رئیس‌جمهوری ترامپ در آمریکا از جمله آن مشکلات است.

در ادامه مسائل بالقوه‌ای بررسی می‌شود که می‌تواند سال 2017 را تغییر شکل دهد.
 
آیا برکزیت باعث بی‌ثباتی خواهد شد؟
مذاکرات پیرامون خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که با عنوان برکزیت شناخته می‌شود از ماه مارس به‌طور رسمی شروع خواهد شد. اما شروع این مذاکرات توسط ترزا می نیازمند تأییدیه پارلمان است که شرایط را پیچیده و نا اطمینانی بسیاری را ایجاد می‌کند. این مذاکرات شامل این می‌شود که مردم بریتانیا در این کشور و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا چگونه می‌توانند همانند قبل از مرزها عبور کنند. 

بانک‌های بزرگ و شرکت‌های چندملیتی که در بریتانیا و لندن حضور دارند منتظر نخواهند بود تا تا نتیجه مذاکرات را ببینند و این موضوع می‌تواند موقعیت اقتصادی بریتانیا را تحت شعاع قرار دهد. آن‌ها برنامه دارند که هزاران شغل را به مناطق دیگری ببرند. اعضای دیگر اتحادیه اروپا هم به‌اندازه کافی باهوش هستند تا آن شغل‌ها را به سمت خودشان جذب کنند. 

تصمیم بریتانیا همچنین می‌تواند ازلحاظ جغرافیای سیاسی و منطقه‌ای نیز مشکلاتی را به وجود آورد. اسکاتلند و ایرلند شمالی می‌خواهند همچنان در اتحادیه اروپا باقی بمانند و به همین دلیل امکان دارد از بریتانیا جدا شوند. رفراندوم استقلال اسکاتلندی‌ها در سال 2014 شکست خورد ولی الآن احتمال پیروزیش افزایش‌یافته است. حرکات اعتراضی در ایرلند شمالی نیز به دلیل اینکه این کشور از اتحادیه اروپا خارج می‌شود و امکان دارد محدودیت‌هایی در مرز مشترک آن با ایرلند به وجود یابد، افزایش خواهد یافت.

مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا در تاریخ 18 ژانویه به گاردین گفته است که "برکزیت فرآیند ناراحت‌کننده، سورئال و خسته‌کننده‌ای خواهد بود. "

آیا ترکیه از اتحادیه اروپا رویی برمی‌گرداند؟
ترکیه در حدود یک دهه است که برای عضویت در اتحادیه اروپا مذاکره می‌کند اما این فرآیند به دو دلیل اقدامات استبدادی رئیس‌جمهور ترکیه و کودتای نافرجام ماه جولای بسیار نامحتمل شده است. 

طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفته امکان دارد امسال رفراندومی برای باز پس‌گیری درخواست عضویت خود از اتحادیه اروپا برگزار کند. موضوعی که باعث عصبانیت اتحادیه اروپا شد. همچنین طیب اردوغان گفته امکان دارد مجازات اعدام را به قوانین اضافه کند و در صورت این عمل، امتیاز آن‌ها برای عضویت در اتحادیه اروپا کاهش خواهد یافت.

بااین‌حال فعلاً مذاکرات به دلیل ترس از اینکه ترکیه مرزهای خود را بر روی پناهندگان سوری باز کند و این افراد به اتحادیه اروپا سرازیر شوند معلق شده است. سرازیر شدن مهاجران با اعتراض شدید پوپولیست‌ها و ملی‌گراها در اتحادیه اروپا همراه خواهد بود.

آیا یونان می‌تواند بهبود پیدا کند؟
کشوری که به‌عنوان سمبل شکست اقتصادی در اتحادیه اروپا شناخته می‌شود به دلیل برکزیت، ترس حمله تروریستی در اتحادیه اروپا و انتخابات پیش روی فرانسه، آلمان و هلند از تیتر اخبار کنار رفته است. اما اقتصاد یونان بسیار بی جون است و نیازمند وام‌های بیشتری برای بهبود شرایطش می‌باشد. 

علیرغم سه کمک مالی در طی 5 سال، نرخ فقر در حال افزایش است و بالاترین نرخ بیکاری را بین کشورهای اروپایی را دارد. الکسیس سیپراس نخست‌وزیر یونان که در سال 2015 قدرت را به دست گرفته به دلیل تحدید خروج از اتحادیه اروپا و مشکلات بدهکاری یونان، محبوبیتش را در نظرسنجی‌ها از دست‌ داده که احتمال وجود تلاطم‌های سیاسی را افزایش می‌دهد و حتی ممکن است سبب برگزاری انتخابات جدیدی شود.
 
مذاکرات پیرامون گرفتن وام‌های بی‌شمار از آلمان و صندوق بین‌المللی پول به مشکلات متعددی خورده است. دیمیتریوس استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه شفیلد می‌گوید اگر صندوق بین‌المللی پول و آلمان نتوانند راهی برای خروج از این وضعیت پیدا کنند به مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

آیا بانک‌های ایتالیا می‌توانند همچنان شناور باقی بمانند؟
مشکلات اقتصادی ایتالیا، چهارمین کشور بزرگ اتحادیه اروپا نگرانی احتمال ظهور یونان جدیدی را افزایش داده است. بیشترین نگرانی مربوط به بانک‌های بزرگ ایتالیا است که صدها میلیارد وام بد را در اختیار دارند. بانک‌ها به همین دلیل بی میل هستند که به مردم ایتالیا برای تحریک رشد اقتصادی وام بدهند.

سطح بدهی ایتالیا به حدی است که آلمان، قوی‌ترین اقتصاد اروپا می‌ترسد کمک مالی به آن‌ها بکند. ژئوپلیتیکال فیچر که یک سازمان پیش‌بینی است در 20 ژانویه گفت: روندهای جاری به‌خوبی جواب نداده و احتمال ظهور یونان دیگر بسیار افزایش یافته است.
 
آیا کاتالونیا از اسپانیا جدا خواهد شد؟
پارلمان محلی کاتالونیا در منطقه نیمه خودمختار کاتالانی در سال 2015 رأی‌گیری را انجام داد که تا پایان 2017 استقلال خود را به دست آورد. استقلالی که همواره دولت مرکزی اسپانیا مخالف آن بوده است. اما تجزیه‌طلبان با رفراندوم برکزیت اعتمادبه‌نفس گرفته‌اند و می‌گویند که جنبش ملی‌گرایی اتحادیه اروپا طرفدار آن‌ها هستند.

آیا آمریکا در کنار اروپا ایستاده است؟
اتحادیه اروپا و آمریکا با همکاری نزدیکی که داشتند، توانستند تحریم‌های بسیاری را بر روسیه در پاسخ به عملیات نظامی در اوکراین و الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه اعمال کنند. اما ترامپ با پیشنهاد اینکه می‌خواهد تحریم‌ها را از روسیه بردارد یا کاهش دهد برای کشورهای اتحادیه اروپا این نگرانی را به وجود آورده است که آیا آمریکا همچون قبل در کنارشان خواهد ایستاد یا نه. برزیدنت ترامپ که نزدیکی‌اش به روسیه یکی از مشکلات بزرگ سیاسی حال حاضر آمریکا است، اتحاد ناتو را منسوخ‌شده می‌داند. مسئله‌ای که باعث خوشنودی روسیه خواهد شد.

آیا ناسیونالیست‌ها در کشوری به پیروزی دست می‌یابند؟
بعد از برکزیت و قدرت گرفتن ترامپ در آمریکا، سیاست‌مداران ناسیونالیست خصومت بسیاری به اتحادیه اروپا و مسلمانان مهاجر پیدا کرده‌اند و ممکن است از آن بخواهند در تبلیغاتی خود در سه کشور اتحادیه اروپا استفاده کنند.
 
در هلند انتخابات سرتاسری در 15 مارس انجام می‌شود و گیرت ویلدر که به‌عنوان پوپولیست شناخته می‌شود می‌خواهد مهاجرت به این کشور را ممنوع کند و روند برکزیت و خروج از اتحادیه اروپا را پیش بگیرد.  وی در نظرسنجی‌ها انجام‌شده رأی‌های خوبی به دست آورده است. البته سیاستمداران دیگر هلندی، همچون نخست‌وزیر حال حاضر هلند اعلام کرده‌اند به دلیل دموکراسی و آزادی تمایلی برای همکاری با آقای ویلدر ندارند. این به معنی ضعیف بودن احتمال پیروزی وی در انتخابات است.

 در فرانسه، انتخابات رئیس‌جمهوری در 23 آوریل برگزار می‌شود. ظهور راست افراطی در این کشور طی چند سال گذشته روند غالبی بوده است. مارین لی پن، رهبر جبهه ملی، گفته امیدوار است همچون آقای ترامپ در انتخابات موفق شود. وی حامی رفراندومی برای خروج از اتحادیه اروپا و ایجاد محدودیت در مرزها است.

انتخابات فدرالی المان در 24 سپتامبر برگزار خواهد شد و درباره آینده انگلا مرکل تصمیم‌گیری خواهند کرد. اما دیدگاه او درباره وحدت اروپا، باز کردن مرزها و کمک به پناهندگان سبب کاهش محبوبیت وی شده است. ترامپ در زمان کمپین تبلیغاتی خود  دیدگاه‌های دموکراتیک وی را بارها مسخره کرده است، گفته که سیاست‌های مهاجرتی رهبر آلمانی بسیار دیوانه‌کننده است.


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: