bazarnews

کد خبر: ۱۳۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
10 روز از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید می گذرد، وی در این مدت تصمیماتی گرفت که به شدت واکنش جامعه بین المللی را به همراه داشت.
بازار نیوز - دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در هفته نخست حضور در کاخ سفید، 10 فرمان اجرایی امضا کرد که تقریبا همگی آنها چه در داخل و چه در خارج از این کشور، جنجالی شدند، تصمیماتی که وعده اجرا شدن همگی آنها در دوران تبلیغات انتخاباتی داده شده بود.

به نقل از العربیه، ترامپ جمهوری خواه 70 ساله در دوران تبلیغات انتخاباتی اش سخنرانی هایی انجام داد که بسیاری در داخل و خارج از آمریکا به آن واکنش نشان دادند و بسیاری از سیاستمداران، هنرمندان و روزنامه نگاران از آن انتقاد کردند.

از مهمترین این تصمیم ها  می توان تعلیق ورود مهاجران به آمریکا، توقف ورود مهاجران سوری به آمریکا، توقف ورود شهروندان برخی از کشورهای خاورمیانه، عقب نشینی از پیمان «ترانس-پاسفیک»، ساختن دیوار در مرزهای مکزیک و آمریکا و تغییر قوانین سلامت معروف به اوباما کرد.

در ادامه به 10 تصمیم جنجال برانگیز اوباما اشاره می کنیم:

1-ویزای ورود
بر اساس فرمان اجرایی ترامپ، که فورا به مرحله اجرا درآمد، همه کسانی که به دلایل مختلف از دریافت ویزا برای سفر به آمریکا معاف هستند باید برای ورود به این کشور ویزای آمریکا را دریافت کنند.

2-تعلیق ورود مهاجران
بر اساس آنچه دونالد ترامپ امضا کرده است، برنامه پذیرش پناهجویان در آمریکا به مدت 10 ماه به تعلیق درآمد و بر اساس آن، پذیرش پناهجویان سوری در آمریکا برای همیشه لغو خواهد شد.

پس از مدتی نیز آمریکا به درخواست پناهندگی پناهجویان بر اساس اقلیت دینی رسیدگی خواهد کرد که به گفته ترامپ مسیحیان سوری در اولویت قرار خواهند داشت.

3-ممنوعیت ورود شهروندان 7 کشور
دونالد ترامپ همچنین فرمان اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن شهروندان 7 کشور شامل ایران، سوریه، عراق، یمن، سودان،لیبی و سومالی به مدت 3 ماه حق ورود به آمریکا را ندارند.

این اقدامات آنطور که ترامپ گفته است با هدف حمایت از شهروندان آمریکایی از حملات تروریستی صورت گرفته و دولت ترامپ به زمان برای بررسی دقیق مهاجران و کسانی که قصد سفر به آمریکا را دارند، نیاز دارد.

از زمان امضای این فرمان، ترامپ با انتقادات گسترده ای غربی و عربی و در پیش گرفتن سیاست های ضد مسلمانان مواجه شده است.

4-ساخت دیوار در مرزهای مکزیک
ترامپ در 10 روز گذشته یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی اش را نیز عملی کرد و فرمان اجرایی ساخت دیوار در مرزهای مشترک آمریکا و مکزیک را امضا کرد.

ترامپ بارها عنوان کرده بود که هدف از ساخت این دیوار، توقف ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا، جلوگیری از تدارک عملیات تروریستی و قاچاق مواد مخدر است.

5-توقف کمک های مالی به ایالت های میزبان مهاجران غیرقانونی
رئیس جمهور آمریکا همچنین فرمان اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن کمک های مالی فدرالی به ایالت های آمریکا که مهاجران غیرقانونی ساکن در این ایالت ها را بازداشت نمی کنند را قطع خواهد کرد. برخی از شهرهای آمریکایی از جمله نیویورک و بوستن مخالفت خود را با این دستور ترامپ اعلام کردند.

6-بازسازی بدنه ارتش آمریکا
دونالد ترامپ در دیدار از ساختمان وزارت دفاع این کشور پنتاگون، فرمان اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن بدنه ارتش آمریکا بازسازی خواهد شد و کشتی های جنگی، هواپیماها و دیگر تسلیحات جنگی به ارتش آمریکا افزوده خواهد شد.

7-خروج از پیمان ترانس پاسیفیک
در زمینه روابط تجاری نیز، ترامپ فرمان اجرایی را امضا کرد و بر اساس آن آمریکا از پیمان تراس پاسیفیک خارج شد. بر اساس این پیمان روابط تجاری آزاد میان 12 کشور که 40 درصد از حجم اقتصاد جهان را در اختیار دارند برقرار است.

8-خط لوله 
در بخش انرژی و اقتصاد، دونالد ترامپ فرمان اجرایی ساخت 2 خط لوله کیستون اکس ال و داکوتا را امضا کرد. خط لوله داکوتا قرار است نفت را آمریکای شمالی به آمریکای جنوبی منتقل کند و خط کیستون ال، نفت خام را از کانادا به آمریکا منتقل کند.

اوباما ساخت این خطوط نفتی را به دلیل نگرانی های محیط زیستی متوقف کرده بود، علاوه بر این بسیاری از فعالان محیط زیست نیز با ساخت این خط لوله مخالف کرده و اعتراضاتی در این زمینه برپا کرده بودند.

9-لغو اوباما کر
دونالد ترامپ در اولین فرمان اجرایی خود پس از حضور در کاخ سفید، دستور بندهایی از قانون حفظ سلامت با هزینه های پایین که اوباما کر نام دارد را صادر کرد.

10- علیه سقط جنین
دونالد ترامپ، فرمان اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن از ارائه کمک های مالی به سازمان های غیردولتی در حمایت از سقط جنین ممانعت کرد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: