bazarnews

کد خبر: ۱۴۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
الله وردی رجایی دبیرکل اسبق بازار بورس اعتقاد دارد شفافیت در حال حاضر بزرگترین مشکل بازار بورس است. بورس باید پاسخگو باشد که چطور آن صورت‌های مالی غلط در دسترس مردم قرار گرفت.
الله وردی رجایی دبیر کل اسبق بازار بورس در مصاحبه با خبرنگار بازار نیوز درباره شرایط حال حاضر بازار بورس گفت:  بازار بورس با دو اشکال عمده مواجه است. در ابتدا بازار بورس اصلاً شفاف نیست. شما اگر بخواهید کالایی را بخرید باید آن را بشناسید. سهمی را هم که مشتری می‌خواهد بخرد باید وضعیت آن یعنی وضعیت مالی و سوددهی‌اش مشخص باشد. هرکسی که وارد بازار می‌شود تنها به دنبال منفعت است. بنابراین مشکل دوم بازار بورس در حال حاضر سود‌دهی آن است. سوددهی بازار است که برای فرد انگیزه ایجاد می‌کند تا سرمایه خود وارد کند. 

وی ادامه می‌دهد: هنگامی‌که فردی سهم می‌خرد به دنبال سود است و آن را با جاهای دیگر که می‌تواند پول خود را در آن سرمایه‌گذاری کند مقایسه خواهد کرد. برای خریدار چند گزینه سرمایه‌گذاری از جمله مسکن، طلا، بانک، ارز و بورس وجود دارد. هر کدام بازدهی بالاتری داشته باشد مسلماً به دنبال آن خواهند بود.
رجایی می‌گوید بانک‌ها رقیب اصلی بازار بورس هستند گفت: وقتی بانک‌ها 22 درصد سود می‌دهند کدام سهام می‌تواند با آن رقابت کند؟. از اول سال تا حالا سود بازار سرمایه بسیار پایین بوده است. وقتی شاخص پایین می‌آید یعنی سهام سود ندارد. در حال حاضر همین صندوق‌های سرمایه‌گذاری 20 درصد سود می‌دهند بنابراین مردم ترجیح می‌دهند با پول خود با سپرده‌گذاری کنند یا یونیت‌های صندوق سرمایه‌گذاری بخرند. وقتی بانک‌ها علی‌رغم دستور بانک مرکزی سود بالا می‌دهند آن زمان است که تولید و بازار کسب‌وکار می‌خوابد.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: تقاضاکنندگان سهام تنها دنبال دو چیز هستند. 1) پول‌ آن‌ها حفظ شود 2) سوددهی داشته باشد. اگر ارزش پولش کاهش پیدا کند به بازار سهام نمی‌رود. 

وی ادامه می‌دهد.اگر می‌خواهند بازار سرمایه دوباره جان بگیرد باید صورت‌های مالی بازار سرمایه شفاف باشد.  
دبیر کل اسبق بازار بورس درباره باز شدن نماد بانک ملت و کاهش قیمت آن به بازارنیوز گفت: سهام بانک ملت قبل از بستن نماد با صورت‌های غیر شفاف به‌خوبی معامله می‌شد. ولی الآن که شفاف شده است و مقداری بانک مرکزی بر روی آن فشار وارد کرده، سود و قیمت سهم آن کاهش یافته است. حال ضرر آن سهام‌داری که شش ماه پیش سهم‌ها را خریده است را چه کسی باید بدهد؟ چه کسی باعث شده آن صورت‌ها مالی غیر شفاف آن زمان نشان داده شود؟  قبل از اینکه آمارها عمومی شود آن‌ها را  حسابرس، ناظر بانک مرکزی و بازرس بررسی می‌کنند. با وجود تمام این افراد آن حساب‌های مالی غیر شفاف را در اختیار مردم قرار دادند، مردم هم  با آن صورت‌های مالی غیر شفاف سهم خریدند. 

وی ادامه می‌دهد: هیئت‌مدیره، حسابرس و بانک مرکزی باید پاسخگو باشند. حسابرسی که گزارش غلط داده است اولین نفر وی باید پاسخگو باشد و سپس هیئت‌مدیره و بازرس‌های بانک باید بگویند چه اتفاقی افتاده است. بانک‌ها کنترل‌های داخلی، کمیته‌های حسابرسی و ریسک دارند. باید پاسخگو باشند که چرا گزارش‌های غلط دادند.  بعد آن‌هم که گزارش‌ها در اختیار حسابرسان رسمی بورس قرار می‌گیرد. باید دید چرا حسابرسان گزارش‌هایی غلط را تائید کرده‌اند. این وضعیت تنها مربوط به بانک‌ ملت نیست مطمئن باشید بیشتر بانک‌ها شرایط بدی دارند. در این قضیه همه مسئول هستند. 

این کارشناس بورس در انتها می‌گوید این عوامل تأثیر منفی بر بازار سرمایه می‌گذارد گفت: وقتی مردم این‌ها را می‌بیند آیا جرئت دارد سهام بخرد؟  


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: