bazarnews

کد خبر: ۱۴۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
مدیرعامل بانک مسکن امروز در جمع خبرنگاران درباره افزایش وام خرید مسکن مهرگفت:این تسهیلات فعلا فقط به واحدهای تعلق دارد که شامل فروش اقساطی نشده باشند و فعال و دارای متقاضی باشند.
بازار نیوز - مدیرعامل بانک مسکن از ارائه پیشنهاداتی جدید به بانک مرکزی برای بهره‌مندی از حساب‌های ترکیبی (با سپرده و بدون‌سپرده) باهدف تسهیل روش‌های خانه‌دار شدن و افزایش قدرت انتخاب متقاضیان خبر داد و در عین حال تاکید کرد: بانک برنامه‌ای برای کاهش نرخ سود و افزایش دوره بازپرداخت تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم ندارد.

 مدیرعامل بانک مسکن همچنین با اشاره به اینکه افزایش ١٠ میلیونی تسهیلات مسکن مهر از امروز در تمامی شعب این بانک قابل اجراست، گفت: این تسهیلات به واحدهای نیمه تمامی تعلق می‌گیرد که فروش اقساطی نشده و پروژه فعال و دارای متقاضی باشد.
 
 محمدهاشم بت‌ شکن مدیر عامل بانک مسکن امروز در جمع خبرنگاران، با شااره به اینکه به تازگی نرخ سود در صندوق پس‌انداز تک‌رقمی شده و همچنین سقف آن تا ۱۶۰ میلیون تومان افزایش داشته است، گفت: امروز تعداد مراجعان روزانه برای افتتاح حساب در این بخش به روزانه 700 فقره رسیده است که نشان از اقبال عمومی مردم به تسهیلات تعریف شده است.
 
وی افزود: تا به امروز بیش از 140 هزار فقره افتتاح حساب صورت گرفته است که بر این اساس رقم سپرده های مردمی به بیش از 30 هزار میلیارد ریال بالغ می شود.
 
بت شکن خاطر نشان کرد: در طول 10 ماهه سال جاری بالغ بر 44 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای خرید خانه پرداخت شده است که از رشد 80 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار است.
 
وی خاطر نشان کرد: جزئیات بهره مندی متقاضیان خرید مسکن از حساب‌های ترکیبی (با سپرده و بدون‌سپرده) با هدف تسهیل روش‌های خانه‌دار شدن و افزایش قدرت انتخاب پس از طی مراحل اداری لازم و تصویب در شورای پول و اعتبار به اطلاع عموم خواهد رسید.
 
وی یکی از گام های اثربخش برای تحریک بخش مسکن در مسیر خروج از رکود را کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق یکم در چندین مرتبه اعلام کرد که مطابق آخرین تصمیم در نیمه امسال، در حال حاضر تسهیلات خرید مسکن صندوق یکم در بافت‌های فرسوده با نرخ سود 8 درصد و در سایر مناطق شهری با نرخ سود 9.5 درصد به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می‌شود.
 
مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه در 9ماه امسال 382 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط سیستم بانکی کشور پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 44 درصد رشد داشته است، گفت: در بخش مسکن و ساختمان 34هزار میلیارد تومان وام پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال 24درصد رشد داشته است.
 
وی با بیان اینکه سهم مسکن و ساختمان از کل تسهیلات شبکه بانکی 8.9 درصد بوده که با توجه به شرایط رکودی بخش مسکن نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است، افزود: بانک مسکن در 10 ماهه سال 95 در حوزه احداث و ساخت مسکن بالغ بر 55 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده که بیش از 101 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است و این نشان از پوشش بخش قابل توجهی از تقاضای موجود در بخش ساخت است.
 
بت شکن در ادامه ضمن اعلام آخرین گزارش از تامین مالی مسکن مهر شروط امکان استفاده از افزایش وام این پروژه به 40 میلیون تومان را اعلام کرد و گفت: این تسهیلات به واحدهای نیمه تمامی تعلق می‌گیرد که فروش اقساطی نشده و پروژه فعال و دارای متقاضی باشد.
 
بت شکن برآورد پرداخت وام 40 میلیونی را برای حدود 390 هزار واحد در کل کشور عنوان کرد و افزود: از مجموع 540 هزار واحد مسکن مهر ساخته شده در سطح کشور، 30 هزار واحد تکمیل شده اما تصرف شده است، 50 هزار واحد تکمیل شده است اما متقاضی ندارد و حدود 70 هزار واحد م تکمیل شده اما انشعابات ندارد و بنابراین فقط 390 هزار واحد مشول افزایش سقف تسهیلات این طرح به 40 میلیون خواهند شد.
 
مدیر عامل بانک مسکن همچنین اعلام کرد که تاکنون بیش از 50 هزار میلیارد تومان بابت تکمیل مسکن مهر تامین مالی انجام شده که تا 2 میلیون و 359 هزار واحد را در بر می گیرد که از این تعداد یک میلیون و 726 هزار واحد نیز تحویل و فروش اقساطی شده است.
 
وی در اشاره ای که به میزان معوقات بانک مسکن داشت عنوان کرد که همواره کمترین معوقات به بانک مسکن اختصاص دارد چرا که مخاطب آن احاد جامعه و تسهیلات خرد است که امکان برگشت آن بسیار بالاست، اما در این بین از حدود 5800 میلیارد معوقات بانکی، 2100 میلیارد تومان در بخش مسکن مهر ثبت شده است. وی افزود: نسبت مطالبات معوق بانک مسکن فقط 3.4 درصد است.
 
بت شکن موضوع افزایش سرمایه بانک مسکن را نیز مطرح کرد و با اشاره به دو مجوز قانونی که برای این موضوع وجود دارد از عدم اجرای آن گله‌مند شد.
 
آنطور که مدیرعامل بانک مسکن اعلام کرد در قانون بودجه امسال حدود 5000 میلیارد تومان به منظور افزایش سرمایه این بانک از محل فروش دارایی‌های مازاد راه و شهرسازی در نظر گرفته شده که هنوز هیچ مرحله‌ای از آن محقق نشده است. این در حالی است که با پایان سال جاری اگر اتفاقی نیفتد این قانون به طور خودکار دیگر قابلیت اجرایی نخواهد داشت.
 
اما استفاده 10 هزار میلیاردی از مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های خارجی بانک مرکزی که قرار بود در قالب تبصره 35 قانون بودجه امسال به مرحله اجرا برسد، دیگر محل افزایش سرمایه بانک مسکن است که بت‌شکن عنوان می‌کند این هم هنوز اجرایی نشده و در مجموع هیچ اتفاقی برای افزایش بانک مسکن نیفتاده است.
 
این در حالی است که استفاده از مازاد تجدید ارزیابی بانک مرکزی موجب تزریق نقدی نخواهد شد و تنها فروش اموال مازاد وزارت راه و شهرسازی است که عامل ورود نقدینگی به بانک مسکن است که اتفاق نیفتاد.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: