bazarnews

کد خبر: ۱۴۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد
پرویز خسروشاهی، قائم‌مقام رئیس‌کل بیمه مرکزی، بیمه‌نامه نداشتن تعداد قابل توجهی از کسبه ساختمان پلاسکو را ناشی از این می‌داند که این افراد احتمال وقوع حادثه‌ای در این ابعاد را نزدیک به صفر تصور می‌کردند.
بازار نیوز -  البته قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی معتقد است :در این موضوع ابعاد اجتماعی نقشی بسیار مهم‌تر از ابعاد فردی دارند. او می‌گوید: «وقتی حوادث گوناگون پیامدهای اجتماعی و به اصطلاح ادبیات اقتصادی، پیامدهای خارجی منفی داشته باشد، مسأله از منظر اجتماعی اهمیت پیدا می‌کند چرا که غفلت اشخاص در سطوح فردی، ممکن است پیامدهای منفی برای دیگران و بعضاً کل اجتماع داشته باشد. به همین دلیل اساساً بیمه به عنوان یکی از ابزارهای مهم مدیریت مسأله پیامدهای خارجی در ارتباط با بسیاری از خطرات و حوادث، به اشکال مختلف با نوعی اجبار همراه است.»

وی در بررسی ابعاد بیمه‌ای حادثه ساختمان پلاسکو می‌گوید:

برآوردهای همکاران ما در شرکت‌های بیمه حاکی از آن است که 240 واحد خسارت قابل توجهی نداشته‌اند بنابراین خسارت آتش‌سوزی فقط متوجه 320 واحد است. درباره اجناس و اثاثیه از بین‌ رفته قضاوت درستی فعلاً نمی‌توان کرد اما اگر با نگاه بسیار بدبینانه فرض کنیم خسارت مربوط به اجناس و اثاثیه برای هر واحد به طور متوسط 500 میلیون تومان است.

وقتی بر ایمنی کل ساختمان نظارت نشود، نظارت بر یک واحد فایده‌ای ندارد. ممکن است اتصالی برق که عامل آتش‌سوزی عنوان شده در بخش مشاع ساختمان رخ داده باشد که جزء بخش تحت پوشش بیمه نبوده، پس مدیریت ریسک هم ممکن و معنادار نبوده است.

شرکت‌های بیمه جایی را که مقاوم و ایمن نباشد یا بیمه نمی‌کنند یا آنقدر نرخ حق بیمه‌ را بالا می‌گیرند که شخص مجبور خواهد شد بین فعالیت اقتصادی ایمن و عدم فعالیت اقتصادی یکی را برگزیند. به همین دلیل در ارتباط با ساختمان پلاسکو شرکت‌های بیمه تمایلی به ارائه پوشش بیمه‌ای برای کل ساختمان نداشته‌اند.

با توجه به بالا بودن احتمال حادثه در پلاسکو، بیمه‌گر یا حق بیمه بالاتری باید دریافت می‌کرد یا نباید واحدها را تحت پوشش قرار می‌داد. البته یکی از شرکت‌های بیمه تا سال 1391 کل ساختمان را بیمه کرده بود، ولی چون ایمنی آن پایین بود، از سال 1391 به بعد پوشش خود را ادامه نداده است.


نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: