bazarnews

کد خبر: ۱۴۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴
یادداشت/
قهوه یکی از نوشیدنی های محبوب در کشور ماست اما متاسفانه 90 درصد قهوه های موجود در بازار ایران قاچاق بوده و حتی بعضا دیده شده که قهوه تاریخ گذشته با تغییر تاریخ روی بسته و به روز شدن مجددا فروخته می شود.
بازار نیوز - قهوه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها در دنیاست که امروزه  خواص قهوه برای سلامتی انسان کاملاً اثبات شده است، خواصی مانند پیشگیری از آلزایمر، پیشگیری از دیابت، تقویت و بهبود سلامت قلب و پیشگیری از انواع سرطان ها، ضد عفونی کننده و ضد افسردگی و خواص بی‌شمار دیگر که باعث محبوبیت روزافزون آن در میان مردم شده است.

قهوه به عنوان یک دانه گیاهی، بعد از نفت دارای بالاترین گردش مالی مشروع در دنیا بوده و در میان ایرانیان نیز از عقبه فرهنگی بسیار برخوردار است. طبق آمار اعلامی در مورد سرانه مصرف قهوه در ایران، میزان مصرف این نوشیدنی بیش از 7 میلیون تن در سال 1391 بوده است. این درحالی است که آمار رسمی واردات در این سال تنها 15000 تن اعلام شده است. این آمار در کنار رشد سالانه 39% مصرف قهوه گواه حجم بسیار بالای قاچاق این کالا به کشور دارد. در حالی که تنها 2 شرکت فعال در بازار قهوه تاکنون موفق به اخذ مجوز بهداشت شده‌اند، بیش از 50 نوع برند مختلف قهوه در کافی شاپ و مغازه ها به چشم می‌خورد. وجود قاچاق گسترده در این حوزه سبب فراری شدن سرمایه‌گذاری در این بخش شده است. 

برندهایی که قهوه را به صورت قاچاق وارد می‌کنند با تمدید تاریخ انقضای این محصولات در بازار به فروش مجدد آنها اقدام می ورزند. به عنوان مثال انواع قهوه‌های آمریکایی موجود در بازار به دلیل عدم وجود رابطه تجاری بین دو کشور، همگی قاچاق بوده و علاوه بر عدم اطمینان از محتویات آن اکثراً تاریخ‌مصرفشان تمام‌شده است که قاچاقچیان با دست بردن در آن، به فروششان مبادرت می¬ورزند. 

قهوه که پس از آب پرمصرف¬ترین نوشیدنی در جهان است متأسفانه در ایران در اولویت 10 واردات قلمداد شده و در زمره کالاهای لوکس قرار گرفته است. با توجه به شرایط آب و هوایی ویژه جهت کشت قهوه، امکان تولید این دانه شگفت انگیز در ایران با کیفیت جهانی غیر ممکن است. با در نظر گرفتن این موضوع و قرار گرفتن این کالا در زمره کالاهای لوکس در کنار حجم بالای قاچاق آن، کار برای شرکت¬هایی که با پرداخت عوارض سنگین گمرکی و مالیات نسبت به واردات قانونی قهوه مبادرت می¬ورزند، بسیار سخت و دشوار شده است.

با وجود اشتغال بیش از چهل هزار نفر از هم‌وطنان در این صنعت، متاسفانه نه تنها شرکت¬های قانونی این عرصه حمایت نمی¬شوند بلکه نهادهای نظارتی از جمله سازمان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، اتاق بازرگانی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و ... هیچ¬گونه برخوردی با عرضه آشکار قهوه-های قاچاق ندارند.

با توجه به پیشتازی برندهای ایتالیایی در دنیا، متاسفانه به دلیل عدم نظارت کیفی، اکثر محصولات قاچاق شده با نام برندهای مطرح ایتالیایی در کشورهای همسایه پر شده که هیچ اطلاعی از نحوه انجام فرآیند رستینگ و سم زدایی آن در دسترس نیست.
امید است که مسئولان مربوطه با تجدید نظر در این حوزه، امکان رشد شرکت¬هایی که با سرمایه گذاری¬های کلان به این حیطه وارد شده و به دلیل حجم بالای قاچاق با مشکلات بسیاری گریبانگیر هستند، فراهم نمایند.
مهدی امینی
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: