bazarnews

کد خبر: ۱۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
واژه نامه اقتصادی
تورم، رکود اقتصادی، رکود تورمی، پول پــرقدرت، رشد اقتصادی، پایه پولی، برابری قدرت خرید، ضریب جینی، شاخص فلاکت، پیمان‌سپاری ارزی، تسعیر ارز، فاینانس، تراز تجاری، کسری بودجه، شاخص کل بورس، خط فقر و ... از جمله واژه‌های پرکاربرد اقتصادی است که شاید معنای آن در میان عوام مردم به خوبی درک نشده است.
بازار نیوز- یکی از معانی اقتصاد در لغت، میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط در هر کاری است. در آیه «و اقصد فی مشیک» نیز به همین معنی آمده است. از آن نظر که اعتدال در هزینه زندگی یکی از مصادیق میانه روی بوده، کلمه «اقتصاد» درباره آن بسیار استعمال می شده است تا آنجا که در به کار گیری عرفی از «اقتصاد» غالبا همین معنی مقصود بوده است. اقتصاد از معانی عرفی خود (میانه روی در معاش و تناسب دخل و خرج)، تعمیم داده شده و معادل economy قرار گرفته است. در این مقاله به تشریح معنی چند لغت اقتصادی می پردازیم.

Token=  بلیت رمزی 
توکن در لغت به معنای نوعی کوپن است که می تواند به جای کالا یا خدمات رد و بدل شود یا به عنوان هدیه و یا یک پیشنهاد تبلیغاتی اعطا شود. توکن امنیتی در معنای تخصصی تر، دستگاهی فیزیکی مانند یک کارت هوشمند مخصوص بوده که همراه یک چیزی مانند یک PIN یا رمز که کاربر می داند، دسترسی به یک محیط مجازی مانند شبکه های کامپیوتری را ممکن می سازد. توکن های امنیتی توسط بانک های ایرانی نیز به کار گرفته شده اند و اعتبار، امنیت، غیر قابل پیش بینی بودن و احراز هویت دو عاملی از ویژگی های آنهاست.

Bitcoin BTC = بیت کوین  
بیت کوین یک شبکه توافقی میان کاربران است که نوعی سیستم پرداخت نظیر به نظیر (P2P) تمرکززدایی بوده و نوعی پول الکترونیکی رمزنگاری شده به وجود آورده است. تمرکززدایی به این معنی است که بیت کوین به هیچ اختیار مرکزی (مانند بانک های مرکزی و یا دولت) وابسته نبوده و هیچ کس مالک شبکه آن نیست. کاربران در سراسر جهان بیت کوین رو مانند یک اپ روی موبایل یا در کامیپیوتر خود می بینند که از طریق آن به ارسال و دریافت و یا استخراج بیت کوین می پردازند.

Blockchain= بلاک چِین، زنجیره بلاک، زنجیره بلوک
بلاک چِین مستند و رکوردی است از رویدادها و متغیرهای توافقی و به شکل رمزنگاری شده از آن محافظت می گردد. می توان آن را یک صفحه گسترده ی فوق پیشرفته و مبتنی بر ابر با ویژگی عدم وابستگی به پلتفرمی که بر روی آن اجرا می شود در نظر گرفت! مشهورترین پیاده سازی بلاک چِین ها در تبادل و ردیابی روتین و روال پول های رمزنگاری شده مانند بیت کوین ها دیده می شود. 



نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: