bazarnews

کد خبر: ۱۴۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴
نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:معضل سرمایه در گردش گریبان گیر شاه بیت اقتصاد کشور یعنی واحدهای صنعتی خرد و متوسط شده که ماندن در این شرایط بسیار نگران کننده است.
بازار نیوز - گزارش های مستند متعددی حکایت از آن دارد که بسیاری از کارخانجات و بنگاههای تولیدی به دلیل رکود حاکم در دو سال و نیم اخیر یا تعطیل شده اند یا برای ادامه فعالیت دست به تعدیل نیرو و اخراج بخشی از کارگران زده اند.

کارشناسان اقتصادی معتقند که نبود حمایت از تولید داخلی  به ویژه بنگاههای خرد و متوسط یک از اشتباهات اقتصادی دولت یازدهم است چراکه قلب تپنده اقتصاد کشور  صنعت تولید داخلی است.

در همین راستا با فریدون احمدی نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم گفتگویی انجام داده ایم.

اساسی ترین مشکل اقتصادی داخلی کشور چیست؟
احمدی:گرفتار شدن فضای کسب و کار و واحد های صنعتی در سرمایه در گردش  باعث شده که در حال حاضر بسیاری از واحدهای ما غیرفعال و یا با ظرفیت های پایین مشغول به فعالیت باشند.این مسائل مهمترین مشکل اقتصادی داخلی کشور است. بنابراین فعال کردن تمامی واحدهای صنعتی مخصوصا آن دسته ای که تولیدشان بسیار پایین آمده باید در اولویت قرار بگیرد.

عملکرد دولت برای خروج سرمایه در گردش واحدهای صنعتی چه بوده است؟
احمدی:چندی پیش دولت حدود 30 هزار میلیارد تومان به بنگاههای کوچک تزریق کرده که عملکرد بسیار خوبی بود ولی کم بود،اگر دوباره قبل از فرا رسیدن عید نوروز مجددا کمک دیگری برای رفع موانع تولید، تزریق کندمطمئنا تحول چشمگیری در عرصه تولیدات واحدهای صنعتی پیش خواهد آمد.

علت مشکلات این روزهای واحد های صنعتی چیست؟
احمدی:بنگاههای صنعتی کوچک گرفتار سرمایه در گردش شده اند که دلیل این امر هم،نقدینگی و رکود موجود در صنعت است،اگر از رکود خلاص نشویم ،آینده صنعت داخلی نگران کننده خواهد بود.شاه بیت اقتصاد کشور تولید داخلی است یا به عبارتی اصلی ترین بخش اقتصاد داخلی تولید ملی است،علاوه بر این ،با تولید ظرفیت اشتغال افزایش می یابد.

راههای برون رفت واحدهای صنعتی از سرمایه در گردش چیست؟
احمدی:باید جذب سرمایه شده،بازارها تحریک و تمامی راههای صادرات تولیدات داخل گشوده شود،چرا که نبود هر یک از این عوامل باعث ایجاد رکود می شود.باید اقتصاد از رکود خارج و نقدینگی به شکل کنترل شده تزریق شود تا بنگاههای صنعتی ما نجات یابند.

در حال حاضر وضعیت اقتصاد ما چگونه است؟
احمدی:اقتصاد کشور ما بیمار است و نسخه درمان آن کپسولی نیست بلکه ابعاد وسیعی دارد.با سرلوحه قرار دادن اقتصاد مقاومتی ،سیاست پولی و مالی بانک مرکزی ،جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی همه با هم کنار هم می توانند اقتصاد کشور را از رکود خارج کنند.

کشور نیازمند چه مقدار سرمایه گذاری است؟
احمدی:برای رسیدن به رشد اقتصادی پیش بینی شده 8 درصدی،کشور نیازمند 50 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است.برای جذب سرمایه گذار خارجی نیز باید بسترها از جمله شفافیت صورت های مالی انجام پذیرفته و استانداردهای پولی خود را به حد استانداردهای بین المللی برسانیم.برای خروج از رکود اقتصادی باید شرایط جذب سرمایه گذاری خارجی به میزان 120 میلیارد دلار را در پروژه های عمرانی مهیا کنیم.

آیا درآمد فروش نفت نمی تواند به خروج از رکود و یا نجات واحدهای صنعتی بیانجامد؟
احمدی:متاسفانه مالیات نفت صرف هزینه های جاری کشور می شود و در واقع چیزی بری ایجاد اشتغال باقی نمی ماند.بیش از 90 درصد پول کشور را هزینه های جاری می بلعند.

آیا سرمایه گذاران داخلی نمیتوانند در بهبود وضعیت بنگاههای اقتصادی کمک کنند؟
احمدی:سرمایه گذاران داخلی به دنبال وارد شدن به حوزه تولید هستند اما پروژه هایی چون شاندیز ،ثامن الحجج و غیره همه را ترسانده و منجر به ناکارآمدی سرمایه گذاری در بخش داخلی شده است.

بازار بورس می تواند کمک دهنده واحدهای صنعتی باشد؟
احمدی:بورس بازار سرمایه بوده و مکانی جدی است ،اما سالی یکبار رئیس عوض می کند ،نه ثبات مدیریتی دارد ، نه فضای روانی و نه فضایی برای سرمایه گذاری داخلی.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: