bazarnews

کد خبر: ۱۴۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
تحلیلگر موسسه مالی گلدمن ساکس معتقد است جنگ تجاری آمریکا و چین چندان جالب نیست و می تواند آسیب جدی به بزرگترین اقتصادهای جهان وارد کند.
بازار نیوز - به نقل از بلومبرگ، ها جیمینگ، نائب رئیس شعبه گلدمن ساکس در هنگ کنگ در مقاله خود درباره اقتصاد جهان در سال های آینده آورده است: اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تعرفه های گمرکی برای کالاهای وارداتی از چین را تا ۱۰ درصد افزایش دهد، میزان صادرات کالاهای چینی به آمریکا تا ۲۵ درصد سقوط خواهد کرد. تحت این سناریو نرخ رشد اقتصادی سالانه این کشور آسیایی به اندازه یک درصد کاهش خواهد داشت.
 
وی ادامه داد: کاهش واردات محصولات چین به آمریکا، تا حدودی می تواند اقتصاد آمریکا را در برهه زمانی سه ماهه تحت تاثیر قرار دهد .واردات کالاهای چینی به آمریکا در سال گذشته میلادی موجب رشد ۱.۶ درصدی اقتصاد ۱۸ هزار میلیاردی آمریکا شده است. این در حالی است که تجارت با آمریکا رشد ۶.۷ درصدی اقتصاد ۱۱ هزار میلیارد دلاری چین را به دنبال داشته است.
 
این تحلیلگر معتقد است برای جلوگیری از این جنگ تجاری، چین می تواند به اقداماتی همچون ترویج گردشگری و یا ایجاد شهرک های صنعتی در داخل آمریکا روی آورد. در این شرایط، چین می تواند از تعرفه های گمرکی سنگین آمریکا فرار کند.
 
آمریکا نیز به دنبال کاهش معاملات تجاری خود با چین، می تواند از مالکیت معنوی کالاهای خود در چین بهره‌مند شود.کسری تجاری آمریکا با چین در سال ۲۰۱۶ به ۳۴۷ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۱۵ تا ۵.۵ درصد کاهش یافت.
 
ها جیمینگ در نهایت بر این باور است که موضع ترامپ در زمینه اقتصاد می تواند رشد اقتصادی جهانی را تهدید کند.تعرفه های تنبیهی علیه واردات کالاهای چینی و مکزیکی نمی تواند بیکاری در آمریکا را ریشه کن کند و چه بسا موجب پایین آمدن نرخ اشتغال در آمریکا و دیگر کشورها نیز شود.
 
چین در حال حاضر بزرگترین شریک اقتصادی آمریکا محسوب می شود. با این حال، ترامپ همواره چین را به دستکاری ارز خود و پایین آوردن عمدی ارزش آن متهم کرده است

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: