bazarnews

کد خبر: ۱۴۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۱
ترامپ به تجارت خارجی همانند بازی با جمع صفر نگاه می‌کند که در آن تنها باید آمریکا برنده باشد. این موضوع به طور قطع بر روی قیمت دلار در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهد بود.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز، ترامپ در همان روزهای ابتدایی ریاست جمهوری تصمیمات بحث برانگیز بسیاری گرفته است، ممنوعیت ورود مسلمانان 7 کشور به آمریکا و از بین بردن قراداد PPT از از جمله این تصمیمات است. با این وجود علیرغم اینکه برنامه مشخصی برای بحث‌های اقتصادی و فعالیت تجاری ندارد اما چشم‌انداز و فضای اقتصادی پیرامون بازیگران این کشور بسیار آرام است. 
در واقع بازارهای جهان و آمریکا درباره خطرات تجاری و پولی سیاست‌های ترامپ تخفیف قائل می‌شوند. آن‌ها باید برای بالا رفتن ارزش دلار (دلار قوی‌تر) و ضعیف‌تر شدن سهام، دارایی و بازارهای نوظهور آمریکا خود را آماده کنند. این امر برای سهام آمریکا اثرات  بیشتری دارد و ممکن است در آینده شاهد تحولات بیشتری در بازار بورس آمریکا باشیم.
ترامپ و بسیاری از افراد درون تیم سیاسی و اقتصادی خود باور دارند که تجارت بازی با جمع صفر است که فقط یک برنده دارد و آن هم باید آمریکا باشد. بر اساس این تفکر به صادرکنندگان و تقاضاکنندگان نیروی کار بسیار بیشتر از واردکنندگان اهمیت داده می‌شود. توافقات چندجانبه منطقه‌ای همانند همکاری اقیانوس آرام (TPP) دیگر وجود ندارد و تنها توافقات دو طرفه آمریکا با کشورهای جهان باقی ‌مانده است.

چین و مکزیک، هر دو با تعرفه و ایجاد محدودیت‌های تجاری تهدید شده‌اند و آلمان نیز به‌تازگی به این تازگی خود را زیر فشار تهدیدهای ترامپ می‌بیند. تمام کشورهای جهان انتظار می‌رود بر اساس ایده‌هایی که به آن تعدیل تعرفه‌ها و جریان نقدینگی مبتنی بر مقصد گفته می‌شود تحت تأثیر قرار بگیرند.
ازآنجایی‌که سیاست کلی آمریکا این است که 750 میلیون دلار از کسری تجاری خود را کاهش دهد این اقدام می‌تواند از سه طریق بر بازار اثرگذار باشد:
در ابتدا، به‌صورت خیلی ساده کاهش کسری تجاری یعنی تقاضای کمتر برای واحد پول خارجی برای پرداخت کردن به واردات در امریکا.  این موضوع می‌تواند تأثیر مستقیمی بر افزایش ارزش دلار به نسبت کالاهای دیگر داشته باشد.
دوم، ازآنجایی‌که آمریکا جریان نقدینگی دلار را با استفاده از حساب تجاری خود فراهم می‌کرد، کاهش کسری تجاری جریان نقدینگی را برای نقل‌وانتقال در تجارت و سرمایه‌گذاری در بازار بورس و دارایی آمریکا کاهش خواهد داد. این موضوع عامل دیگری است که باعث می‌شود دلار بالا صعود کند. 

سوم با توجه به اینکه سیاست‌های ترامپ درزمینهٔ ایجاد تعرفه‌ها بر روی کالای خارجی و افزایش اشتغال  سبب افزایش تورم در آمریکا  خواهد شد، فدرال رزرو را مجبور خواهد کرد تا نرخ بهره را افزایش دهد و این موضوع می‌تواند بر روی ارزش دلار به نسبت ارزهای دیگر تأثیر مستقیم بگذارد. 
به‌طورکلی با توجه به سیاست‌های ترامپ باید انتظار داشته باشیم که شاخص دلار در بازارهای جهانی طی ریاست جمهوری وی افزایش یابد. در انتهای سال 2016 فدرال رزرو یک‌بار نرخ بهره را در این کشور افزایش داد و اعلام کرد که می‌خواهد سه بار دیگر این کار را انجام دهد. این سیاست سبب شد که ارزش دلار آمریکا در بازارهای جهانی افزایش یابد. اما طی ماه گذشته اظهارنظر ترامپ درباره اینکه از قدرت گرفتن دلار حمایت نخواهد کرد مقداری رشد دلار را متوقف کرد. بااین‌وجود سیاست‌های تأثیرگذاری بر روی اظهارنظرهای سیاسی اثرات کوتاه‌مدتی دارد و اگر وی بخواهد تعرفه بر روی مرزها و توجه به اشتغال در آمریکا را عملیاتی کند باید انتظار داشته باشیم دلار آمریکا طی ریاست جمهوری وی تقویت شود. سیاستی که می‌تواند بر روی نرخ برابری آن بر روی تومان هم تأثیر بگذارد. 
دلار در کشور ایران بسیار وابسته به عوامل سیاسی است و دولت علیرغم پیشنهاد‌ات کارشنا‌س‌های اقتصادی درزمینهٔ عدم ثبات نرخ دلار همواره سعی بر این دارد تا چنگ و دندان آن را ثابت نگه دارد. اما این روند نمی‌تواند در بلندمدت عملیاتی باشد. زیرا تقویت دلار به نسبت ارزهای خارجی و ثابت ماندن نرخ تبدیلی آن به تومان، به‌طورقطع بر روی تراز تجاری کشور تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین اگر ترامپ سیاست‌های خود و مخصوصاً آن‌هایی که طی کمپین‌های تبلیغاتی قول داده بود را عملیاتی کند آنگاه باید منتظر افزایش قیمت دلار حتی در ایران باشیم.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: