bazarnews

کد خبر: ۱۴۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
روحانی از امضای 5 یادداشت تفاهم همکاری ایران و سوئد:
رئیس جمهور امروز در دیدار با همتای سوئدی خود در تهران بر بهره گیری از ظرفیت های اقتصادی بویژه صندوق تضمین صادرات و روابط بانکی نزدیکتر بین تهران و استکهلم تاکید کردند.
بازار نیوز - رییس‌ جمهوری، روابط تهران-استکهلم را با سابقه تاریخی و نزدیک توصیف و تاکید کرد: توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با سوئد به عنوان کشوری پیشرفته اروپایی، عضو اتحادیه اروپا و عضو غیر دائم شورای امنیت، حائز اهمیت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در کنفراس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر سوئد، به شرایط مناسب برای گسترش و تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا و بویژه سوئد در فضای پسابرجام و توافق هسته ای ایران با 1+5 اشاره کرد و گفت: مواضع سوئد در دوران تحریم ها و مسائل هسته ای نسبت به کشورمان همواره از میانه روی و اعتدال برخوردار بوده است.

رییس‌ جمهوری تاکید کرد: ظرفیت های بسیار خوبی برای توسعه روابط بین دو کشور در زمینه های حمل و نقل، محیط زیست، فن آوری اطلاعات و ارتباطات، معادن و صنعت وجود دارد.

روحانی با اشاره به اینکه اراده دو کشور بر این است که سطح همکاری های خود را بویژه در حوزه اقتصادی به پیش از تحریم ها بازگردانند، ادامه داد: بدنبال بهره گیری از ظرفیت های اقتصادی بویژه صندوق تضمین صادرات و روابط بانکی نزدیکتر هستیم.

رییس‌ جمهوری تاکید کرد: معتقدیم اتحادیه اروپا باید در شرایط بعد از برجام از شرکت ها و بانک های اروپایی حمایت کامل کند تا از این فضا برای منافع مشترک، حداکثر استفاده شود.

روحانی با اشاره به مذاکرات دو کشور درباره مسیر ترانزیتی ایران و برقراری ارتباط جاده ای و ریلی اروپای شمالی و اروپای شرقی به اقیانوس هند، ادامه داد: گسترش روابط دانشگاهی، علمی، فن آوری جدید و ارتباطی به نفع دو کشور است.

رییس‌ جمهوری بحث و گفت و گو درباره مسائل منطقه ای بویژه اوضاع افغانستان، سوریه، عراق و یمن را از دیگر محورهای مذاکرات دوجانبه برشمرد و اظهار داشت: ادامه آتش بس در سوریه، جنگ و مبارزه با داعش و جبهه النصره و مذاکرات معارضین با دولت این کشور برای جمهوری اسلامی ایران و سوئد بسیار اهمیت دارد تا ثبات و امنیت به سوریه بازگردد.

روحانی با اشاره به مذاکرات دو کشور در باره مساله فلسطین و راه های کاهش تنش در این منطقه، ادامه داد: همچنین وضعیت مردم یمن و نیاز فوری مردم این کشور به دارو و غذا، ضرورت آتش بس و مذاکرات یمنی-یمنی نیز مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

رییس‌ جمهوری خاطر نشان ساخت: اولین سفر رسمی نخست وزیر سوئد و هیات بلند پایه به همراه نمایندگانه 40 شرکت تجاری به جمهوری اسلامی ایران به معنای اراده جدی دو طرف برای توسعه روابط همه جانبه، رایزنی برای کاهش تنش در منطقه و در نهایت صلح و ثبات منطقه ای و جهانی است.

استفان لوفون نخست وزیر سوئد نیز در این کنفرانس خبری با ابراز خشنودی از سفرش به تهران گفت: نخست وزیر پیشین سوئد در دهه 80 میلادی چندین سفر برای میانجیگری در جنگ میان ایران و عراق به تهران سفر کرده بود، اما این اولین سفر رسمی و دوجانبه یک نخست وزیر سوئد به ایران است و خوشحالم که این افتخار نصیبم  شد.

نخست وزیر سوئد افزود:  با یک هیات بزرگ از تجار شناخته شده و مسئولین ارشد سازمانها و آژانسهای دولتی سوئد حضور یافتم و سطح این هیات اهمیت برقراری و توسعه روابط با تهران را برای سوئد نشان می دهد.

لوفون اظهارداشت: ما در این نشست درباره مسائل منطقه ای، حقوق بشر، سوریه و رابطه ایران با بازیگران مهم دیگر منطقه مثل عربستان سعودی و همچنین در خصوص تجارت و روابط نزدیک تر و بهتر بین شرکتهای دو کشور صبحت کردیم و در ادامه این سفر نیز چند وزیر و نمایندگان شرکتهای بزرگ از سوئد به ایران سفر خواهند کرد.
ایسنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: