bazarnews

کد خبر: ۱۴۷۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
در سال 95 بیش از 22 هزار میلیارد تومان سرمایه مردم در بازار سرمایه به علت زیان‌دهی شرکت‌ها پس از اجرای برجام، از دست رفت.
بازار نیوز -  در حالی که بنابر اعلام مسئولان دولتی، در سال جاری رشد اقتصادی بی سابقه 7.4 درصدی حاصل شده و اقتصاد کشور از رکود خارج شده؛ بازار سرمایه که دماسنج اقتصادی کشور محسوب می‌شود، حال و روز خوشی ندارد و آمارهای مثبت اقتصادی را تایید نمی‌کند.

در صورتی که ادعاهای دولتمردان درباره رشد بی‌سابقه اقتصادی واقعیت داشت؛ باید آثار آن در سودآوری شرکت‌ها و صنایع بورسی نیز پدیدار می‌شد. اما کاملا برخلاف آمارهای دولتی، بورس در سال جاری نه تنها درجا زده بلکه سقوط چشمگیری هم کرده است.

نابودی 22000 میلیارد تومان سرمایه مردم در بورس +جدول
 

در ابتدای سال 95 ارزش بازار سهام در بورس تهران 344 هزار میلیارد تومان بود اما با زیان‌ده شدن بسیاری از شرکت‌های بورسی، هم‌اکنون ارزش بازار سهام به 322 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. علت زیان‌ دیدن شرکت‌ها، مشخص شدن صوری بودن رفع تحریم‌ها و نقش بر آب شدن امیدها و انتظارات درباره گشایش‌های اقتصادی با اجرای برجام بوده است.

زیان 22 هزار میلیارد تومانی سهامداران در بورس در سال جاری که اولین سال اجرای برجام محسوب می‌شود، پیام مهمی به مسئولان دولت یازدهم مخابره می‌کند. برخلاف آمارهای رشد اقتصادی که کاملا محرمانه توسط بانک مرکزی و مرکز آمار تهیه می‌شود و امکان دستکاری آنها بالا است، امکان دستکاری شاخص بورس به علت شفافیت بازار سرمایه، بسیار ضعیف است.

البته همچنان امکان معاملات ضربدری و بلوکی میان سهامداران عمده دولتی برای نجات بورس در شرایط نزولی، وجود دارد. با این حال، شاخص بورس را می‌توان قابل اطمینان‌تر از آمارهای دولتی درباره رشد اقتصادی و خروج از رکود دانست.

آمارهای بازار سرمایه نشان می‌دهد شاخص بورس از رقم 81 هزار در ابتدای سال 95 هم‌اکنون به حدود 76 هزار سقوط کرده است. این نزول 5 هزار واحدی، به خوبی شرایط نامساعد شرکت‌های بورسی را نشان می‌دهد.
 

در مجموع، وضعیت بازار سهام نشان‌دهنده بیماری اقتصاد کشور و تداوم رکود است. این آمار نشان می‌دهد رکود فقط در آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار، رفع شده است.
مشرق
نابودی 22000 میلیارد تومان سرمایه مردم در بورس +جدول
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
JimmiNil
|
Russian Federation
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۷
0
0
QMvvPv http://www.LnAJ7K8QSpfMO2wQ8gO.com
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: