bazarnews

کد خبر: ۱۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
بعد از برجام و ورود خودروسازهای فرانسوی این‌بار نوبت خودروسازهای سوئدی است که برای سرمایه‌گذاری وارد بازار ایران شوند. ولوو در تولید خودروهای سواری در حهان شناخته شده است و اسکانیا یکی از بزرگترین سازندگان خودروهای تجاری سبک و سنگین در جهان است.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز، در جریان سفر هیئت سوئدی به ایران تفاهم شده تا خط تولید اسکانیا و ولوو به ایران بیاید. با اجرای برجام سرمایه‌گذاران سوئدی در تلاش هستند تا از بازار 80 میلیونی کشور استفاده کرده و زمینه همکاری بلندمدت را فراهم کنند. این اقدام جدای از اینکه سبب  حجم سرمایه‌گذاری فراوانی در ایران می‌شود می‌تواند باعث انتقال تکنولوژی روز دنیا نیز گردد.
 
النابرگ، رئیس هیات اقتصادی، صنعتی و بازرگانی سوئد، در نشست مشترک هیات اقتصادی و صنعتی متشکل از صاحبان صنایع و مدیران عامل چند شرکت سوئدی با معاونان و مدیران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران عنوان کرد: سوئدی‌ها برنامه‌های درازمدتی را در خصوص ایران مدنظر قرار دادند و شرکت‌های بسیاری از سوئد علاقه‌مند هستند با همتایان خود در ایران فعالیت مشترک داشته باشند. وی سپس ادامه می‌دهد: شرکت‌های زیادی در این اعزام حضور دارند که در بخش‌های مختلف هستند و می‌توان در این زمینه به نام‌هایی همچون ولوو، اسکانیا و اریکسون اشاره کرد. در ادامه به بررسی این دو شرکت بزرگ خودروسازی سوئدی می‌پردازیم.


ولوو
گروه ولوو شرکت صنعتی چند ملیتی است که مقر اصلی آن در گوتنبرگ قرار دارد. با وجود اینکه فعالیت اصلی آن‌ها در ساخت، فروش و توزیع خودروی سواری، کامیون و اتوبوس است اما گروه ولوو خدمات مالی و محصولات صنعتی دریایی نیز ارائه می‌دهد. شرکت خودروسازی ولوو کارز که قرار است در ایران فعالیت داشته باشد در سال 1927 کار خود را شروع کرد.  در سال 1999 کمپانی آمریکا فورد اقدام به خرید ولوو کرد و در سال 2010 نیز شرکت جیلی چین آن را از فورد خرید و در حال حاضر در اختیار این شرکت چینی است.

خودروسازی ولوو به تولید وسایل نقلیه ورزشی، واگن و خودروی سواری سبک و سنگین می‌پردازد و در حدود 2300 فروشنده محلی در 100 کشور جهان دارد. بزرگ‌ترین بازار حال حاضر ولوو چین، آمریکا، سوئد و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا است. 

برای شرکت ولوو 2015 اولین سالی بود که توانست در تاریخ 89 ساله خود بیش از نیم میلیون خودرو را بفروشد. بنا بر گزارش این شرکت در تمام مناطق دنیا  فروش ولوو رشد بسیار عظیمی داشته است. فروش آن‌ها در اروپا با 10 درصد افزایش در 2015 به 269 هزار خودرو رسید و بیش از 50 درصد فروش آن‌ها مربوط به این منطقه است.  در رتبه‌بندی خودروسازهای دنیا، آن‌ها در سال 2016 در مکان 41 دنیا قرار دارند و 2 پله به نسبت سال قبل نزول کرده‌‌اند. میزان فروش آن‌ها نیز در این سال برابر 528 هزار دستگاه خودرو بود و سهمی 0.6 درصدی از بازار جهانی دارند. تویوتا که خودروساز برتر سال 2016 لقب گرفته است در سال 2016، 8 میلیون و 476 هزار دستگاه خودرو فروخته است. 

امروزه خودروسازی ولوو از حروف و عدد برای نام‌گذاری خودروهای خود استفاده می‌کند. S برای خودروهای سدان (سالون)، C برای خودروهای کوپه، V برای استیشن واگن، XC برای خودروهای مسافرتی و بیرون شهری. 

با توجه به حجم فروش پایین خودروهای ولوو در بازار جهانی به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری آن‌ها در ایران بازی برد-برد حساب می‌شود. زیرا آن‌ها می‌توانند وارد بازار 80 میلیونی ایران به‌منظور افزایش فروش خود شوند و ایران نیز از فرصت‌های اشتغال‌زایی که به‌واسطه سرمایه‌گذاری آن‌ها ایجاد می‌شود بهره ببرد. 


اسکانیا
اسکانیا یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی سوئد درزمینهٔ تولید ماشین‌های تجاری مخصوصاً اتوبوس و کامیون سنگین است. آن‌ها همچنین موتورهای دیزل برای نیروی محرکه خودروهای سنگین، دریایی و به‌طورکلی صنعتی طراحی و تولید می‌کنند. 
این شرکت در سال 1891 با نام وابیس کار خود را شروع کرد در سال 1900 به اسکانیا تغییر نام داد. دفتر مرکزی این شرکت در سودتلیا قرار دارد. در حال حاضر اسکانیا در کشورهای سوئد، فرانسه، هلند، هند، آرژانتین، برزیل، لهستان و روسیه به تولید می‌پردازد. به‌علاوه در ده کشور دیگر آفریقایی، آسیایی و اروپایی به مونتاژ محصولات خود می‌پردازد. در سال 2015، تقریباً 44409  نفر در سراسر جهان برای آن‌ها کار می‌کردند. در این سال حجم فروش آن‌ها 10 هزار میلیون دلار بود. 

برچسب ها: بازار ، بازار ، bazarnews ، ولوو ، اسکانیا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: