bazarnews

کد خبر: ۱۴۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
گزارش اکونومیست از شاخص‌های اقتصادی دنیا
با توجه به آمارهای رسمی کشور آمریکا از کسری تجاری شدید رنج می‌برد و عربستان نیز انتظار دارد با توافق اوپک مقداری از کسری بودجه خود را پوشش دهد.

به گزارش خبرنگار بازارنیوز، اکونومیست هر هفته آخرین آمارهای اقتصادی دنیا را در شاخص‌هایی از جمله رشد اقتصادی، تورم، بیکار و تراز تجاری اعلام می‌کند.

کشور ایسلند بر اساس آمارهای فصل سوم سال 2016 با نرخ رشد 10.2 درصدی بالاترین درصد رشد را بین کشورهای جهان دارد و بعد از آن کشورهای هند با نرخ 7.3 و 6.9 درصد در رتبه‌های بعدی هستند. کشور فیلیپین که در بر اساس آمارهای فصل سوم 2016 خود و با رشد 7.1 درصدی در مکان سوم قرار داشت به واسطه کاهش آن و رسیدن به رقم 6.6 درصد در جایگاه پنجم جهان است. ایالات‌متحده که همچنان بر اساس رشد اقتصادی در میانه جدول قرار دارد به نسبت فصل سوم با افزایش 0.2 رشد به رقم 1.9 رسیده است. 

در پایین جدول نیز کشور ونزوئلا که همچنان شرایط ورشکستگی اقتصادی را تجربه می‌کند پیش‌بینی می‌شود. رشد 8.8- برای فصل چهارم 2016 داشته باشد و بعد از آن کشورهای آرژانتین و برزیل با رشدهای 3.8- و 2.9- قرار دارد. رشد کشور ترکیه برای سال فصل سوم سال 2016 برابر 1.8- است. یکی از دلایل این رشد وضعیت بد سیاسی این کشور است و عملیات تروریستی ماه‌های اخیر بر روی صنعت گردشگری که مهم‌ترین صنعت ترکیه می‌باشد تأثیرات بسیاری گذاشته است. انستیتوی آمار ترکیه در وب‌سایت  خود اعلام کرد درآمد بخش گردشگری ترکیه در سال 2016 به میزان 29.7 درصد (9.5 میلیارد دلار) نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته و به 22.1 میلیارد دلار رسیده است. به نظر می‌رسد به هر حال برای ترکیه آینده مناسبی پیش‌بینی نمی‌شود. یکی از دلایل آن روی برگرداندن کشورهای عضو اتحادیه اروپا از آن است. آن‌ها بارها نسبت به سیاست‌های رجب طیب اردوغان در افزایش قدرت سیاسی خود انتقاد کرده‌اند. 

در زمینه پیش‌بینی‌های رشد 2017 نیز انتظار می‌رود کشور هند با رشد 7.4 بالاترین نرخ را داشته باشد. بر اساس پیش‌بینی‌هایی که جدیداً توسط مرکز مطالعات PWC  در آمریکا  منتشر شده انتظار می‌رود هند در سال 2050، جایگاه کشور آمریکا را در تولید ناخالص داخلی بگیرد و بعد از کشور چین بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا شود.


تورم 
در نرخ‌های تورم که بر اساس تغییرات شاخص قیمت مصرف‌کننده شناخته می‌شود همچنان آمارهایی از کشور ونزوئلا و آرژانتین در دسترس نیست ولی انتظار می‌رود. مقامات این دو کشور به دلیل شرایط خاص اقتصادی که در آنجا وجود دارد مدتی است از اعلام کردن آمارهای اقتصادی سر باز می‌زنند. ولی به‌طورقطع ونزوئلا بالاترین تورم را در بین تمام کشورهای دنیا دارد. آخرین پیش‌بینی‌ها غیررسمی حکایت از تورم 700 درصدی دارد. سیاست‌مداران این کشور تابه‌حال بارها دستمزدها را در سال 2016 چند برابر کرده‌اند ولی همچنان بهبودی در شرایط اقتصادی آن‌ها مشاهده نمی‌شود. به‌طورکلی بر اساس آمارهای در دسترس کشور مصر با 23.3 درصد در ماه دسامبر بالاترین نرخ تورم را دارا است. البته تورم این کشور در ماه نوامبر برابر 19.4 درصد بود. بعد از آن اوکراین و ترکیه نیز با تورم 12.6 و 9.2 درصد جایگاه‌های بعدی هستند. تورم سه کشور سوئیس، ایرلند و یونان نیز صفر است و اسرائیل نیز تنها کشوری است که تورم منفی دارد. 

نرخ بیکاری 
بر اساس آمارهای نرخ بیکاری که به‌صورت تقسیم نرخ افراد بیکار در جست‌وجوی شغل بر نرخ مشارکت محاسبه می‌شود. کشور آفریقای جنوبی با 27.1 درصد انتظار می‌رود بالاترین نرخ را دارا باشد. کشور یونان نیز همچنان با 23 درصد دومین کشور دنیا از نظر نرخ بیکاری است. دولت ترامپ در حالی با شعار افزایش شغل آمریکایی توانست انتخابات را ببرد که بیکاری آن‌ها تنها 4.8 درصد است. البته یکی از دلایل نرخ بیکاری پایین کشور آمریکا را کاهش نرخ مشارکت می‌دانند. کشورهای تایلند اوکراین و سنگاپور نیز با نرخ‌های 0.8، 1.5 و 2.2 کمترین نرخ بیکاری را دارا هستند. منطقه یورو نیز نرخ بیکاری 9.6 درصدی در ماه دسامبر داشت.


ترکیه در پرتگاه اقتصادی/ بدترین تراز تجاری برای آمریکا/ کسری بودجه شدید عربستان


تراز تجاری 
ارقام تراز تجاری که اختلاف بین درآمدهای صادراتی و وارداتی است نشان می‌دهد کشور چین با ۵۳۱,۷ میلیارد دلار با اختلاف بسیار زیادی نسبت به سایر کشورهای دنیا در رتبه اول است. بعد از آن کشورهای منطقه یورو و آلمان با تراز تجاری ۲۹۶.۲ و ۲۷۸.۷ میلیارد در جایگاه دوم و سوم هستند.

بر اساس آمارهای ۱۲ ماهه اخیر کشور آمریکا با ۷۳۹,۷ میلیارد دلار تراز تجاری منفی را تجربه می‌کند و در انتهای جدول قرار دارد. بعد از آن کشورهای بریتانیا و هند قرار دارند. 
شاخص تراز تجاری اختلاف بین درآمدهای صادراتی و وارداتی است نشان می‌دهد. کشور چین با 531.7 میلیارد دلار با اختلاف بسیار زیادی به نسبت سایر کشورهای دنیا در جایگاه اول دنیا قرار دارد. بعد از آن کشورهای آلمان 278 و روسیه با 90 میلیون دلار در جایگاه‌های بعد قرار دارند.

همان‌طور که کشور چین با قدرت زیادی در بالای جدول قرار دارد کشور آمریکا نیز با اختلاف بسیار زیاد به نسبت بریتانیا در انتهای جدول رتبه‌بندی تراز تجاری است. تراز تجاری این کشور برابر 750- میلیارد دلار است. انتظار می‌رود با روی کار آمدن ترامپ و قرار دادن تعرفه‌های سنگین بر روی مرزهای این کشور در سال 2017 مقداری شرایط آمریکا بهتر شود. 

نرخ بهره و تعادل بودجه
کشور ایسلند به اندازه 15.5 درصد از تولید ناخالص داخلی خود مازاد بودجه دارد. به طور کلی تنها 10 کشور دنیا هستند که از کسری بودجه رنج نمی‌برند و به‌غیراز سنگاپور همگی کشورهای اروپایی هستند. کشور ونزوئلا با کسری به انداز 24.3 درصد تولید ناخالص داخلی بیشترین کسری بودجه را دارد و بعد آن‌هم عربستان با 12.2 درصد قرار دارد. کشور عربستان که روزانه 9 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند درآمدهایش بسیار وابسته به قیمت آن است. انتظار می‌رود با توجه به توافق اخیر اوپک و بالا رفتن قیمت نفت مقداری از کسری بودجه آن‌ها جبران شود. 

بر اساس آمارهای رسمی و سه‌ماهه گذشته کشور آرژانتین با نرخ بهره 18.68 بالاترین نرخ را در دنیا دارد. اما کشور سوئیس نیز همچنان سیاست نرخ بهره منفی خود ادامه می‌دهد و با رقم ۰.۷۳- درصد در انتهای جدول قرار دارد. مفهوم نرخ بهره در این کشور این است که مردم برای گذاشتن سپرده در بانک باید هزینه پرداخت کنند درواقع برای سپرده‌‌گذاری ۱۰۰ فرانک سوئیس باید ۰.۷۳ فرانک آن را به بانک بابت هزینه‌های نگهداری پول و خدمات ارائه شده بدهند. البته سیاست نرخ بهره منفی توسط ۲۰ کشور دنیا انجام می‌شود و دلیل آن هم افزایش انگیزه‌های سرمایه‌گذاری بیان شده است.


ترکیه در پرتگاه اقتصادی/ بدترین تراز تجاری برای آمریکا/ کسری بودجه شدید عربستان
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: