bazarnews

کد خبر: ۱۵۰۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
گزارش/
در گزارش به بررسی تفاوت های ساختاری و ظاهری ساینا خودروی جدید گروه سایپا که به نوعی نسل جدید تیبای سدان است پرداختیم.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز خریداران ایرانی برای داشتن ماشینی ارزان انتخاب های زیادی ندارند. بازار این رده قیمتی سالهاست به اشغال سایپا درآمده و پراید سالهاست تحت سلطه پراید روزگار می گذراند. با این حال در چند سال اخیر خود شرکت سایپا با هدف تنوع بخشی به این بخش از بازار خودروهای جدید یا فیس لیفت های تازه ای از پراید را طراحی و تولید کرده که بعضا با اقبال نیز مواجه شده اند. خودروهای 111، 132 و تیبا مهم ترین این محصولات بوده اند، خودروهایی با روح کلی پراید که در اندازه بدنه، موتور و سطح تجهیزات ارتقا یافته و از طراحی به روز تری برخوردارند. در یک مقایسه ساختاری به بررسی خودروی ساینا پرداخته و این سدان کوچک شهری را با نسل قبل آن یعنی تیبا مقایسه کرده ایم. ساینا به عنوان یک سدان کوچک شهری هم اندازه رقبای جهانی خود همچون فورد فیستا سدان است. این رده از خودروهای شهری در همه دنیا بازار خوبی دارند چرا که خریداران را با مصرف اندک، آلایندگی پایین، نرمی و راحتی در رانندگی و همچنین قیمت پایین از شر خرید خودروهای گران قیمت و پر هزینه در امان نگه می دارند. ساینا نسبت به تیبا یک گام رو به جلو است و در همه بخش ها با ارتقا روبرو شده به طوری که در طول 11 سانتی متر کشیده تر از تیبا است، از سطح تجهیزات بالاتری برخوردار است و در مقایسه با خودروی مغشوشی همچون تیبا، از طراحی بهتری برخوردار است. 

طراحی بدنه
از دید یک کارشناس خودرو و نه یک خریدار عادی، وقتی از نمای روبرو با ساینا برخورد می کنیم طرح چراغ های جلوی را با همه اشکالاتش زیبا تر می بینیم. در کنار این با تغییر جلوپنجره، سپرها و کاپوت جلوی خودرو که تیز تر از همیشه است ما شاهد ساخت یک سدان کوچک با طرح اسپرت هستیم که در نحوه تولید و مونتاژ قطعات بیرونی با اشکال مواجه است و بابت برخی کج سلیقگی ها مثل فاصله زیاد بین قطعات بدنه و سپر و چراغ ها تاسف می خوریم. تاسف ما وقتی بیشتر می شود که زاویه خود را تغییر داده و از نمای کناری ساینا را بررسی می کنیم. به غیر از آینه های کناری که طراحی زیبایی دارند؛ در باقی بخش هاسایپا متاسفانه باز هم کم کاری کرده و با عدم تغییر قاب درها و عدم به روز رسانی این قسمت باعث شده تا نمای زیبای جلو به کل بدنه سرایت نکند. گلگیر ها نیز با همان خطوط مشهور تیبا شما را بیش از پیش متاسف می کند. عمده افزایش طول ساینا در مقایسه با تیبا به کشیده تر شدن صندوق عقب بر می گردد که باعث شده هم فضای بار ساینا بیشتر شود و هم به بخش انتهایی فرم بهتری بدهد، فرمی که ناخودآگاه ما را یاد خودروهای کره ای و ژاپنی می اندازد و از قضا طرح چراغ های ساینا به طرح چراغ های تویوتا یاریس سدان شباهت دارد. 

طراحی اتاق
اتاق ساینا و طرح کلی آن در مقایسه با طرح اتاق تیبا یک گام رو به جلو است و این موضوع یک حقیقت است. سایپا سعی نموده تا رنگ بندی اتاق را بهتر و قابل تحمل تر کند و با افزودن برخی قطعات تزئینی و همچنین اضافه کردن برخی تجهیزات بخشی از خریداران سمند را به سمت ساینا بکشاند. نکته جالب تغییر رو دری ها و همچنین اضافه شدن کلیدهای بالابر شیشه های عقب به منتهی الیه کنسول مرکزی و پایین صندلی های جلو است، چیزی که ما پیشتر آن را در محصولی مثل تندر 90 دیده بودیم. استفاده از روکش های صندلی بهتر، سنسور دنده عقب، پش سری های سه گانه صندی عقب و همچنین افزایش کلی کیفیت مونتاژ اتاق باعث شده تا ما احساس بهتری هنگام نشستن در اتاق ساینا داشته باشیم. البته طرح ورودی های هوای ساینا می توانست با یک ظاهر هوشمندانه، به داشبورد زیبایی دوچندانی ببخشد.

پیشرانه و بخش فنی
ساینا با وزن 1050 کیلوگرم دقیقا از همان موتور 5/1 لیتری تیبا که بنا بر ادعای سایپا منطبق با استاندارد یورو چهار اروپا ساخته شده سود می برد. این پیشرانه که 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتون متر گشتاور دارد گزینه ای مناسب برای استفاده های صرفا شهری و غیر اسپرت است به ویژه اینکه موتور ساینا در دور موتورهای بالای 4000 به دلیل بهره گیری از تنظیمات الکتریکی موتور و برای جلوگیری از نقص، کات اف می کند و شما را از ادامه حرکات هیجان انگیز باز می دارد. از دیگر سو ترمزهای دیسکی مجهز به ای بی اس و ای بی دی به راننده ساینا این امکان را می دهد تا با اطمینان بیشتری پدال ترمز را فشار دهد. سایز تایرهای ساینا با یک درجه ارتقا به عدد 14 رسیده که قطعا پایداری بهتری به خودرو خواهد داد و ظاهر ساینا را موجه تر از همیشه نشان می دهد. نکته پایانی اینکه خریداران خودرویی همچون ساینا هرگز نباید از این خودرو انتظار معجزه داشته باشند. با توجه به شرایط حاکم بر بازار ایران، ساینا یک اتوموبیل کوچک شهری با مصرف مناسب و قیمت زیر سی میلیون تومان است که می تواند در عین متفاوت بودن، خودرویی مناسب برای یک خانواده چهار نفره باشد، خودرویی که برای جابجایی در شهر و اموری از این دست ساخته شده و استهلاک اندکی دارد. اگر از خودروی تان انتظار زیادی نداشته باشید ساینا یک انتخاب جالب است.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: