bazarnews

کد خبر: ۱۵۱۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲
اسنپ، مسافران را تقریبا به نصف قیمت معمول و رایج در تهران به مقصد می رساند! سوالی که اینجا به ذهن می رسد این است که آیا آژانسهای تاکسی پیش از این گرانفروشی می کردند؟
بازار نیوز - تفاوت کلیدی اسنپ با رقیب قدیمی و سنتیش یعنی آژانس تاکسی در واحد تجاری و مجوز آژانس است.  

قیمت سرقفلی یا خود ساختمان آژانس در تهران بین یک و نیم تا دو میلیارد است. قیمت مجوز آژانس هم حدود یک میلیارد. این دو جزء در قیمتگذاری خدمات آژانس نقشی اساسی دارند.  

اسنپ از این هر دو هزینه قابل توجه معاف است و هزینه حداکثر چهار ساختمان اجاری خود را باید بین بیش از ١٥ هزار خودرو تقسیم کند، درحالی که آژانس باید این هزینه های خود را حداکثر بین ٣٠ خودرو تقسیم کند.  
 
تقریبا تمامی رانندگان اسنپ به این موضوع اشاره دارند که قیمت فعلن پایین است، دارد مشتری جذب می کند، و به زودی قیمتش تا ٥٠ درصد بالاتر می رود. به عبارت دیگر، گویی این رانندگان از کرایه دریافتی و درآمد خود رضایت ندارند، و مدام این را هم به اطلاع مشتری می رسانند.  

دامپینگ یا قیمت شکنی اسنپ می تواند با اقبال عمومی مواجه شود، که اینطور هم شده است. در جامعه کوتاه مدت ایرانی، در خدماتی مثل حمل و نقل، مثل آرایشگری، رسیدن به هدف یا کوتاه شدن مو، بسیار مهمتر از طی مسیر و ساعاتی است که روی صندلی نشسته ایم. به عبارت دیگر، قیمت در این قبیل خدمات آنقدر مهم است که بقیه رفتارهای راننده را کم رنگ می کند؛ مثلا ممکن است راننده مرتب حرف بزند- یا مثل بیشتر رانندگان اسنپ که به گفته خودشان سرمایه دارانی بودند که همین یکی دو ساله ورشکست شده اند- مسافر را نمی آزارد، اگر کرایه نصف باشد.  

به عبارت دیگر، اگر کرایه نصف باشد، مشتری همه چیزهای دیگر را فراموش می کند.  
رقیب اسنپ- آژانسهای تاکسی- هم رقیبی است که مردم شهر نارضایتی زیادی از آن دارند و همین امر، اقبال به اسنپ را بیشتر می کند.  
 
رقیب اسنپ طی مدت حضور اسنپ در بازار کوچکترین تغییری که در رفتارش ایجاد نکرده، بلکه فقط به فکر حذف اسنپ است.  

شخصا از لحاظ عواملی مانند مشتری مداری، زمانسنجی، انتخاب مسیر درست، داشتن بنزین، داشتن پول بنزین و مواردی از این قبیل تفاوتی بین اسنپ و دیگران نمی بینم.  
محمدرضا فرهادی پور/ دگردیسی مشغولیتها

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: