bazarnews

کد خبر: ۱۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
سوداگری که بازار مسکن را له کرده؛
شاید یکی از مهمترین مشکلات رکود در بازر مسکن توزیع ناعادلانه زمین و انحصار باشد و اختصاص مالیات یکی از بهترین راه حل های آن است.
توزیع ناعادلانه زمین و انحصار آن توسط اشخاص ثروتمند/ مالیات بر املاک مازاد بهترین راه حلافشین پروین پور کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار  بازار نیوز گفت: در بازار آشفته این روزهای مسکن، بسیاری از اقشار متوسط و کم درآمد علارغم نیازی که به این کالای مصرفی دارند نمی توانند آن را در اختیار داشته باشند و علت اصلی آن خروج مسکن از حالت استاندارد و طبیعی خود است.

وی افزود: در کشور های پیشرفته قشر متوسط می توانند با اختصاص 15 تا 20 درصد درآمد خود  مسکن مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشد که به این میزان را سهم مسکن در سبد هزینه خانوار می گویند؛ این مبلغ می تواند در قالب اجاره بها یا اقساط وام پرداخت شود اما زمانی که این مبلغ افزایش می یابد و به میزانی بیشتر تبدیل می شود افراد جامعه نمی توانند نیازهای دیگر خود را تامین کرده و با مشکلات قابل توجهی نیز روبرو می شوند.

پروین پور اظهار داشت: بنابراین دولت ها باید طوری برنامه ریزی کنند که این میزان افزایش پیدا نکند زیرا مسکن جز نیازهای ضروری هر فرد است و افزایش قیمت آن فقر در جامعه را به همراه دارد.

وی ارتباط میان زمین و مسکن را همبسته دانست و تاکید کرد: زمین دارای ویژگی های منحصر به فردی همچون غیر قابل ساخت، غیر قابل صادرات و واردات، میزان محدود و منبعی خدادادی است که در همین راستا باید به توزیع عادلانه آن که تخصیص بهینه منابع نام دارد بپردازیم از انحصاری شدن ان جلوگیری کنیم.

پروین پور تصریح کرد: اگر دولت ها زمین را آزاد بگذارد سرمایه گذاران ترجیح می دهند بجای سرمایه گذاری در بخش تولید سرمایه های خود را صرف خرید زمین کرده و پس از انحصار میزان قابل توجهی زمین، آنها را با قیمتی بالاتر به مردم عرضه کنند؛ در بسیاری از کشورها دولت اجازه این کار را نمی دهند اما متاسفانه این سوداگری در بازار مسکن ایران وجود دارد.

ورود مسکن به بخش کالای سرمایه ای بزرگترین معضل است

وی اصلی ترین مشکل را در حوزه مسکن خروج از بخش کالای مصرفی و ورود به سرمایه ای شدن دانست و اظهار داشت: در کشورهای اروپایی سامانه اطلاعاتی وجود دارد که بر اساس آن املاک مازاد شناسایی و مالیات قابل توجهی برای آنها تعیین می شود و همین کار موجب می شود املاک جذابیت خود را برای سرمایه گذاران از دست دهد.

پروین پور عنوان کرد: در واقع مالیات می تواند باعث شود افراد دیگر نگاه سرمایه ای به مسکن نداشته و سرمایه گذاران سرمایه های خود را وارد تولید کنند. اگر نگاهی به اقتصادهای موفق دنیا داشته باشیم متوجه خواهیم شد که اقتصادی تولید محور دارند؛ بنابراین تا زمانی که سیاست های غلط دولت اصلاح نشود مشکلات اقتصادی نیز همچنان پا بر جا است. 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: