bazarnews

کد خبر: ۱۵۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
دفاعیات آخوندی در صحن علنی مجلس
وزیر راه و شهرسازی با عذرخواهی دوباره نسبت به حوادث تصادف دو قطار گفت: استیضاح حق نمایندگان است و از اینکه در این جایگاه هستم و به سوالات نمایندگان پاسخ می دهم، خوشنودم و گلایه ای هم ندارم.
بازار نیوز - عباس آخوندی در جلسه استیضاح خود در مجلس شورای اسلامی گفت: مذاکرات این جلسه سخت و تاریخی، به همین جا ختم نمی شود و در آینده مورد قضاوت ملت ایران و نکته بینان تیزبین قرار خواهد گرفت و این می طلبد که من دقت در مطالب را چند چندان کنم.

وی افزود: در سه ماه گذشته چند حادثه غمبار کام ملت ایران را تلخ کرد که از جمله آن، حادثه تصادف دو قطار بود که جان عزیز ۴۹ تن از هموطنان گرامی را به دام مرگ کشاند، همچنین حادثه تاسف بار آتش سوزی در ساختمان پلاسکو در تهران که افزون بر جان باختن ۴ تن از شهروندان، ۱۶ تن از آتش نشانان را به قربانی گرفت و آنها به عنوان شهید خدمت شناخته شدند نیز بر این تلخی افزود؛ آخرین حادثه هم، مرگ راهدار فداکار بود که به هنگام خدمت در شرایط سخت و بوران، به افتخار شهادت در راه خدمت به ملت ایران نائل آمد.

آخوندی گفت: ضمن آرزوی غفران و عرض تسلیت به خانواده جان باختگان گرامی و همه ملت ایران و نزدیکان آنها و نمایندگان محترم آذربایجان، یک بار دیگر از بابت هر گونه قصور و کوتاهی از سوی دستگاه خودم و شخص خودم پوزش می طلبم. نکته مهم این است که درباره ایمنی و تاب آوری سکونتگاههای ایران اعم از شهر و روستا، در مورد سوانح طبیعی بازاندیشی کرده و تدابیر اتخاد کرد؛ چراکه احتمال وقوع سوانح در زندگی همه هست و مهم رفتار سازمانی و شخصی ما است.

وی اظهار داشت: از نمایندگان محترمی که رنج استیضاح را متحمل شده، وزارتخانه را رصد کرده و مشکلات آن را بیان کردند، تشکر می کنم. همچنین از تمامی نمایندگان عزیزی که پس از بررسی و تحقیق و تفحص در این مدت که استیضاح تقدیم مجلس شد، از پیگیری منصرف شدند هم، سپاسگزارم. از تمامی نمایندگانی که ارزیابی مثبت از عملکرد وزارتخانه داشتند و به ویژگی چند وجهی وزارتخانه توجه کردند، تقدیر دارم.

آخوندی گفت: استیضاح، حق نمایندگان است، از اینکه در این جایگاه هستم خوشنودم و گلایه ای هم ندارم و با کمال افتخار در خدمت شما هستم و آمادگی دارم هر ابهامی را تبیین کنم. استیضاح در ایران یک نمونه تمرین مردم سالاری دینی است و از اینکه مردم سالاری را در ایران و در این منطقه پرآشوب جهان به رخ جهانیان می کشیم، خوشنودم.

بعد از حادثه قطار سمنان استعفا دادم
آخوندی گفت: شنبه بعد از حادثه هفتخوان متن استعفا نامه ام را به جهانگیری دادم و گفتم که من مسئولیت اجتماعی حادثه را می پذیرم. در همان زمان اقای پورسیداقایی مدیرعامل راه اهن هم استعفای خود را به جهانگیری داد. قرار شد هر دو استعفا نامه به رئیس جمهور ارجاع و وی در این مورد تصمیم بگیرد که رئیس جمهور از طریق جهانگیری اعلام کرد همین که مدیرعامل راه اهن استعفا کند، کفایت می‌کند.

بدون کارت زرد، استیضاح شدم 
آخوندی در دفاع از عملکرد خود طی سه سال گذشته، گفت: استیضاح وزرای دولت یکی از نشانه های دموکراسی دینی در کشور است اما باید این موضوع را هم در نظر داشت که نباید از جاده حق و انصاف جدا شویم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در دوره سه ساله وزارت من ۵ بار به انحای مختلف از سوی نمایندگان مجلس تاییدیه گرفتم. یک بار مربوط به جلسه رای اعتماد من می‌شود. سه بار در صحن علنی مجلس از سوی نمایندگان تاییدیه گرفتم و یک بار هم در جلسه استیضاح که در دوره قبلی مجلس برگزار شد از سوی نمایندگان مجلس موفق به دریافت تاییدیه برای ادامه فعالیتم شدم.

آخوندی این موفقیت در دریافت تاییدیه برای ادامه فعالیت از سوی نمایندگان مجلس را نشانه سیاستگذاری درست، پرکاری و درستکاری کارمندان وزارت راه و شهرسازی و خودش دانست و تصریح کرد: امیدوارم برای ششمین بار هم که برای دفاع از اقدامات انجام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در صحن مجلس حاضر شده ام این تاییدیه را دریافت کنم.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی بزرگترین و پیچیده ترین وزارتخانه دولت است و امیدوارم اظهارات من در دفاع از اقدامات انجام شده طی سه سال گذشته در این وزارتخانه قانع کننده باشد.

آخوندی افزود: معمولا استیضاح زمانی به جریان می افتد که جواب به سئوالات نمایندگان قانع کننده نباشد و من چه در دوره قبلی و چه در دوره جدید مجلس شورای اسلامی بدون گرفتن کارت زرد مستقیما مورد استیضاح قرار گرفتم.

برخی نمایندگان از استیضاح منصرف شدند
وی ادامه داد: وقتی استیضاح برای هر وزیری انجام می‌شود توجه کارمندان در این وزارتخانه به این موضوع جلب می‌شود و در وزارت راه و شرکت های تابعه حدود ۶۷ هزار کارمند مشغول فعالیت هستند، ضمن اینکه ۱۰ هزار پیمانکار و مشاور هم برای پروژه های این وزارتخانه فعالیت می کنند و زمانی که حرف از استیضاح پیش آمد ممکن بود بخشی از فعالیت های این وزارتخانه و سازمان های تابعه تحت تاثیر قرار گیرند اما من تلاش کردم که این استیضاح بر فعالیت وزارتخانه تاثیری نداشته باشد.  

آخوندی اظهار داشت: در این دوران که صحبت از استیضاح مطرح شد بحث بررسی برنامه ششم و برنامه بودجه سال آینده مطرح بود و طی روزهای اخیر هم وضعیت جوی فوق العاده ای بر کشور حاکم بود اما کارمندان این وزارتخانه از هدف اصلی خود دور نشدند.

به گفته وی در مدتی که بحث استیضاح مطرح بود ۳۰۰ میلیون دلار برای توسعه فرودگاه مشهد در نظر گرفته شد، تکمیل راه آهن تبریز – مرند به طرف مشارکت واگذار شد. مصوبه دولت در زمینه اجرای طرح مسکن اجتماعی و حمایتی تصویب شد و اقداماتی در زمینه بازآفرینی شهری زنجان به کرمان انجام شد.

آخوندی در ادامه این جلسه بیان کرد: عملیات ریل گذاری در خط آهن غربی کشور آغاز شده و به مرز خسروی رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طی چند روز گذشته تعدادی از نمایندگان موافق استیضاح من از انجام استیضاح منصرف شدند  و از آنها کمال تشکر را دارم ضمن اینکه روز چهارشنبه هم فراکسیون امید و امروز هم فراکسیون مستقلین ولایت حمایت خود را از من اعلام کردند.

آخوندی ادامه داد: امیدوارم آنچه مورد رضایت خداوند و مطابق با منافع ملت ایران است در این جلسه انجام شود و تصمیمات درستی از سوی نمایندگان اجرایی شود.  

وی اظهار داشت: من تلاش می کنم در چند رویکرد متفاوت به سئوالات و ابهامات نمایندگان پاسخ دهم که این رویکردها عبارتند از: نگاه جدید وزارتخانه به توسعه حمل و نقل، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل ضمن اینکه در خلال صحبت هایم به عملکرد دولت هم توجه می کنم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اولین اقدام در زمینه توسعه حمل و نقل تغییر انگاره های گذشته بود و برای اینکه نمایندگان مجلس تصمیم درستی از توسعه زیربناهای حمل و نقل داشته باشند توجه آنها را به چند رقم  جلب می کنم.

انگاره‌های  اقتصادی باید تغییر کند
وی گفت: ۱۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های در دست اقدام وزارت راه و شهرسازی مورد نیاز است و مبلغ پیش بینی شده برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم ۱۹۰ هزار میلیارد تومان است که بر همین اساس رقم تخصیص یافته در هر سال ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که تخصیص این مبلغ تقریبا غیرممکن است.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در بودجه سال ۹۶ برای طرح های عمرانی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و این در حالی است که بودجه کل کشور ۳۶۰ میلیارد تومان است یعنی سهم بودجه عمرانی کمتر از ۱۰درصد از بودجه کل کشور است.

آخوندی گفت: با توجه به بودجه تخصیص یافته در حوزه عمرانی باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که با این مبلغ چگونه می توان زیربناهای کشور را توسعه داد و آیا درآمدهای نفتی در سال ۹۶ به چه میزان نسبت به سال ۹۵ افزایش می یابد؟ و آیا این درآمدها برای پاسخگویی به پروژه های عمرانی کافی است.

وی در ادامه به روند  سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل، ریل، حوزه هوایی و ... اشاره کرد و افزود: هم اکنون امکان سرمایه گذاری دولتی در حوزه های مختلف حمل و نقل وجود ندارد مگر اینکه گفتمان جدید اقتصادی وارد پروژه ها و طرح های عمرانی شود.

آخوندی در جلسه استیضاح خود به ارقامی از سرمایه گذاری های انجام شده در حوزه های مختلف عمرانی تاکید کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی می تواند به تمام اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ برسد به شرط اینکه انگاره های اقتصادی تغییر کند.

وی ادامه داد: در این زمینه می توان به ۱۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری غیردولتی انجام شده در ۳ سال گذشته اشاره کرد که مربوط به توسعه زیرساخت ها بوده است.

 ۲۵هزارمیلیاردتومان سرمایه گذاری برای تکمیل زیرساختها
وی ادامه داد: علیرغم تنگناها و خشکسالی مالی در چند سال گذشته ۲۵ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه و سرمایه گذاری غیردولتی برای تکمیل زیرساخت ها اختصاص یافته است که توصیه می‌شود این رقم را با ارقام دولت های پیشین در این زمینه مقایسه کنیم زیرا تخصیص این ارقام اتفاقی نیست.

آخوندی به مقایسه اقدامات وزارت راه و شهرسازی در ۳ سال گذشته با ۳ سال پیش از آن پرداخت و گفت: در این مدت ۵ هزار و۳۵۰ کیلومتر جاده به راههای کشور اضافه شده است این در حالی است که در ۳ سال مشابه آن که در دولت گذشته بوده است ۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه به راههای کشور افزوده شده است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: روکش ۷ هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه در ۳ سال گذشته نوسازی شد در حالی که تنها ۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر از بزرگراهها و آزادراههای کشور در ۳ سال پیش از آن نوسازی شده بود.

وی افزود: ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از آزادراههای اصلی کشور در ۳ سال گذشته روکش شده اند که این رقم در ۳ سال پیش از آن ۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بوده است و این ارقام نشان از انجام اقدامات بزرگی در وزارتخانه راه و شهرسازی است.

آخوندی ادامه داد: ۷ راه برای تامین منابع مالی پروژه ها غیر از منابع دولتی در ۳ سال گذشته مورد استفاده قرار گرفت که این روش ها قطعا در هیچ وزارتخانه ای اجرایی نشده است.  

به گفته وی در ۳ سال گذشته برای ۳۱۸ میلیارد تومان طرح مذاکره شده است و ۱۶۳ هزار میلیارد تومان هم قرارداد قطعی امضا شده است که این قراردادها از منابع غیردولتی و بدون تضمین دولت و بانک مرکزی امضا شده است که این موضوع در ۳۸ سال گذشته اقدام بی نظیری محسوب می‌شود.

برای هواپیما و کشتی دست دوم مذاکره نکردم 
وزیر راه و شهرسازی افزود: من به عظمت ایران و اعتبار جمهوری اسلامی ایران در منطقه و بین الملل اعتقاد داشته ام بر همین اساس برای خرید ۴ لنج کوچک، ۴ هواپیمای دست دوم با کشورهای خارجی مذاکره نکردم و تلاش کردم در حد و اندازه ملت ایران مذاکراتی را با برخی کشورها انجام دهم تا ملت ایران مفتخر باشند.
مهر
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: