bazarnews

کد خبر: ۱۵۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
دیروز آگهی واگذاری بلوک ۴۹.۸ درصدی سهام سرمایه گذاری ملی ایران به قیمت پایه هر سهم ۴۲۵۳ ریال در حالی منتشر شده که با جدا کردن رقم مطالبات سود سهام این رقم به ۲۹۰ تومان کاهش می یابد.
بازار نیوز -  بانک تجارت روز شنبه 14 اسفند ماه تعداد 3 میلبیارد و 486 میلیون و 129 هزار و 904 سهم معادل 49.8 درصد از کل سهام شرکت سرمایه گذاری ملی ایران را با شرایط یکجا و یا اقساطی در بازار اول بورس تهران عرضه می کند.

شرکت کارگزاری بانک تجارت کارگزار عرضه کننده این دارایی خواهد بود و حصه نقدی معامله به ارزش 105 میلیارد تومان  باید طی 9 روز کاری پس از تاریخ مشخص شدن برنده رقابت پرداخت شود.

بر اساس مقررات بورس تهران ، کارگزاران خریداران در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که 3 درصد ارزش سهام مورد معامله بر اساس قیمت پایه را بطور نقدی و یا به صورت ضمانت نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و حسب مورد به حساب سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز و یا به این شرکت ارایه کنند.

 در نگاه اول با توجه به ارزش خالص دارایی های 290 تومانی به ازای هر سهم "ونیکی"؛ شاید قیمت پایه پیشنهادی بانک تجارت برای واگذاری بلوک مدیریتی سرمایه گذاری ملی ایران بالاترین پیشنهاد ممکن و قیمتی ارزنده برای بانک تجارت باشد اما با نگاهی به نحوه پرداخت ثمن معامله در بند سوم شرایط قابل واگذاری شرایط به طور کلی تغییر می کند.
در بند سوم شرایط واگذاری  و در زمینه پرداخت ثمن معامله عنوان شده که انتقال معادل مبلغ 1.050میلیارد ریال سهام از بین سهام اعلام شده به عنوان 50 شرکت فعال بورس اوراق بهادار تهران برای سه ماههدوم سال 95که بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده دو سال گذشته تا کنون زیان ده نباشد، بر اساس قوانین و مقررات سازمان  بورس اوراق بهادار و شرکت بورس اوراق بهادار تهران حداکثر با قیمت زمان قطعیت معامله، یک ماه پس از انجام معامله به فروشنده .

در تبصره این بند می خوانیم که :
 خریدار موظف است به میزان 1.050 میلیارد ریال ضمانتنامه با نکی و یا سپرده مسدود شده از یکی از بانک های تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نفع فروشنده 24 ساعت قبل از قطعیت معامله تسلیم نماید که پس از انتقال سهام به فروشنده آزاد خواهد شد. در صورت عدم انتقال سهام در مهلت مقرر ضمانتنامه بانکی و یا سپرده مسدود شده به نفع بانک ضبط خواهد شد. مابقی در 5 قسط مساوی با فواصل یکساله که سررسید اولین قسط یک سال پس از تاریخ قطعیت معامله در شرکت بورس و اوراق بهادار تهران می باشد .
در بند 4 اما به وضوح اعلام شده که خریدار موظف است مبلغ 1.537.078.622.340 ریال مطالبات سود سهام شرکت بانک تجارت از شرکت سرمایه گذاری ملی ایران را بر اساس آخرین صورتهای مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 95.9.30شرکت، طی 3 قسط با فواصل یک ساله با سود سالانه 15 درصد که سر رسید اولین قسط 6 ماه پس از قطعیت معامله می باشد پرداخت نماید. در این صورت مطالبات بانک به خریدار منتقل خواهد شد.
آنچه در این شرایط عنوان شده اینکه خریدار این دارایی ابتدا با پرداخت 105 میلیارد تومان پول نقد و همچنین وثیقه 105 میلیارد تومانی سهام شرکت های بورسی 50 شرکت برتر از جمله هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان می تواند این معامله را قطعی نماید.

با توجه به سهم سه درصدی سایپا و 4 درصدی ایران خودرو در سبد اداریی های "ونیکی" و جذابیت تیک آور سهام خودرویی ها از سوی گروه قطعه سازی کروز می توان انتظار داشت که حتی 15 درصد از ارزش معامله نیز از محل وثیقه گذاری املاکی همچون ملک بافتکار در گروه بهمن تسویه و مابقی مبلغ معامله نیز بطور اقساطی پرداخت شود.

بر  اساس این گزارش، تعیین قیمت پایه 425 تومانی با محاسبه نرخ سود 15 درصدی در اقساط 5 ساله و ترکیب 105 میلیارد تومان پول نقد و 105 میلیارد تومان سهام برتر جزو سبد 50 شرکت برتر بورس تعیین شده با این تفاوت که با توجه به بند 4 شرایط واگذاری مبالغ 153 میلیارد تومان به عنوان مطالبات سود سهام بانک تجارت از "ونیکی" بر روی قیمت پایه عنوان شده محاسبه شده است.

این در حالی است که مطالبات سود مجامع سنواتی را نمی توان بر روی قیمت سهم تعیین کرد ضمن اینکه نرخ سود 5 ساله آتی نیز در قیمت عنوان شده تعیین شده است.

این موضوع برای بانک تجارت که همچنان با زیان برآوردی در بودجه سال آینده دست و پنجه نرم  می کند شاید از محل واگذاری این دارایی به قیمت پر شائبه 425 تومانی و نیز از محل اعطای تسهیلات سود قاب توجهی شناسایی کند اما  در صورت جدا کردن این مطالبات در دفاتر تنها قیمت 240 تومانی برای "ونیکی " بدست می آید.

در عین حال در صورت قطعی شدن این معامله برای حجم و ارزش معاملات بورس تهران در روز های پایانی سال نیز می تواند قابل تامل باشد.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: