bazarnews

کد خبر: ۱۵۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
هرماه کالاهای مختلفی از جمله منجوق لباس تا ناخن، لوبیاچیتی، ‌مربا، عینک دودی، راکت تنیس، زیپ، بیل، سنگ پا، پولک،‌ میخ، سوزن چرخ گرفته تا چوب ماهیگیری، بیسکوئیت،‌ شانه و گیره، کیسه، خاک رنگی، مدادتراش، آجر، دکمه قابلمه و ... از طریق گمرکات وارد کشور می‌شود.
بازار نیوز - گمرک ایران اخیرا در گزارشی میزان واردات کشور در ۱۰ ماهه ابتدای امسال را ۳۴ میلیارد و ۹۸۲ میلیون دلار اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱,۳ درصد رشد داشته است.  همچنین عنوان شده مازاد تراز تجاری ایران در این مدت به مثبت ۲۸۸ میلیون دلار رسید که نشان می‌دهد تراز تجاری کشورمان همچنان مثبت است. ارزش دلاری تجارت خارجی ایران در ۱۰ ماهه اول سال‌جاری در مجموع به ۷۰ میلیارد و ۲۵۲ میلیون دلار رسید که در مقایسه با پارسال ۵,۸ درصد رشد داشته و تجار ایرانی ۳ میلیارد و ۸۱۴ میلیون دلار بیشتر از پارسال با سایر کشورها تجارت داشته‌اند که نشان‌دهنده بزر‌گتر شدن تجارت خارجی ایران طی ده ماهه سال‌جاری است.

در عین حال، طبق آنچه که گمرک ایران اعلام کرده مجموع ارزش تجارت خارجی ایران در ۱۰ ماهه سال گذشته ۶۶ میلیارد و ۴۳۸ میلیون دلار بود. البته صدور مجوز برای تعیین نوع واردات کالای خارجی به کشور وظیفه گمرک نیست ولی به صورت کلی به نظر می رسد در سالی که اقتصاد مقاومتی نام‌گذاری شده، بیشتر از آنکه برای جلوگیری از واردات کالاهای پیش پا افتاده، ساده و مشابه تولید داخل تلاش شود، روند ادامه واردات کالاهای عجیب و غریب مانند سال های قبل جریان داشته است.

بررسی گزارش گمرک ایران نشان می دهد که اقلام عمده وارداتی طی ده ماهه سال ۱۳۹۵ به ترتیب شامل ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش ۷۷۴ میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری به ارزش ۶۶۶ میلیون دلار، وسایل نقلیه موتوری با حجم موتور۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی به ارزش ۶۲۶ میلیون دلار و وسایل نقلیه موتوری با حجم موتور۲۰۰۰ تا۲۵۰۰ سی سی به ارزش ۵۳۶ میلیون دلار بود.
چین همچنان جایگاه خود را به عنوان بزرگترین خریدار کالاهای ایرانی حفظ کرده به طوری که در ده ماهه سال‌جاری حجم صادرات غیرنفتی کشورمان به چین به ۶ میلیارد و ۵۴۳ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹,۵۳ درصد افزایش داشته که بهترین رشد در میان دیگر کشورهای عمده خریدار کالای ایرانی را داشته است.

با این حال، چین بزرگترین کشور صادر کننده کالاها و اقلام گوناگون تولیدات به ایران نیز است که در این میان می توان به برخی گروه های وارداتی جالب مانند راکت تنیس، منجوق لباس،‌ دستگاه پشم چینی حیوانات، انواع زیپ، عکس برگردان، عینک دودی، چوب ماهیگیری، بادام زمینی پوس کنده، لوبیا چیتی، مربا، ژله، پوره و ... اشاره کرد.

به نظر نمی رسد در سالی که باید دولت و دستگاه های مسئول به تولیدات داخلی و حمایت از بنگاه های بومی توجه بیشتری نشان می دادند، واردات با حجم بالای کالاهای غیرضرور و با وجود تولیدات مشابه تا این حد مورد نیاز باشد.

اما واردات کالاها و محصولات مختلف دیگری از جمله آب آناناس، موز، خاک رنگی، وان و دوش حمام، رخت آویز چوبی، آجر، مدادتراش، سنگ پا، دستمال سفره، بیل، گیره، سوزن چرخ، ناخن، نارگیل، کاغذ سیگار، دگمه قابلمه، پولک، زیپ، میخ، گاوآهن، سنجاق قفلی، چفت و بست، توپ فوتبال، شانه و گیره زلف، دندان مصنوعی، سوزن چرخ، بذر سیب زمینی و بیسکوئیت همچنان ادامه دارد.
ایبنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: