bazarnews

کد خبر: ۱۵۲۷۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
اطلاعیه واگذاری بلوکی سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران
بانک تجارت بعد از باز شدن نماد خود تصمیم بر واگذاری بلوکی سهم 50 درصدی خود در شرکت سرمایه‌گذاری ایران کرد ولی شرایط واگذاری به گونه‌ای است گویا همه چیز آخر به یک شرکت خاص ختم می‌شود.
شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران که با عنوان ونیکی در بازار بورس فعالیت می‌کند به‌عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ بورسی شناخته می‌شود زیرا علاوه بر ارزش سهام آن، در هیئت‌مدیره 60 شرکت دیگر دارای صندلی است. در حال حاضر سهامداران شرکت ملی ایران شرکت‌های بزرگ خصوصی و غیردولتی است. 13.02 درصد سهام شرکت آن در اختیار بانک مرکزی و در حدود 50 درصد سهام آن در اختیار بانک تجارت است. 

این شرکت به دلیل در اختیار داشتن سهام 60 شرکت بورسی و دست داشتن در تصمیمات مدیریتی آن‌ها به‌عنوان یک نقطه شرکت بسیار استراتژیک برای بورس شناخته می‌شود. از طرف دیگر ازآنجاکه این شرکت توسط بخش‌های دولتی و نهادهای بزرگ همچون بانک تجارت اداره می‌شد این تصور در بازار بورس وجود دارد که آن‌ها در هیئت‌مدیره شرکت‌های دیگر بورسی به حقوق سهامداران خرد توجه می‌کنند و درواقع حامی آن‌ها هستند. 


بعد از بازگشایی نماد بانک تجارت در بورس، سهامداران ضرر زیادی را متحمل شدند و هر سهم در حدود 35 تومان با کاهش مواجه شد. بعد از آن به دلیل کاهش ضرر سهامداران بانک تجارت، تصمیم گرفت سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران را به‌صورت بلوکی واگذار کند. عاملی که با حرف‌وحدیث‌های بسیاری همراه بوده و خبرها حکایت از این دارد که بانک تجارت می‌خواهد سهام خود را در اختیار شرکت قطعه‌سازی کروز قرار دهد.


سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به این دلیل برای قطعه‌سازی کروز جذاب شده که نماد ونیکی دارای 4 درصد از سهام ایران‌خودرو و دو درصد از سهام سایپا است. سهامی ایران‌خودرو علیرغم اینکه اندک است اما به دلیل طلایی بودن می‌تواند نقش مهمی در هیئت‌مدیره و مدیریت آن خودرو داشته باشد. شرکت قطعه‌سازی کروز تابه‌حال بین 23 تا 25 درصد از سهام ایران‌خودرو را در اختیار دارد و از طرف دیگر به‌تازگی شرکت خودروسازی بهمن را نیز در اختیار گرفته است. فعالان بازار خودرو و سهام نگران این موضوع هستند که امکان دارد قدرت گرفتن کروز در ایران‌خودرو سبب ایجاد انحصار در صنعت خودروسازی شود.

یکی از موضوعاتی که درباره فروش سهام نماد ونیکی حرف و حدیث‌های بسیاری به وجود آورده است نوع واگذاری سهام وجود دارد. در اطلاعیه‌ای که توسط بانک تجارت در سایت بورس قرار گرفته آمده است که  در حدود سه میلیارد 500 میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به قیمت پایه 4253 ریالی هر سهم به شرایط زیر واگذار شود:
 
خریدار موظف است مبلغ 1050 میلیارد ریال از کل مبلغ معادله را به صورت نقد ظرف 9 روز کاری مطابق مقررات شرکت بورس اوراق بهادار تهران پرداخت نماید. پرداخت بقیه معامله ثمن به شرح زیر است:

1- انتقال معادل 1050 میلیارد ریال سهم از بین سهام اعلام شده به عنوان 50 شرکت فعال بورس اوراق بهادار تهران برای سه ماهه دوم سال 95 که بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده، دو سال گذشته زیان‌ده نباشد. 

2- مابقی در 5 قسط مساوی با فواصل یک‌ساله که سررسید اولین قسط یک سال پس از تاریخ قطعیت معامله در شرکت بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. 


در زمینه شرایط فروش سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران دو نکته بسیار شبهه‌ برانگیز است. نکته اول اینکه چه دلیل دارد که لزوماً 50 شرکت فعال بازار بورس انتخاب شود  نکته بعدی و مهم‌تر این است که چه لزومی دارد مقداری از تعهدات خریدار صرفاً به‌صورت سهام واگذار شود و چرا دست خریدار را برای شرکت در مزایده باز نگذاشته است. با توجه به این شبهات و شایعه‌های موجود در بازار،  گویا همه‌چیز به نفع یک شرکت خاص تمام خواهد شد و نتیجه آن می‌تواند عواقب سنگین و تخریب‌کننده‌ای بر بازار خودروی کشور داشته باشد و مطمئناً هیچ‌کسی از آن منتفع نخواهد شد.

درصورتی‌که اطلاعیه فروش سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران در سایت بورس قرار گرفته بود بازارنیوز برای روشن شدن به شبهات موجود با مدیر روابط عمومی بانک تجارت تماس گرفت که متأسفانه وی اعلام کرد هیچ‌گونه تصمیمی تابه‌حال درباره فروش سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران گرفته نشده و شرایط واگذاری مشخص نیست.


واگذاری شبهه‌ برانگیز سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران (ونیکی)








واگذاری شبهه‌ برانگیز سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران (ونیکی)




واگذاری شبهه‌ برانگیز سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران (ونیکی)
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
1
1
سنداتون داغه ها
معززی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
1
1
برای اولین بار دیدیم که قبل فساد اقدامی داره میشه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: