bazarnews

کد خبر: ۱۵۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
قاضی‌پور نماینده مخالف لایحه بودجه 96:
نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه درآمد یارانه‌ها حدود 87 هزار میلیارد تومان است، گفت: 10 هزار میلیارد تومان نیز به یارانه‌ها کمک شده است که جمعاً به 97 هزار میلیارد تومان رسیده است که 39 هزار میلیارد صرف یارانه می‌شود و سوال این است که 48 هزار میلیارد تومان آن کجا صرف می‌شود؟
بازار نیوز - نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: دولت بلد نیست بودجه بنویسد و فقط از خارجی‌ها وام می‌گیرد و سوال این است که چرا طبق اصل 52 قانون اساسی، بودجه‌نویسی صحیح را به مجلس نمی‌آورید.

 نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس صبح امروز در جریان بررسی لایحه بودجه 96 و به عنوان نماینده مخالف، ضمن اشاره به عدم رعایت حدود و ظرفیت‌های دولت در این لایحه بودجه گفت: این بودجه به امید خارجی‌ها، فاینانس، وام از کشورهای دیگر و خرج از جیب مردم بسته شده است و تا امروز 216 هزار میلیارد دلار مجوز داده شده است که 16 هزار میلیارد را مصرف کرده‌اند و مابقی را مصرف نکرده‌اند. همچنین 50 هزار میلیارد دلار را اکنون از ما می‌خواهند.

وی افزود: رئیس‌جمهور آینده هر کسی باشد، یک رجال سیاسی است و آیا سزاوار است که امروز خرج کنیم و نسل آتی و فرزندانی که هنوز به دنیا نیامده‌اند،‌ بدهکار خارجی‌ها باشند.
قاضی‌پور خطاب به مردم ایران و میهمانان حاضر در صحن علنی مجلس، گفت: لایحه تقدیمی دولت تدبیر و امید، حداقل 40 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد و این کسری بودجه نسبت به سال اول بسیار بیشتر شده است و این سوال پیش می‌آید که سازمان برنامه و بودجه خوابیده است و یا دستورالعملی کار می‌کند که کشور را بدهکار خارجی‌ها و داخلی‌ها می‌کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خطاب به معاون سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: اگر پول ندارید، خرج نکنید و جشن و جشنواره و سمینار و مسافرت‌های خارجی، حقوق‌های نجومی، پاداش‌های غیرمتعارف، حق مأموریت‌های خلاف قانون، نداشته باشید چون خرج نکردن آسان‌تر از خرج کردن است.

وی با بیان اینکه دولت 150 هزار تن ریل چینی برای 10 سال آینده خریده است، تصریح کرد: همچنین 100 هزار تن ریل هندی و 135 هزار تن ریل ترکیه‌ای خریده‌اند، درحالی‌که اصفهان ظرفیت تولید این ریل را دارد، ولی عشق به خرید خارجی، مسافرت خارجی و حق مأموریت و دلار و پاداش و هدیه و پورسانت باعث ترغیب دولتی‌ها به خریدهای خارجی می‌شود.
قاضی‌پور با بیان اینکه با حمایت از تولید ملی، کارگر و خانواده ایرانی تقویت می‌شود، اظهار داشت: اخیراً دولت 45 هزار میلیارد اوراق مشارکت چاپ و توزیع کرده است و سوال این است که آیا این کافی نبود که می‌خواهید خرج‌تراشی کنید؟ دولت می‌خواهد باد تولید پول کاغذی از طریق اوراق مشارکت که خوشبختانه خرید کافی نیز ندارند، دولت را اداره کنند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا سازمان برنامه و بودجه به قانون بی‌توجه است، گفت: دولت بلد نیست بودجه بنویسد و فقط از خارجی‌ها وام می‌گیرد و سوال این است که چرا طبق اصل 52 قانون اساسی، بودجه‌نویسی صحیح را به مجلس نمی‌آورید.

وی با اشاره به تدوین برنامه توسط کمیسیون تلفیق و تأیید آن توسط شورای نگهبان، خاطرنشان کرد: این لایحه بودجه هیچ ارتباطی با برنامه پنج‌ساله ششم ندارد و این بودجه بدون برنامه است و دولت از برنامه عقب مانده است.

قاضی‌پور با اشاره به عدم لحاظ کردن امور رزمندگان در سال 96 و همچنین پرداختی بازنشستگان پیش از موعد، خاطرنشان کرد: این لایحه بودجه با اقتصاد مقاومتی چه ارتباطی دارد؟ شواهد نشان می‌دهد که با اقتصاد مقاومتی در تضاد است و صنایع کوچک و متوسط اصلاً در آن لحاظ نشده‌اند و این به‌معنای بیکار شدن هزاران کارگر عزیز و کشاورز گرامی است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق اصل 131 قانون اساسی، مسکن کارگران و کشاورزان در این لایحه بودجه لحاظ نشده است، گفت: همچنین بودجه مربوط به بهزیستی و کمیته امداد در این لایحه لحاظ نشده و دولت هیچ کدام از اینها را قبول ندارد و حرف‌شنوی نمی‌کند.

وی همچنین با انتقاد از عدم لحاظ بودجه کافی برای تقویت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آیا سزاوار است که مدیران مدارس برای تأمین بودجه خود، دست به‌سوی دانش‌آموزان دراز کنند و پول آب‌وبرق مدرسه را از آنها بگیرند. همچنین هزاران معلم از دولت طلب دارند و سوال این است که چرا بودجه‌ای در این زمینه در لایحه بودجه 96 لحاظ نشده است؟
قاضی‌پور همچنین ضمن انتقاد از عدم لحاظ زیرساخت‌های ارتباطی در بودجه سال 96 طبق برنامه ششم توسعه،‌ تصریح کرد: من با ملت ایران صحبت می‌کنم، زیرا جناح‌ها قبل از شنیدن صحبت‌های موافقان و مخالفان طبق استیضاح وزیر راه و شهرسازی تصمیم را از قبل گرفته‌اند که رأی مثبت بدهند، درحالی‌که بودجه سال 96 از حیث منابع و مصارف به هیچ عنوان متعارف نیست.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:‌ حدود 4 سال است که کشور در رکود عمیق فرو رفته است و در زمان رکود باید بودجه‌ای نوشته شود که مالیات کاهش یابد تا آنهایی که درآمد ثابت دارند بتوانند نفس بکشند، در صورتی‌که در این بودجه مالیات‌ها به صورت وحشتناکی اضافه شده و این یعنی تعطیلی مغازه‌ها و اصناف و کارگاه‌های تولیدی و خدماتی و بیکاری جوانان و افزایش فساد.

وی با بیان اینکه دولت شعار قطع وابستگی به درآمد نفت را می‌دهد، بیان داشت: در لایحه بودجه 96 افزایش بسیار خطرناکی در وابستگی به نفت صورت گرفته است و این افزایش به شکل صادرات نفت و خام‌فروشی است.

قاضی‌پور با بیان اینکه نزدیک به 53 هزار میلیارد تومان از بودجه در قالب ردیف‌های متفرقه پیشنهاد شده است و دیوان محاسبات و کمیسیون تخصصی مجلس تسلط بر نحوه هزینه‌کرد آن را ندارد، خاطرنشان کرد: این به معنی آتش زدن به خزانه کشور است و با این لایحه بودجه استان‌های برخوردار بیشتر در دام عقب‌ماندگی می‌روند و منابع درآمدی استان‌ها با اختصاص اعتبارات ملی، همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه دولت 48 هزار میلیارد را کجا صرف کرده است، ادامه داد: سوال این است که آیا دولت می‌خواهد این مبلغ را در انتخابات ریاست جمهوری آینده صرف کند؟ و ما باید بدانیم که پول ملت و بیت‌المال کجا صرف می‌شود.

قاضی‌پور با بیان اینکه طبق قانون رسیدگی به بودجه در تطبیق جداول مطرح نشده است و این حیاط‌خلوت دولت و افراد خاص مجلس است، گفت: دولت ارز را از 2 هزار و 700 تومان به 3 هزار و 300 تومان رساند و در اواسط سال آینده 3 هزار و 600 خواهند کرد و این درحالی‌ است که به کارمندان حقوق ریال می‌دهند و هزینه دلار از آنها می‌گیرند.
افکارنیوز
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: