bazarnews

کد خبر: ۱۵۴۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰
رئیس انجمن ژنتیک ایران می‌گوید تنها ۳۵ تا ۴۵ درصد از مواد سبد غذایی در کشور از طریق «کشاورزی متداول» تامین می‌شود و ۹۰ درصد از ۵۵ درصد باقی‌مانده که به کشور وارد می‌شود٬ تراریخته است.
بازار نیوز - تراریخته یا تراژن به جاندارانی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده‌اند گفته می‌شود. در فناوری تولید جانداران تراریخته، یک یا چند ژن به ژنوم طبیعی جاندار اضافه شده یا از ژنوم جاندار حذف می‌شود. محصولات تراریخته در واقع مواد غذایی هستند که از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده‌اند و ژن جدید و مطلوبی را از سایر ارگانیسم‌ها دریافت کرده‌اند.
 
محمود تولایی، رئیس انجمن ژنتیک، این اظهارات را در همایش «سم، ارگانیک، تراریخته» در دانشگاه صنعتی شاهرود بیان کرد. به گفته وی٬ «محصولات تراریخته ۲۰ سال است که در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی قرار گرفته» و «هیجانات اجتماعی ناشی از محصولات تراریخته زمانی شروع شد که صحبت تولید ملی این محصولات آغاز شد.»
 
به گفته رئیس انجمن ژنتیک٬ بر اساس سند چشم‌انداز توسعه٬ ایران در سال ۱۴۰۴ باید به «تولید سالانه ۳۰۰ میلیون تن مواد غذایی» برسد٬ در حالی که این میزان در شرایط فعلی «کمتر از ۹۰ میلیون تن در سال است.»
 
آقای تولایی افزود که «تنها ۳۵ تا ۴۵ درصد از مواد سبد غذایی در کشور از طریق کشاورزی متداول تامین می شود و ۵۵ درصد باقی مانده با واردات تامین می شود که ۹۰ درصد محصولات وارداتی تراریخته است.»
 
تولایی مدعی شد که «اگر خطری متوجه محصولات تراریخته است٬ این خطر باید متوجه محصولات تراریخته وارداتی باشد، نه محصولاتی که به وسیله محققان و متخصصان داخلی کشور و تحت قانون ایمنی زیستی تولید می‌شود.»
 
ادعای وی در شرایطی مطرح می‌شود که به تازگی٬ معاون دفتر پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست ایران خبر داد که محصولات سویا٬ ذرت و سیب‌زمینی «کنستانتره» در کشور «تراریخته» است و در رشد بیماری‌های اوتیسم، آلزایمر و دیابت اثری چشمگیر دارد. داود حیات‌غیب همچنین خواستار «ارزیابی مخاطرات [مصرف] محصولات تراریخته» در ایران برای انسان‌ها و همچنین دام و طیور شده بود.
 
به گفته وی٬ «در ۳۸ کشور دنیا کشت محصولات تراریخته را ممنوع کرده اند، چرا که اگر آن را کشت کنند باید تحقیقات را نیز انجام دهند و این برای آنها هزینه‌آور و زمان‌بر خواهد بود.»
 
رئیس انجمن ژنتیک ایران در ادامه اظهاراتش٬ با انتقاد از واردات کالا به ایران گفت که «در حال حاضر حداقل از ۲۲ کشور جهان واردات کالا به ایران داریم و بخش زیادی از منابع ملی ما صرف توسعه اقتصاد و اشتغال در چین، ترکیه و... شده است.»
 
وی افزود از فهرست ده کالای دارای بیشترین حجم واردات٬ «دست‌کم شش مورد مرتبط با غذا و کشاورزی» است و «تنها از ۲۰ کشور بذر صیفی‌جات وارد می‌کنیم.»
 
تولایی با اشاره به واردات سالانه ۹۰۰ میلیون دلار سم به کشور نیز گفت که «به دلیل کاهش ظرفیت باروری و قابلیت خاک، وجود آفات و بیماری‌های گیاهی٬ مصرف ما پنج برابر سرانه مصرف سم در اروپاست؛ لذا همراه با غذا سم نیز مصرف می‌کنیم.»

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
JimmiNil
|
Russian Federation
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
0
0
WxSymd http://www.LnAJ7K8QSpfMO2wQ8gO.com
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: