bazarnews

کد خبر: ۱۵۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
کشورهای عضو اوپک توافق کردند که تولید خود را کاهش دهند و بر اساس آمارها بیش از 90 درصد به توافق خود پایبند بوده اند اما آمارهای واردات کشور چین یک چیز دیگر می‌گوید.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز، برای آن بدبین‌هایی که می‌گویند امکان ندارد اعضای اوپک توانسته باشد در ماه ژانویه تولید نفت خود را کاهش دهد آمارهای واردات کشور چین می‌تواند امید بیشتری برای تاکید بر تئوری تقلب اعضای اوپک به آن‌ها بدهد. 

آمارهای تولید نفت سازمان بین‌المللی انرژی می‌گوید تولید نفت اوپک با کاهش 1 میلیون بشکه  به 32 میلیون بشکه در روز در ماه ژانویه رسیده است و به نظر می‌رسد کشورهای عضو توانستند تا 90 به قرارداد خود پایبند باشند. قراردادی که اواخر سال 2016 با یکدیگر بستند. جزئیات واردات کشور چین بزرگترین واردکننده نفت در دنیا می‌گوید کاهش عرضه تاثیری بر واردات این کشور نداشته است.

بلکه کاملا برعکس، انتقال نفت از 11 کشور عضو اوپک به چین 24 درصد در سال قبل افزایش داشته و همچنین بعد از ماه دسامبر که به دلیل توافق اوپک انتظار می‌رفت واردات نفت به دلیل توافق اوپک، کاهش یابد ورود نفت به این کشور با 4 درصد رشد مواجه بوده است. با مقایسه میانگین سال 2016 با ژانویه 2017 متوجه می‌شویم که واردات نفت خام چین از کشورهای عضو اوپک 6 درصد و از کشورهای غیر عضو اوپک 13 درصد افزایش داشته و همچنین کل واردات نیز به نسبت میانگین 5 درصد رشد کرده است. 

در اینجا برخی از جزئیات واردات نفت کشور چین آمده است:
عربستان سعودی، ایران و آنگولا سه کشور بزرگ صادرکننده نفت به چین هستند. بر اساس آمارهای گمرک چین، عربستان سعودی صادرات نفت خود به این کشور را در سال قبل 19 درصد داده و به 1.19 میلیون بشکه در ژانویه رسانده است (16 درصد رشد در این ماه به نسبت میانگین سال 2016). واردات از کشور آنگولا با 63 درصد افزایش به 1.17 میلیون بشکه در روز رسیده است (33 درصد بیشتر از میانگین 2016). واردات از کشور عراق نیز با 43 درصد افزایش سالیانه به 0.83 میلیون بشکه رسیده است.

در میان کشورهای غیر عضو روسیه و عمان کشورهایی هستند که باید 558 هزار بشکه در روز تولید خود را کاهش می‌دادند. صادرات روسیه به کشور چین در سال قبل 36 درصد افزایش داشته اما در ماه ژانویه به نسبت ماه قبل 9 درصد کاهش یافته است. صاردات روسیه نیز به این کشور 43 درصد سالیانه افزایش داشته ولی در ماه ژانویه به نسبت ماه قبل 5 درصد افت کرده و به عدد 842 هزار بشکه در روز رسیده است.

به صورت کامل بخواهیم بگوییم تامین نفت کشور چین از اعضای اوپک به بیشترین مقدار خود در 4 ماه گذشته رسیده و همچنین مقدار صادرات نفت سه کشور آنگولا، عراق و عربستان به بالاترین خود در سال رسیده است. کاملا مخالف آن چیزی که انتظار می‌رفت بر اساس کاهش تولید صورت بگیرد. به طور کلی نیز مشاهده می‌شود سهم صادرات نفت اعضای اوپک به کشور چین از 50 درصد به 57 درصد در ماه ژانویه رسیده است.


آیا واردات کشور چین می‌گوید اعضای اوپک تقلب کرده‌اند؟
آیا واردات کشور چین می‌گوید اعضای اوپک تقلب کرده‌اند؟

آیا واردات کشور چین می‌گوید اعضای اوپک تقلب کرده‌اند؟

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: