bazarnews

کد خبر: ۱۵۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران خبر داد
مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران گفت: از 10 اسفند اطلاع‌رسانی درباره ممنوعیت فعالیت دستفروشان در 48 نقطه از شهر تهران اعلام و از 15 اسفند عملیات اجرایی طرح ساماندهی دستفروشان آغاز می‌شود.
بازار نیوز - چیذری در جمع خبرنگاران درباره گزارش عملکرد مجموعه شهربان اظهار داشت: تمامی نیروهای شرکت شهربان از گزینش‌های سه‌گانه حراست، بازرسی و هیأت گزینش شهرداری تهران عبور می‌کنند.

 وی افزود: اخیراً نیز استعلام‌هایی از نیروی انتظامی و پلیس پیشگیری درباره افرادی که قصد دارند در مجموع شرکت شهربان فعالیت کنند، گرفته می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران با اشاره به اینکه این شرکت 2 هزار نفر پرسنل دارد، گفت: بر اساس گزینش‌های صورت گرفته حدود 350 نفر از این مجموعه اخراج شدند و مابقی نیروها هر هفته یکبار مورد آموزش قرار می‌گیرند.

 چیذری درباره آموزش‌های صورت گرفته برای پرسنل شرکت شهربان گفت: کنترل خشم، مدیریت تنش، برخورد با افراد در شرایط دشوار و ... از مواردی آموزشی است که به پرسنل شرکت شهربان داده می‌شود.

وی به تشکیل کمیته انضباطی در این شرکت اشاره کرد و گفت: 7 نفر عضو کمیته انضباطی شرکت شهربان هستند که در صورت بروز تخلف از سوی پرسنل درباره ادامه همکاری با آن فرد در کمیته انضباطی تصمیم‌گیری می‌شود.

 مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران به ساماندهی دستفروشان اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون شهرداری تهران هیچ تولیتی برای ساماندهی دستفروشان ندارد بلکه در قانون آمده است برای مشاغل خانگی شهرداری زمین‌هایی را شناسایی و به عنوان بازارچه در اختیار این مشاغل قرار بدهد.

چیذری افزود: در حال حاضر 50 بازارچه با نگاه اشتغال و شغل خانگی فعالیت می‌کند و ما نیز بر اساس بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌ایم که با توجه به اینکه عدم ساماندهی دستفروشان موجب متضرر شدن شهرداری تهران می‌شود، مکان‌هایی را به صورت قانونی برای دستفروشان در نظر بگیریم.

 وی یادآور شد: موضوع بعدی مباحث انتظامی و امنیتی شهر است که در این خصوص دستفروشان علاوه بر سخت کردن تردد دیگر مشکلات نیز ایجاد می‌کنند.
مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهر تهران ظرفیت این همه دستفروش را ندارد،‌گفت: علت افزایش دستفروشان در سطح شهر عدم اشتغال و ساماندهی مناسب است.

چیذری افزود: در شهر تهران شلوغ‌ترین روزها برای دستفروشان 15 مرداد تا اول مهر و 15 بهمن تا اول فروردین است.

وی افزود: در حال حاضر شاهد هستیم که از سایر شهرستان‌ها نیز برای دستفروشی در ایام عید به شهر تهران مهاجرت می‌کنند و حتی برای اجاره انبار تا ماهی 20 میلیون تومان نیز پرداخت می‌کنند.

 مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران با اشاره به اینکه ناکارآمدی اقتصادی در حوزه اشتغال پدیده‌های ناهنجاری در سطح شهر ایجاد کرده است،‌گفت: در 10 ماهه سال 95، 635 هزار مأموریت در شهربان داشته‌ایم که 320 هزار از این مأموریت‌های در حوزه معبر و رفع سد معبر بوده است.

چیذری با اشاره به اینکه آموزش ها و حوزه بازدارندگی ما در حال حاضر کارنامه موفقی را دارد، گفت: در 320 هزار مأموریت اخیر تعداد درگیری و بحران‌ها بر اساس آموزش‌های صورت گرفته کمتر از انگشتان دست بوده است که در این حوزه تحولات تغییر رفتاری داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه بیشترین آمار تخلفات در شرکت شهربان اهمال و تبانی بوده است، گفت: در 11 ماه اخیر نزدیک به 80 نفر به دلیل تخلفات انجام داده اخراج شده‌اند و ملاک ما برای بررسی پرسنل گزارش‌های 137 و 1188 است.

مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران درباره دستفروشان نیز اظهار داشت: بعضاً توسط پرسنل شرکت شهربان گزارش‌هایی مبنی بر اینکه دستفروشان اقدام به فروش مواد مخدر و مشروبات می‌کنند داده شده که بلافاصله نیروی انتظامی بر اساس گزارش‌های ما برخورد کرده است.

 چیذری گفت: فروش مواد  غذایی خارج از مجوز نیز در سطح معابر وجود دارد که وزارت بهداشت با توجه به اینکه ضابط قضایی نیز دارد باید به سرعت برخورد کند ولی متأسفانه با توجه به اینکه وزارت بهداشت بر اساس قانون وظیفه دارد با موارد عرضه مواد غیربهداشتی در سطح شهر برخورد کند و ما نیز بارها در این خصوص گزارش‌هایی را ارائه داده‌‌ایم ولی وزارت بهداشت همکاری لازم را نداشته است.

وی گفت: اداره برق نیز با توجه به اینکه غالب دستفروشان از تیرهای برق، برق‌دزدی می‌کنند ولی برخورد قاطعی نداشته است.

مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران گفت: در حال حاضر وانت‌هایی در سطح معابر برای فروش توقف دارند که پلاک این وانت‌ها مخدوش شده است و یا اینکه این خودرو موتور ندارد و تنها به عنوان یک دکه برای فروش مواد غیربهداشتی استفاده می‌شود. بنابر این از پلیس راهور تقاضا داریم با این موارد که گزارش‌های آن داده شده است برخورد قاطع شود.
چیذری افزود: بعضی از محله‌های شهر تهران برای مردم با موضوع دستفروشی خاطره‌انگیز شده است و پاتوق دستفروشان است که در طرح ساماندهی دستفروشان محله‌هایی برای حضور آنها معرفی خواهد شد.

 وی افزود:‌دستفروشان از اول اسفند برای فضاهایی زنبیل می‌گذارند و در قالب شیفتی در آن محله‌ها حضور پیدا می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران افزود: افرادی هستند در طول سال با استفاده از برق‌دزدی و یا خودروهای بدون پلاک اقدام به دستفروشی می‌کنند که تبدیل به یک مافیای دستفروشی در شهر تهران شده است و روز به روز محلات دیگری با این پدیده مواجه می‌شوند.

چیذری افزود: در طرح ساماندهی دستفروشان نگاه نخست ما مبتنی بر تجربه‌های 11 کشور بوده است و بر اساس تجربیات آنها اقدام به ساماندهی دستفروشان شده است.
وی گفت: در دیگر کشورهای مورد بررسی قرار گرفته مثلث دولت، نیروی انتظامی و مدیریت پارلمان شهری برای ساماندهی دستفروشان اقدام کرده است.

مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران گفت: در کشوری مانند ترکیه نیز دستفروشی را توریستی تلقی کرده و جاهایی را ایجاد کرده‌اند که تورلیدرها توریست‌ها را برای خرید از دستفروشان به مکان‌های مشخص شده ببرند.

 چیذری گفت: تمامی نگرانی ما از ساماندهی دستفروشان این است که مهاجرت به تهران بیشتر شود. هنگامی که ساماندهی به صورت دائمی صورت بگیرد قطعاً با پدیده مهاجرت مواجه خواهیم شد. در حال حاضر تهران در روز 14 میلیون و در شب 8 میلیون جمعیت دارد.
وی گفت: در حوزه حریم نیز کلونی‌هایی از کولی‌ها در حریم شهر تهران ایجاد شده که شغل آنها غالباً تکدی‌گری و دستفروشی است.

 مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران بیان داشت: در جلسه اخیر استانداری تهران مجوز 50 نقطه برای ساماندهی دستفروشان ایجاد شده است و استانداری را متقاعد کردیم که این نقاط در طول سال تداوم داشته باشد.

 چیذری افزود: بنابر این مجوز 50 نقطه برای ساماندهی دستفروشان در نظر گرفته و 48 نقطه دیگر نیز برای دستفروشان ممنوع اعلام شده است.
 وی افزود: از 10 اسفند اطلاع‌رسانی درباره ممنوعیت دستفروشی در 48 نقطه اعلام و از 15 اسفند این طرح عملیاتی می‌شود و نیروی انتظامی نیز در این قالب با دستفروشانی که در نقاط ممنوعه حضور داشته باشند برخورد می‌کند.
فارس
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: