bazarnews

کد خبر: ۱۶۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام دو خبر خوش برای دارندگان سهام عدالت، گفت: حدود ۷ میلیون نفر از کارگران فصلی، ساختمانی و خانواده‌های آنها به دارندگان سهام عدالت اضافه شدند.
بازار نیوز -  علی طیب نیا در آیین رونمایی ساماندهی طرح سهام عدالت گفت: سند دار کردن و به رسمیت شناختن مالکیت ۵۰ میلیون ایرانی در بنگاه های مهم کشور در آیین امروز انجام می شود. این جلسه نشانه ای از اهتمام به گسترش عدالت و بهبود زندگی طبقات کم درآمد جامعه است.

وزیر اقتصاد افزود: امسال سال اقتصاد مقاومتی،‌ اقدام و عمل است یعنی مردمی و عدالت محور بودن در دستور کار قرار می گیرد که از ویژگی های مهم اقتصاد مقاومتی است.

وی تاکید کرد: برنامه ملی کردن و مردمی کردن اقتصاد یکی از برنامه های ۱۲ گانه اقتصاد مقاومتی است که با مسئولیت وزارت اقتصاد در حال پیگیری است و هدف آن توسعه مشارکت و حضور مردم در عرضه اقتصاد و گسترش مالکیت عمومی است.

طیب نیا بهبود محیط کسب و کار و ارتقای رقابت پذیری بنگاه ها و خصوصی سازی و گسترش مالکیت عمومی را از عناصر اصلی برنامه ملی در راستای سیاست های اصل ۴۴ و قانون اجرای آن است.

وزیر اقتصاد ادامه داد: این مراسم نقطه شروع یکی از برنامه های مهم دولت در طرح توزیع سهام بین مردم و تعیین و قیمت سهام و بهره مندی نزدیک به ۵۰ میلیون نفر از مردم از سود حاصل از سهام عدالت است.

وی درباره ساماندهی سهام عدالت گفت: در آغاز به کار دولت یازدهم ارزیابی ها نشان داد که طرح توزیع سهام عدالت که ۸ سال از آغازش گذشته بود با مشکلاتی مواجه است و با وجود تاکیدات برای آزادسازی عملا تحقق آن امکان نداشت. با ستور رییس جمهور آسیب شناسی طرح و ارائه بستر سیاستی مناسب در دستور کار وزارت اقتصاد قرار گرفت.

طیب نیا برگزاری جلسات با کارشناسان و تدوین طرح برای ساماندهی طرح سهام عدالت را مورد اشاره قرار داد و گفت: اجرای طرح سهام عدالت نیازمند اخذ مجوزهای قانونی بود که تمام آنها انجام شد. در سه سال و چندماه گذشته سازمان خصوصی سازی اقدامات مهمی را برای ساماندهی سهام عدالت انجام داد که یکی از آنها ثبت نام از کارگرن فصلی و ساختمانی بود به طوری که دولت یازدهم ۷ میلیون نفر از کارگران فصلی و ساختمانی و خانوارهای آنها را به مشمولان سهام عدالت افزود.
 
وی گفت: اکنون تعداد کل مشمولان در ۱۸ مرحله ثبت نام و شناسایی به بیش از ۴۹ میلیون نفر رسیده است. برنامه مهم دیگری که عملیاتی شده انجام مجموعه اقداماتی است که این امکان را فراهم می کند که از سال آینده سود سهام مشمولان به حساب آنها واریز شود.
 
وزیر اقتصاد در توضیح آن اظهارداشت: سال ۹۴ سال پایانی از دوره ۱۰ ساله ای است که باید طی آن سود سهام ۶۰ شرکت در سبد سهام عدالت بابت اقساط سهام به خزانه واریز می شد. اما بابت اختصاص سهام به مشمولان طی این ۱۰ سال هیچ وجهی از مشمولان دریافت نشد و سود سهام شرکت ها به خزانه واریز شد، تا پایان سال ۹۴ هم ۲۲ هزار میلیارد تومان سود به خزانه واریز شد و ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هم برای امسال باید واریز شود. بابت اقساط ارزش سهام عدالت واگذار شده دولت ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
 
طیب نیا ادامه داد: از این به بعد باید سود سهام شرکت ها به سهامدارانشان یعنی مشمولان داده شود. به عبارت دیگر سود حاصل از فعالیت شرکت ها در سال ۹۵ به حساب خزانه نمی رود و در سال ۹۶ و بعد از برگزاری مجمع محاسبه و به سهامداران پرداخت می شود.
 
وی تاکید کرد: لازم بود بانک اطلاعاتی مشمولان به روز شود و مشمولان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهریستی و روستاییان مشمول تخفیف ۵۰ درصدی ارزش سهام هستند و لازم بود اطلاعات آن روزآمد شود. بر این اساس سامانه الکترونیک طراحی شد و با هماهنگی های لازم با سازمان ثبت، کمیته امداد و بهزیستی، اطلاعات سامانه به روز و آماده ارائه خدمات است.
ایبنا
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: