bazarnews

کد خبر: ۱۶۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
اقتصاددان و کارشناس امور بانکی در گفتگو با بازار نیوز؛
اقتصاددان و عضو کمیته تدوین لایحه قانون عملیات بانکداری بدون ربا گفت: به عملیات بانک ها انتقاد داریم چرا که متاسفانه در این زمینه کاری انجام نشده و حتی از نظام سرمایه داری آمریکا هم تقلید شده است.
بانک مرکزی از قانون پیروی نمی‌کند/ اسم ربا را بهره گذاشتند/ دیوان محاسبات در مبارزه با فساد کم کاری کردبه گزارش بازار نیوز، در راستای اصلاح و تحول در نظام بانکی و بانکداری ایران قرار بود متن این دولایحه تحت عنوان "لوایح دوقلوی تحول بانکی" به مجلس ارسال شود تا نظام بانکداری بدون ربا اجرا شود، که ایرج توتونچیان اقتصاددان و عضو کمیته لایحه قانون عملیات بانکداری بدون ربا با اشاره به اینکه به عملیات بانک ها در زمینه بانکداری بدون ربا انتقاد دارد به خبرنگار بازار نیوز گفت: در سال 62 قانون بانکداری بدون ربا تصویب و قرار شد که سال 63 این قانون اجرایی شود، اما متاسفانه نه تنها در این زمینه کاری انجام نشد، بلکه متاسفانه مقلدهای خوبی هم نبودند چرا که نرخ سودهای که در ایران متداول است تقریبا در سطح دنیا بالاترین است!

وی در این خصوص اضافه کرد: اگر از دید حساب داری به این موضوع نگاه کنیم می توان دید که در حال حاضر سودهای که به عنوان سود علی الحساب به سپرده گذاران پرداخت می شود، جزو هزینه سپرده گذاران در سیستم بانکی محاسبه می کنند یعنی همان بهره که اسم آن را سود علی الحساب گذاشته اند. به طور مثال در خصوص اوراق سهام که سود آن از سوی موسسه ای که صادر می شود، جزو هزینه محسوب نمی شود بلکه این جزو سهم سهام دار است اما در خصوص اوراق قرضه مقداری که به عنوان بهره پرداخت می شود به عنوان هزینه اوراق قرضه محسوب می شود.

اسم ربا را بهره گذاشتند
کارشناس اقتصادی کشورمان تصریح کرد: اینکه اسم ربا را عوض کرده اند و به جای آن سود علاالحساب می گویند، اغفال کردن مردم است که در درجه اول خودشان اغفال شده اند چرا که جامعه دقیقا به همه این نکات آشنا است.

توتونچیان اظهار داشت: متاسفانه بنابر اعلام تیم اقتصادی دولت، 500 هزار نفر به بیکاری اضافه شده، و دولت به جای ایجاد اشتغال، پول ها را در بانک ها تزریق می کنند و همین امر باعث می شود تا بانک ها با خلق پول بیشترین منفعت را از این پول ها ببرند و موسسات تولیدی کمترین استفاده را! در حالی که اگر این قانون پیاده شده بود نه تنها جلوی افزایش بیکاری را می گرفت بلکه به تدریج اشتغال کامل در جامعه به وجود می آمد. شاید به همین دلیل این نظام، یک نظام سرمایه داری مانند انگلستان است، همچنین در این کشور این اتفاق هم رخ داده و مردم به نخست وزیر این کشور اعتراض کرده اند که این پول ها نباید برای بانک سود آور باشد بله باید جامعه از این پول ها سود ببرند. 

افرادی که در راس بانک مرکزی هستند، به عدم اجرای قانون بانکداری بدون ربا مقاومت می کنند
وی اذعان داشت: البته ما به دنبال قیاس نیستیم اما دقیقا بانکداری ما بانکداری ربوی است، مگر اینکه استثنای وجود داشته باشد، اما آنچه که باعث نگرانی امثال ما اقتصاددان ها شده است، این است که علی رغم داشتن قانون، عملیاتی روی بانکداری بدون ربا انجام نشده است و تاسف بیشتر این است که افرادی که در راس بانک مرکزی هستند به عدم اجرای این عملیات مقاومت می کنند. به هر حال قانون فراتر از شخصیت حقیقی است اما این قانون را زیر پا گذاشته اند و به آن عمل نمی کنند. البته باید قانونی وجود باشد که چرایی عمل نکردن به قانون مهم را پیگیری کند. 

کارشناس اقتصادی کشورمان تاکید کرد: به هر حال مقاومت بانک مرکزی در اجرای این قانون زیاد است و بانک مرکزی نشان داده که این قانونی که از سال 63 تاکنون طرح شده هیچگونه عملیات اجرایی روی آن انجام شده است.  بانک مرکزی در راس بانک هاست و تا زمانی که در نقطه مرکز مقاومت وجود دارد، همه بانک ها هم به جای قانون از بانک مرکزی پیروی می کنند.

بانک مرکزی از قانون پیروی نمی کند
توتونچیان در پاسخ به این سوال که باید به چه کسی اعتراض کرد، گفت: اعتراض باید به بانک مرکزی باشد چون از قانون پیروی نمی کند و هیچ سازمانی نیست که از آن ها جلوگیری کند البته منظور سیاست های کلی بانک مرکزی است نه شخص و افراد خاصی و منظور ساختار کارشناسی آن است که به نظر من حتی یک نفر ممکن است در بانک مرکزی با این قانون آشنا نباشد و اگر این فرد هم پیدا شود، قدرتی ندارد که کل این سیستم را تغییر دهد. 

وی در خصوص جلوگیری از فساد بانک ها گفت: پاسخگویی به این سوالات کاملا پیچیده است و مطالب زیادی در این باره وجود دارد. اما در مجموع اگر قانون سال 63 که قانون بانکداری بدون ربا بود را پیاده می کردند اصولا اجازه اختلاس از بانک ها سلب می شد، به عنوان مثال در قانون قبلی، بانک‌ها وکیل سپرده گذارها بودند و بر اساس قراردادی که می بستند مطابق با قراداد آن هم وکالت نامه عمل کنند در حالی که بانک ها بر اساس وکالت سپرده گذار عمل نکردند، بنابراین فساد از اینجا شروع می شود که آنها با خلق پول و همچنین عدم رعایت قرارداد وکالت هر کاری خواستند کردند به عنوان مثال بحثی که در حیطه بانک ها داغ است موضوع پرداخت پول حساب قرض الحسنه به افراد نیازمند است که بانک ها این پول را به کارمندان خودشان وام دادند!

رفاقت ها جلوی برخورد با مفاسد را گرفته است
وی در پاسخ به اینکه چه کسی باید جلوی این بی قانونی ها را بگیرد گفت: متاسفانه رفاقت ها اجازه جلوگیری از برخورد را گرفته است و به اصطلاح به همدیگر نان قرض می دهند و نمی خواهند که این زنجیره مورد اتهام قرار بگیرد و سر و صدای این موضوع بعد از مدتی هم فروکش می کند.

کارشناس امور بانکی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار نیوز مبنی بر اینکه 30 نفر از اعضای شبکه بانک سرمایه و دی که 50 هزار میلیارد اختلاس کرده اند، گفت:  چند سال پیش از بانک صادرات 3 هزار میلیارد و 12 هزار میلیارد در یک بانک دیگر اختلاس شد و اکنون خبر اختلاس 50 هزار میلیاردی بانک سرمایه و دی به گوش می رسد. این موضوع از نظر من سیاسی است و ترجیح می دهم در این خصوص چیزی نگویم.

نظارت بر بانک ها ضعیف است
وی در ادامه تصریح کرد:  این یک زنجیره است که به دلیل اینکه تعدادی از افراد در بانک ها در این زمینه ذی نفوذ هستند راه گریز را می توانند به راحتی پیدا کنند، آنها که دنبال نظارت هستند آدم های متخصصی نیستند بنابراین افرادی که به روال بانکی کاملا اشراف دارند از عدم تخصص نظارت در بانک ها سوء استفاده می کنند و این در حالی است که اختلاس اتفاق می افتد اما کسی خبردار نمی شود.

دیوان محاسبات کم کاری کرد
توتونچیان در پایان تصریح کرد: البته دیوان محاسبات هم در این ضمینه کم کاری کرد. در عین حال اخباری از فساد در بانک ها رخ داد و اسامی هم اعلام شد اما دیوان محاسبات پیگیری نکرد و بعد از مدتی به فراموشی سپرده شد برای اینکه این یک زنجیره است ضمن اینکه قدرت در اختیار تعدادی است که نمی خواهند که این موارد را برملا کنند تا باعث تشنج در جامعه و ناراضایتی مردم نشود.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: