bazarnews

کد خبر: ۱۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
محصولات نیسان همیشه در کشور ما به استحکام و مردانگی معروف بوده اند و با موتورهای قدرتمند و کیفیت مناسبشان اکثر مشتریان را راضی نگاه داشته اند.
بازار نیوز - محصولات نیسان همیشه در کشور ما به استحکام و مردانگی معروف بوده اند و با موتورهای قدرتمند و کیفیت مناسبشان اکثر مشتریان را راضی نگاه داشته اند. اما این کمپانی در ایران کمی هم بدشانس بوده چرا که در اینجا اکثر افرادی که بدنبال ماندگاری باشند تویوتا را انتخاب میکنند و طرفداران آپشن های روز هم معمولاً به سراغ کره ای ها میروند. در نتیجه به غیر از دو یا سه مدل، سایر محصولات نیسان در سرزمینمان به فروشی کمتر از آنچه که شایسته بودند دست یافتند. اما حالا و به لطف شرکت جهان نوین آریا، این خودروساز ژاپنی به ایران بازگشته تا بار دیگر شانسش را در بازار عجیب و غریب ما امتحان کند. بازگشتی که با دو مدل موفق از کراس اوورهای این کمپانی آغاز شده تا بلکه راه گشای سایر محصولاتش شوند. اما امروز به سراغ برادر بزرگتر و گرانترش آمده ایم تا ببینیم نسل سوم ایکس تریل چه چیزهایی برایمان تدارک دیده است و تا چه اندازه شانس موفقیت در بازار را خواهد داشت. پس لطفاً با پدال نیوز همراه باشید. 

خودرو سامورایی تازه وارد در تهران را ببینید +تصاویر و مشخصات فنی

طراحی ظاهری
برخلاف برادرش "جوک"، که همیشه در حال شوخی و شکلک درآوردن است(!)، "ایکس تریل" شخصیت جدی و سنگینی دارد. در نمای جلو، زوایای تند و تیز چراغها و یک کاپوت برجسته حالتی تهاجمی به دماغه اش بخشیده اند و قسمت کرومی U شکل جلوپنجره هم که امضای محصولات جدید کمپانی نیسان است، توانسته اتومبیل را کمی لوکس تر و اسپرت تر نشان بدهد. در زاویه کناری زیبایی در سادگی خلاصه شده و گلگیرهای کمی برامده و خطوط ملایمش شیک و با وقار از آب درآمده اند؛ ضمن اینکه انحنای قسمت فوقانی گلگیر جلو که در امتداد بدنه محود میگردد، در کنار رینگ های 18 اینچی خوش استیل، مقداری هیجان را به این قسمت اضافه نموده اند. و در انتها نیز با شکل و شمایلی گیرا و با ابهت روبرو میشویم که شباهت هایی هم به نسل قدیم لکسس RX دارد، اما به طور کلی این قسمت در مقایسه با سایر زوایا کمی از مد افتاده به نظر میرسد. 

در یک جمع بندی، میتوان گفت که ایکس تریل قیافه زیبا و عامه پسندی دارد که بدلیل سادگی و پختگی خطوطش به این زودی ها چشم را خسته نخواهد کرد.

طراحی داخلی
سری هم به داخل اتومبیل بزنیم. در کابین ایکس تریل نه طراحی جسورانه ای به چشم میخورد و نه از متریال لوکس یا زرق و برق های امروزی خبری هست، اما در عوض نیسان موفق شده کیفیت، ارگونومی و فضای مفید را به خوبی درهم آمیخته و یک اتاق کاربردی و راحت را به سرنشینان هدیه نماید. ضمناً طراحی حجیم و خطوط حساب شده داخلی، حس استحکام و امنیت را در ذهن تداعی میکنند و با توجه به سادگی ادوات و دسترسی مناسب به آپشن ها، خیلی زود با کابینش اخت میشویم. همچنین گزینه هایی مثل نمایشگر مرکزی، سقف پانوراما و قطعات طرح فیبر کربن توانسته اند تا حدودی حالت زمخت و سنتی کابین را تلطیف نمایند و پشت آمپر هم به کمک نمایشگر رنگی میان عقربه ها، جذاب شده است. 

خودرو سامورایی تازه وارد در تهران را ببینید +تصاویر و مشخصات فنی

در مورد فضای پا و سر نیز باید بگوئیم که با توجه به فاصله مناسب محورها و ارتفاع سقف ایکس تریل، تمامی سرنشینان جای کافی را در اختیار خواهند داشت و به کمک این صندوق عقب بزرگ، میتوان با خیال راحت به سفرهای دسته جمعی اندیشید. در واقع نیسان در این محصول، همه چیز را با نظم و ترتیب سر جای خودش قرار داده و با کمترین تجملات و زرق و برق، آسایش و آرامش مناسبی برایتان تدارک دیده است. 

امکانات رفاهی و ایمنی
البته طرفداران اتومبیل های ژاپنی معمولاً به برند و دوام خودرو بیش از آپشن اهمیت میدهند اما به هر حال وقتی چیزی نزدیک به 250 میلیون تومان هزینه کرده باشید، انتظار دارید که در کنار کیفیت و ماندگاری، از خدمات رفاهی مناسبی هم بهره مند شوید. خوشبختانه ایکس تریل عرضه شده در کشورمان نیز تا حدود مناسبی به این خواسته شما اهمیت داده و گزینه هایی از قبیل ایربگ های جلو، جانبی و پرده ای، رادار نقطه کور، نمایش 360 درجه محیط پیرامونی، سیستم هشدار حرکت بین خطوط، سامانه شناسایی اجسام متحرک، امکان انتخاب حالت های انتقال قدرت، سیستم های ترمز و پایداری شامل ABS ، BA ، EBD ، ESP ، سقف پانوراما و سانروف برقی، آینه الکتروکرومیک، ترمزدستی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیمات دوگانه برای سرنشینان جلو و دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، صندلی های برقی جلو مجهز به گرمکن، درب صندوق برقی هوشمند، سنسور نور و باران، کروزکنترل و محدود کننده سرعت، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم کمکی حرکت در شیب، سامانه کنترل فشار باد تایرها، بلوتوث و چراغ شوی و.. را در اختیار قرار میدهد که امکانات مناسبی به حساب می آیند. در واقع ایکس تریل برای آن دسته از ژاپنی دوستان، که نمیخواهند خیلی از اتومبیل های فول آپشن کره ای عقب بیفتند، گزینه ی مناسب تری در قیاس با راو4 خواهد بود.

همچنین در مورد ایمنی هم محصول نیسان موفق به دریافت 5 ستاره از موسسه Euro-NCAP شده که خلاصه وضعیت امتیازاتش را در تصویر زیر مشاهده مینمائید:


خودرو سامورایی تازه وارد در تهران را ببینید +تصاویر و مشخصات فنی

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت
تا اینجای کار میهمانمان عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته، اما تمامی این خوبی ها بدون وجود یک موتور مناسب ارزش زیادی نخواهند داشت؛ پس بهتر است زودتر به سراغ قلب ایکس تریل برویم و ببینیم در زیر کاپوتش چه چیزی را پنهان کرده. با گشودن درب موتور با یک انجین 4 سیلندر 16 سوپاپ روبرو میشویم که 2488 سی سی حجم دارد و قادر است حداکثر 169 اسب بخار قدرت (در برخی منابع عدد 171 آمده که این اختلاف مربوط به تفاوت میان واحدهای HP و PS میباشد) را در دور 6000 تولید نموده و در بیشترین حالت 233 نیوتن متر گشتاور را در دور 4000 آزاد نماید. پس موتور ایکس تریل در مقایسه با اتومبیلی مثل هیوندای سانتافه حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت اما با توجه به اینکه نسل جدید گیربکس های CVT نیسان، معروف به XTRONIC ، که راندمان مناسبی هم دارد، وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه را به عهده گرفته، میتوانیم به عملکرد کلی این اتومبیل امیدوار باشیم. البته این نوع جعبه دنده ها از نظر لذت رانندگی هرگز نتوانسته اند نظر دوست داران اتومبیل را به خود جلب نمایند ولی به لطف عملکرد بهینه همین سیستم، این کراس اوور 1.6 تنی، به رژیم غذایی اش پایبند مانده و در هر صد کیلومتر (در حالت ترکیبی) تنها 8.3 لیتر سوخت میل می کند. البته شتاب صفر تا صد رسمی 10.5 ثانیه و حداکثر سرعت 190 کیلومتر برساعت برای این رده قیمتی عملکردی متوسط به حساب می آید اما برای کاربردهای یک کراس اوور میان رده کافی است. اگر موافق باشید در قسمت تجربه رانندگی این موضوع را بیشتر باز خواهیم کرد.

تجربه رانندگی
بالاخره وقت آن رسیده که موتور را روشن و حس واقعی اعداد و ارقام فوق را در عمل لمس نمائیم. پشت فرمان دید پیرامونی به نسبت توقعی که از این کلاس میرود مناسب است و دوربین ها و رادارهای کمکی نیز رانندگی در شهر را ساده کرده اند. فرمان به نرمی زیر دست میچرخد و گیرباکس با آرامش مثال زدنی وظیفه انتقال قدرت را انجام میدهد. البته اگر به جعبه دنده های CVT عادت نداشته باشید ممکن است در ابتدا از واکنش های پدال گاز متعجب شوید اما این قضیه پس از مدتی برایتان عادی خواهد شد. ضمناً باید اعتراف کنم که کیفیت سواری ایکس تریل از بسیاری از کراس اوورهای بازار بهتر است و سیستم تعلیقش به خوبی ضربات ناشی از دست اندازها را در خود هضم مینماید که این عملکرد خوب، در تلفیق با ارگونومی مناسب صندلی ها، رضایت سرنشینان را در سطح بالایی نگاه خواهد داشت. نکته مثبت دیگر اینکه علیرغم این تعلیق نرم و ارتفاع زیاد، مشکل خاصی در مورد هندلینگ خودرو حس نمیشود و اگر توقعان را در حد یک کراس اوور خانوادگی نگاه دارید میتوانید از پایداری اش لذت ببرید. ترمزها نیز با عملکردی مستحکم از پس هیکل درشت اتومبیل بر می آیند و پاسخگوی توانایی های حرکتی پیشرانه هستند؛ البته ناگفته نماند که در ترمزهای شدید گاهی حس سنگینی خودرو به راننده منتقل میشود که البته خیلی هم محسوس و آزاردهنده نیست. اما چیزی که هر از گاهی آسایش این محیط آرام را برهم میزند صدای پیشرانه است که با افزایش دور به داخل اتاق نفوذ کرده و تا حدودی عایق بندی اتومبیل را زیر سوال میبرد. ضمناً سیستم صوتی هم علیرغم قدرت خروجی مناسب، از کیفیت و تفکیک صدای متوسطی برخوردار است که برای این سطح قیمتی عملکرد فوق العاده ای به حساب نمی آید.

خودرو سامورایی تازه وارد در تهران را ببینید +تصاویر و مشخصات فنی


خوب همه چیز را گفتیم به جز شتاب! راستش را بخواهید توضیح اینکه ایکس تریل اتومبیل پرشتابی 
است یا خیر اندکی دشوار است؛ پس اجازه دهید این قسمت را عامیانه تر توضیح بدهیم. در ابتدای حرکت (بخصوص اگر در یک سربالایی باشید) شروع کند و سنگین اتومبیل، شما را مایوس خواهد کرد! در این لحظه احتمالاً با خودتان میگوئید که اگر شتاب اولیه ایکس تریل این بود، پس وای به حال سرعت های بالاتر! اما وقتی کیلومتر شمار به حوالی عدد 50 رسید ناگهان جان تازه ای در رگ های نیسان جاری میشود و درست در زمانی که انتظار کاهش شتاب را دارید با بهبود روند شتابگیری مواجه میشوید. در واقع شتاب ثانویه ایکس تریل به قدری خوب است که حتی کندی شتاب اولیه را نیز تا حدودی جبران نموده و دلخوری چند ثانیه قبل را از دلتان در می آورد! این رفتار متفاوت، به عملکرد گیربکس های CVT باز میگردد که علیرغم تمامی مزیت هایشان با اشکالاتی مثل کندی در شروع حرکت و کمبود لذت رانندگی مواجه هستند. پس میتوان نتیجه گرفت که این فرزند نیسان در جاده و اتوبان خودرو توانمندی است اما در سرعت های پایین شهری، رفتاری رام و معمولی دارد. 

و اما قبل از پایان بررسی نگاهی هم به امکانات آفرودی این ژاپنی پر ادعا داشته باشیم؛ ایکس تریل با سیستم دو دیفرانسل هوشمند AWD و گزینه هایی مثل قفل دیفرانسیل و سیستم کمکی حرکت در شیب امیدمان را در خارج از جاده زنده نگاه داشته؛ ضمن اینکه ارتفاع شاسی و گشتاور نسبتاً مناسبش هم در کنار سابقه خوب نیسان در ساخت اتومبیل های خارج جاده ای به قوت قلبمان می افزاید. اما باز هم فراموش نکنید که کراس اوورها برای شهر و جاده و یا نهایتاً آفرودهای معمولی ساخته شده اند و در مسیرهای صعب العبور، شما را در برابر SUV های حرفه ای خجالت زده خواهند کرد. خوب ما هم که خیال نداریم سامورایی گران قیمتمان پس از یک شکست یا تحقیر، دست به "هاراکیری" بزند! پس بهتر است به آفرود های سبک تر بسنده کنیم. البته این قضیه مختص ایکس تریل نیست و تمامی اتومبیل های این سگمنت کم و بیش شرایط مشابهی دارند. 

سخن آخر
شاید برخی بدلیل طراحی داخلی ساده، شتاب اولیه معمولی و قیمت کمی تند ایکس تریل، از خریدش پشیمان شوند؛ ضمن اینکه با توجه به تازه وارد بودن این محصول هنوز وضعیت کمی و کیفی خدمات و تامین قطعاتش برای مشتریان روشن نیست. اما با تمامی این صحبت ها موارد مثبت زیادی هم وجود دارند که میتوانند شما را به این کراس اوور زیبا علاقه مند سازند. به عنوان مثال شما با داشتن ایکس تریل به کیفیت و ایمنی بالا، امکانات جانبی مناسب، شتاب ثانویه و هندلینگ قابل قبول و سواری نرم و راحت دسترسی خواهید داشت که تمامی این مزایا در کنار یک ظاهر جذاب حس خوبی به شما منتقل خواهند کرد. اما خوب از طرفی هم نمیشود رقیبش راو4 را نا دیده گرفت چرا که با توجه به شتاب بهتر و لذت رانندگی بیشتر و جا افتادگی در بازار، رقیب قدری به حساب می آید. تازه کره ای ها را هم از قلم نیندازیم که حسابی ژاپنی تازه وارد ما را تحت فشار قرار داده اند. دلیلش هم خیلی ساده است و آن اینکه با پول ایکس تریل میشود یک کره ای بزرگتر و حتی مجهزتر خریداری کرد که از گستردگی خدمات و بازار دست دوم بهتری نیز بهره میبرد. ضمن اینکه شریک و رفیق نیسان، یعنی رنو کولئوس (که روی همین پلتفرم ساخته شده) نیز با قیمتی ارزانتر و قیافه ای دلربا تر به زودی چالشی بزرگ برای این محصول ایجاد خواهد کرد و دیگر هموطنش اوتلندر هم علیرغم اینکه برخی از ویژگی های ایکس تریل را ندارد قادر است با قیمت مناسب ترش نظر خیلی ها را به سمت خود بازگرداند. پس در چنین رقابت فشرده ای حتی کار این نیسان با اصالت و مجهز نیز دشوار خواهد بود و باید منتظر باشیم تا ببینیم واکنش بازار به این کراس اوور جدید و برچسب قیمتی اش چه خواهد بود.

خودرو سامورایی تازه وارد در تهران را ببینید +تصاویر و مشخصات فنی

در پایان ضمن تشکر از همکاری صمیمانه آقای "شاهین راد"، که وقت و اتومبیل خود را برای چندین ساعت در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند توجه شما را به جدول خلاصه مشخصات نیسان ایکس تریل جلب مینمائیم:

مشخصات فنی
مدل                          نیسان ایکس تریل
پیشرانه                4 سیلندر خطی
حجم موتور                  2488 سی سی
حداکثر قدرت                  169 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور           233 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
شتاب رسمی           10.5 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی  8.3 لیتر در صد کیلومتر
وزن                          1588 کیلوگرم
قیمت                          ۲۴۸ میلیون
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: