bazarnews

کد خبر: ۱۸۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۵
ابراهیم رزاقی:
ابراهیم رزاقی اقتصاددان در مناظره تلویزیونی گفت: مدیران هم احساس می‌کنند 50 میلیون تا 100 میلیون تومان باید در ماه بگیرند اما برای چه کاری؟ این تفکر تفکر سرمایه‌داری است.
بازار نیوز - ابراهیم رزاقی اقتصاددان در مناظره تلویزیونی اظهار داشت: وظیفه دولت این است که برای همه آحاد مردم شغل با دستمزد مناسب، کار، بیمه درمان و آموزش فراهم کند.

وی افزود: حال این پرسش پیش می‌آید که اقتصاد مقاومتی را چطور باید پیاده کرد و با کدام مبانی؟زیرا اگر دقت نشود با مبانی سرمایه‌داری پیاده خواهد شد، در زمان فوت امام نیز اقتصاد با مبانی سرمایه‌داری پیاده شد.

رزاقی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی را امریکا و کشورهای دیگر هم پیاده می‌کنند اما آیا مبانی آنها با یکدیگر یکی است؟ خیر، سوسیالیست مبانی خودش را دارد و سرمایه‌داری هم مبانی خودش را دارد.

 اقتصاد مقاومتی با دانش اجتماعی سروکار دارد

رزاقی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که زمانی که حرف از اقتصاد مقاومتی می‌شود یعنی با یک دانش اجتماعی روبرو هستیم، دانش‌اجتماعی نیز با ذهن انسان سروکار دارد و نمی‌توانیم آن را تایید کنیم و بگوییم شما که روحانی هستید دخالت نکنید.

 وی تصریح کرد: آیت‌الله جوادی آملی دیروز این موضوع را زیر سوال بردند اما این حرف بی‌معنی است وگرنه اقتصاد سرمایه می‌شود درست است مالکیت‌خصوصی است اما مالکیت‌خصوصی هدف انسان نیست، وسیله است.برای انسان ماشین و غیره همه وسیله هستند. انسان با انسان‌های دیگر در شرایط برابر قرار نمی‌گیرد. درباره مالکیت‌خصوصی امام در وصیت نامه‌شان می‌گویند ثروت اگر مشروع هم باشد باید در کارخانه و مزرعه مصرف شود اما الان این اتفاق نمی‌افتد زیرا سود آن کم است و سرمایه‌داری پیاده شده پس از 27 سال مدیران هم به این سمت حرکت کرده‌اند.

رزاقی گفت: مدیران هم احساس می‌کنند 50 میلیون تا 100 میلیون تومان باید در ماه بگیرند اما برای چه کاری؟ این تفکر تفکر سرمایه‌داری است اما تحت عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود. با تهاجمی که به ما شده به لحاظ نظری و عملی چطور اقتصاد مقاومتی را پیاده کنیم بدون توجه به قانون اساسی؟

وی گفت: مالکیت در ایران هست هر چند مانند سوسیالیسم نیست اما سرمایه‌داری کاملا متفاوت است.

این اقتصاددان افزود: نکته‌ای که مورد نظر است اینکه آیا در خلاء باید اقتصاد مقاومتی چک شود یا یک مبانی دارد؟ همان‌گونه که سرمایه‌داری مبانی دارد؛ اقتصاد مقاومتی هم مبانی دارد. در وصیت‌نامه امام(ره) اهداف انقلاب‌اسلامی براساس قانون اساسی مطرح شد و باید اقتصاد مقاومتی نیز براساس قانون اساسی پیاده شود. در این 27 سال 1500 میلیارد دلار واردات کالا و خدمات از سوی بخش‌دولتی به بخش خصوصی داده شده و بی‌اعتباری به تولید داخلی به اوج خود رسیده است.

وی گفت: بسیاری ورشکسته، بیکار و فقیرند و 12 میلیون بیکار در کشور داریم. 20 تا 30 میلیون نفر احتیاج به مواد غذایی دارند و نمی‌توانند زندگی کنند. بسیاری از روستاها خالی از جمعیت شده و ادامه پیاده کردن صادرات نفت‌خام و پتروشیمی با دلار ارزان راه به جایی نمی‌برد. باید دید برای واردات چه کسی برنده است؟خارجی‌ها.

در مسیری که می‌رویم فقیر بیشتر می‌شود

رزاقی گفت: در مسیری که می‌رویم فقیر بیشتر می‌شود این درحالی است که رهبری می‌گویند حتی از یک فقیر هم خجالت باید کشید اما مسوولان به این موضوع فکر نمی‌کنند چرا در حال حاضر همه چیز را تعطیل کرده‌اند زیرا می‌خواهند رضایت خارجی‌ها را جلب کنند.

 وی افزود: اما دوران دفاع مقدس نیروهای فعال انقلابی کاری کردند که امروز صنایع دفاعی شرایط خوبی دارد اما مسوولان اقتصادی ما تنها به فکر خارجی‌ها هستند که با آنها به تعامل برسند. تورم زیر 10 درصد به چه قیمتی بوده؟ محور صادرات ایران جز نفت و پتروشیمی چیزی دیگری نیست و مانند زمان شاه همچنان مواد خام صادر می‌شود.

این اقتصاددان متذکر شد: چرا به نیروی داخل بها داده نمی‌شود و اینقدر به خارجی‌ها اعتماد دارند و به صورت مخفیانه و محرمانه با آنها درارتباط هستند. برای اداره اقتصاد نفتیة نفت به خارجی‌ها می‌دهند تا هرچه آنها می‌خواهند از کشورهای خارجی بخرند اما قدیم این‌طور نبود.

خصوصی کردن به نتیجه‌ای نرسیده است

رزاقی تصریح کرد: خصوصی‌کردن به نتیجه‌ای نرسیده و گزارش‌ها درست نیستند.ایران در گذشته 35 میلیون نفر جمعیت داشت که اکنون به 80 میلیون نفر رسیده؛ نفت هم روزی تمام می‌شود؛ آیا با این میزان جمعیت رشد و توسعه اقتصادی فراهم خواهد شد؟ باید دید چه میزان از افراد زیر خط فقر هستند و چند میلیون نفر هم بیکارند.

وی افزود: حقوق 400 تا 500 هزار تومانی نمی‌تواند خرج معالجه افراد را فراهم کند. چندین میلیون بازنشسته فقیر در کشور داریم که هر سال فقیرتر می‌شوند. این چه سیاستی است که می‌خواهند آدم‌های فقیر را افزایش دهند و همه را محتاج یک لقمه نان کنند.

رشد اقتصادی هچ محتوایی نداشت

رزاقی همچنین گفت: رشد اقتصادی هچ محتوایی نداشت و تمام آمارهای مربوط به رشد اقتصادی از سوی مرکز آمار و بانک‌مرکزی آمارسازی شده است.

این اقتصاددان افزود: سالی چند هزار روستا خالی می‌شود و روستاهای ما کمتر از 20 هزار نفر جمعیت دارند زیرا به تولید بها داده نمی‌شود و همه آنها ورشکست شده‌اند. این دوره 4 ساله دولت 200 میلیارد دلار واردات کالا و خدمات انجام داده و صادرات غیر نفتی نیز رقمی نبوده و باید دید چه چیزی صادر شده است. چرا مسوولان مواد اولیه پتروشیمی را ارزان‌تر می‌دهند.چرا باید خام‌فروشی شود و چه هنری پشت این خام‌فروشی است؟

با 200 میلیارد دلار واردات باید حداقل 20 میلیون شغل ایجاد می‌شد

وی تصریح کرد: با 200 میلیارد دلار واردات باید حداقل 20 میلیون شغل ایجاد می‌شد اما براساس آماری که دولت داده تا 500 هزار شغل هم کمتر ایجاد شده است. کل امکانات در دست دولت است که نتایج آن هم اعلام نشده؛ دلیل ورشکستگی‌ها این است که مسوولان دولتی اعتقادی به استقلال ندارند.کاهش تورم به چه قیمتی بوده و چرا آمار درستی از طبقات پایین جامعه و درآمد کم اعلام نمی‌شود و تنها طبقات بالا را نشان می‌دهند.

مالیاتی از پولدارها اخذ نمی‌شود

رزاقی گفت: از پولدارها مالیاتی اخذ نمی‌شود و به آنها یارانه هم می‌دهند و از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی تاکنون همه چیز به نفع اشراف بوده است. اگر اعتقاد داریم تولید کنندگان حقی دارند باید به تشکل‌های آنها اهمیت داد و هر روز شاهد واردات شکر از سوی سلطان‌شکر یا واردات سایر کالاها با دلار ارزان هستیم.

وی افزود: ابتدا باید با حذف دلار ارزان از فعالیت‌های غیر اساسی این موضوع را حل کرد زیرا با 200 میلیارد واردات در دولت کنونی و 500 میلیارد دلار واردات در دولت قبلی باید حداقل 50 میلیون شغل ایجاد می‌شد، این درحالی است که این گرفتاری از 27 سال پیش تاکنون وجود دارد و مردم از حداقل‌ها در جمهوری اسلامی نتوانستند استفاده کنند.
ایلنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: