bazarnews

کد خبر: ۱۸۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
همتی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیما :
برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر سیما به بررسی چالش های روبروی بازار سرمایه (بورس) و بیمه با حضور آقایان عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی و شاپور محمدی رئیس بورس اوراق بهادار پرداخت.
بازار نیوز - در ابتدای این برنامه آقای محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به افتتاح نمایشگاه بورس در حوزه بورس، بانک و بیمه را نمایشگاه بسیار بزرگی دانست که در این نمایشگاه بیش از 300 شرکت در حوزه های مختلف بورس، بانک و بیمه حضور داشتند.  وی گفت: در این نمایشگاه 10 بانک، 16 شرکت بیمه، 50 صندوق سرمایه گذاری مشترک، 17 شرکت کارگزاری و همچنین مابقی از شرکت های تولیدی، شرکت های دانش بنیان، شرکت های تأمین سرمایه و سایر شرکت های تولیدی که در تابلوی بورس لیست شده اند حضور داشتند. 

محمدی استقبال از این نمایشگاه را در روز اول بسیار خوب توصیف کرد.
در ادامه آقای عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص اینکه چه رابطه ای بین بورس، بانک و بیمه است؟ و این سه موضوع در یک نمایشگاه ارائه می شود گفت: بورس، بانک و بیمه سه ارکان بازارهای مالی هستند. 

وی در مورد نقش بیمه ها در بازارهای مالی افزود: به نظر من بیمه ها در بازارهای مالی پیشرفت خوبی نداشته و یک رشد ناهمگونی به خاطر اقتصاد نفتی و دولتی بودن اقتصاد در کشورمان در طول چند دهه گذشته اتفاق افتاده و موجب شده به تدریج نقش بانک ها در اقتصاد عملاً نقش برتر باشد.

همتی گفت: همین امر موجب شده که در زمینه بازار بیمه و بازار سرمایه که می توانند بهترین روش تأمین مالی برای بلندمدت است غفلت صورت بگیرد و عملاً تأمین مالی بلند مدت بر گردن بانک ها افتاده است و همین امر باعث شده در این حوزه تعادل ناموزونی صورت گیرد. 
وی تصریح کرد: تلاش مسئولان بازار سرمایه و دولت هم این است که به تدریج این بازارها به تعادل برسند. 

در ادامه آقای محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه سابقه بازار سرمایه در ایران نسبت به بازار پولی کمتر است گفت: در برخی از کشورها سهم بازار پولی بیشتر از آن چیزی است که در کشور ما هم اکنون رقم می خورد. 
وی افزود: طی 10 سال اخیر بازار سرمایه در کشور رشد خوبی داشته و باید برای رسیدن به جایگاه مطلوب تلاش بیشتری صورت گیرد. 

محمدی گفت: بازار سرمایه باید از تولید داخلی و سهم مالی سهم خود را بیشتر کند. 
وی در خصوص این سؤال که اقتصاد باید "بازارپایه" باشد یا "بانک پایه"؟ افزود: به نظر من هر کدام از این دو که بتوانند ارزانتر تأمین مالی را انجام دهند بهتر است و نمی شود گفت به اجبار یک اقتصادی را بازارپایه درنظر گرفت یا بانک پایه و این موضوع در تمام دنیا در قالب نرخ تأمین مالی جواب داده است. 

محمدی گفت: اینکه گفته می شود حتماً ما باید بازار پایگی را نفی کنیم و بانک پایگی را تبلیغ کنیم این شاید نگاهی باشد که باید تعدیل شود و البته بازجایگاه بازار سرمایه باید تقویت شود. 
در ادامه آقای همتی رئیس کل بیمه مرکزی ایران در پاسخ به این سؤال که صنعت بیمه چگونه می تواند در بازار مالی فعال شود؟ حمایت و ایجاد آرامش و دادن اطمینان به فعالان اقتصادی را بخشی از فعالیت بیمه ذکر کرد. 

وی افزود: بیمه به خاطر این اقداماتی که انجام می دهد بخصوص بیمه هایی که جنبه بلند مدت دارند همانند بیمه های عمر، منابع عظیمی را می تواند جمع کند و از این طریق می تواند تأمین مالی خود را در بازار مالی داشته باشد و عملاً با توجه به حجم عظیمی که در بازار انجام می دهد می تواند توزیع عرضه وجوه در بازار مالی دچار تغییر کند. 
  
همتی نبود اوراق بلندمدت در کشور را از جمله یکی از مشکلات بازار سرمایه و بیمه ذکر کرد و گفت: هم اکنون در بازار سرمایه ی ما اوراق بلندمدت که دولت منتشر می کند وجود ندارد و حتی اوراقی که از سوی دولت منتشر می شود متأسفانه یک سال است و یکی از ضعف های اقتصاد کشور ماست. 

وی افزود: لازمه برطرف کردن این مشکل این است که اوراق بلندمدت منتشر شود و این اوراق به درد پروژه های بزرگ اقتصادی می خورد و لازمه ارائه تعهد در پروژه های بزرگ انتشار اوراق های مدت دار 10 ساله و 15 ساله است.
همتی گفت: وقتی ما وارد پروژه های بزرگ اقتصادی می شویم بانک وظیفه تأمین مالی بلندمدت این پروژه ها را ندارد بانک وظیفه تأمین مالی پروژه های زیر یک ساله را دارد و پروژه های بزرگ باید به سمت منابعی که به صورت بلندمدت در بازارهای مالی طراحی می شوند حرکت کنند. 

در ادامه برنامه تیتر امشب شبکه خبر که با حضور رئیس بورس اوراق بهادار و رئیس کل بیمه مرکزی برگزار شد آقای شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 600 شرکت در بازار سرمایه فعالند گفت: برای توسعه بازار سرمایه باید فرهنگسازی صورت گیرد. 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مجموع تأمین مالی کوتاه مدت و بلند مدت در بازار سرمایه اعم از افزایش سرمایه شرکت ها و ورود شرکت های جدید به بورس و تأمین مالی از طریق پیش فروش کالا و اوراق و صندوق های مشترک سرمایه گذاری را  بیش از 100 هزار میلیارد تومان عنوان کرد البته این مبلغ نسبت به 400 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی ای که پرداخت کرده چیزی حدود 25 درصد است. 

وی گفت: اینکه این پتانسیل وجود دارد و می تواند در آینده کمک کند به تأمین مالی بخش تولید امکان پذیر است و  ما در آینده شاهد افزایش تأمین مالی ها از طریق بازار سرمایه برای شرکت های بزرگ خواهیم بود. 

محمدی همچنین انتشار اوراق کوتاه مدت را یکی از چالش های سرمایه گذاری خواند و افزود: در قانون، اسناد خزانه ی سه ساله پیش بینی شده شاید دولت به خاطر سنواتی بودن بودجه اقدام به انتشار اسناد یک ساله می کند ولی اخیراً دولت اوراقی که دو ساله یا سه ساله بوده را نیز منتشر کرد. 

وی گفت: ما اوراق مشارکت پنج ساله نیز داریم و اینکه این امکان به وجود آید که اوراق مشارکت بلند مدت هم منتشر شود وجود دارد.
در ادامه رئیس کل بیمه مرکزی گفت: بازار مالی باید یک بازار یکپارچه باشد و ما باید در این زمینه به یک تعادل برسیم. 
وی افزود: متأسفانه در حال حاضر سیستم ما بگونه ای است که یک بازار که بازار پولی است با بقیه بازارها تعادل ندارد. 

همتی همچنین با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته ثبات برای ایجاد تعادل در بازار گفت: معرفی و شفاف سازی بازارها به مردم از طریق فرهنگسازی و همچنین شناساندن صنعت بیمه به مردم می تواند به توسعه بازارهای مالی کمک کند. 

وی با اشاره به مصوبه مجلس برای افزایش 50 درصدی سهم بیمه های عمر تا پایان برنامه ششم توسعه افزود: امیدواریم سهم فعلی بیمه های عمر که الآن 14 درصد است در پایان برنامه ششم به 21 درصد و یا حتی 25 درصد هم برسد. 

همتی با اشاره به اینکه ما یک برنامه وسیعی داریم که بتوانیم بیمه های عمر را در کشور ارتقاء دهیم گفت: مردم باید احساس کنند که این بیمه نامه ها برای خودشان و فرزندانشان مفید است و بتوانند آنها را خریداری کنند. 
وی افزود: سال گذشته رشد کل صنعت بیمه 23 درصد بود و این در حالیست که رشد بیمه عمر به 40 درصد رسید. 

همتی افزایش کل نفوذ بیمه در کشور را فراتر از 2،1 ذکر کرد و گفت: این نکته نشان می دهد که ما به میانگین جهانی نزدیک شدیم و مردم به بیمه توجه کردند و ما امسال را به عنوان توانمندسازی بیمه ها درنظر گرفته ایم و ان شاء الله تا پایان سال نقش بیمه ها بیشتر از گذشته خواهد بود.

در ادامه برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر آقای محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی صحیح در امر سرمایه گذاری به نقش رسانه ملی، روزنامه ها، رسانه های دیجیتال و همچنین دانشگاه ها و برگزاری دوره های خاص در این زمینه اشاره کرد و گفت: یک برنامه مناسبی در سازمان بورس برای این امر تنظیم شده است. 
وی افزود: این برنامه کمک بسیار مناسبی را برای سرمایه گذاران در سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله اوراق، سهام کمک خواهد کرد. 

محمدی با اشاره به برخی روش های آموزش خرید و فروش سهام از سوی برخی کشورها در قالب گیم ها گفت: حتماً لازم است در این زمینه این روش ها برای آگاهی بیشتر مردم از بازار سرمایه و سرمایه گذاری در بخش های مختلف صورت بگیرد. 
وی افزود: به نظر ما، برای فرهنگ سازی کم کار کرده ایم و ان شاء الله بتوانیم در سال جاری و سال آینده در زمینه فرهنگسازی بر روی بازار سرمایه کار بیشتری انجام دهیم. 
محمدی گفت: بازده بازار سرمایه در افق های سه ساله و پنج ساله از تمام بازارهای مالی بیشتر بوده است. 

وی افزود: بازار سهام همانگونه که در تأمین مالی، بلندمدت تلقی می شود در سرمایه گذاری نیز باید به آن بلندمدت نگاه کرد. 

محمدی گفت: اگر سرمایه گذاران، افق سرمایه گذاری را درست و متنوع انتخاب و در صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری انجام دهند قطعاً موفق خواهند شد.
در ادامه آقای همتی رئیس کل بیمه مرکزی با عرض تسلیت به خانواده های آسیب دیده از حادثه سیل در آذربایجان غربی و شرقی گفت: هم اکنون قانون مربوط به تشکیل بیمه حوادث طبیعی متأسفانه بین شورای نگهبان و مجلس در حال رفت و آمد است و هنوز تعیین تکلیف نشده و امیدواریم هرچه سریعتر این قانون نهایی و ابلاغ شود و ما آنرا شکل دهیم. 
وی افزود: ما برنامه جدی داریم که اوراق قرضه مبتنی بر بیمه حوادث در کشور را با همکاری بورس راه اندازی کنیم. 

همتی گفت: این امر می تواند تحول بزرگی در امر بیمه حوادث طبیعی باشد و تحول بزرگی نیز در بازارهای مالی بوجود خواهد آورد. 

وی همچنین در مورد حاکمیت شرکتی بیمه آن را یک موضوع بسیار مهمی دانست و افزود: ما باید از سهامدارهای خرد در شرکت ها دفاع کنیم و حاکمیت شرکتی نیز بر همین اساس است.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: