bazarnews

کد خبر: ۱۸۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
صندوق بین المللی پول پیش‌بینی‌ کرد اقتصاد جهانی در سال آینده در حدود 3.5 درصد رشد داشته باشد ولی به نظر می‌رسد این آمار کمتر از حد مورد انتظار است.
به گزارش خبرنگار بازار نیوز، صندوق بین‌المللی پول در آخرین چشم‌انداز اقتصادی جهان انتظار دارد رشد اقتصاد جهانی امسال به 3.5 درصد برسد و این رقم مقداری بیشتر از پیش‌بینی اکتبر است. بهبود چشم‌انداز به دلیل افزایش خوش‌بینی درباره تقاضای مصرف‌کننده در کشورهای پیشرفته، قیمت دارای بالاتر و احتمال کاهش مالیات و افزایش هزینه‌ها در آمریکا عواملی است که بر افزایش پیش‌بینی تاثیر دارد. IMF انتظار دارد سال 2018 حتی بهتر باشد و رشد آن به 3.6 درصد برسد. این بهترین رشد اقتصادی بعد از سال 2011 خواهد بود. 

تحلیلگران صندوق بین‌المللی پول همچنین تعداد ریسک‌های کاهنده را بیش از ریسک‌های فزاینده می‌دانند. افزایش نابرابری درآمدی، رشد پایین‌ بهره‌وری، تنش‌های سیاسی در خاورمیانه و احتمال افزایش سیاست‌های حمایتی عواملی است که چشم‌انداز را تهدید می‌کند. 

علیرغم تمام این‌ها، دلیلی وجود دارد که می‌گوید صندوق بین‌المللی پول بیش از حد خوش‌بین نیست. گاوین دیویس به فایننشیال تایمز می‌گوید نوکست، مدل پیش‌بینی که در آن رشد اقتصادی را با شاخص‌های حقیقی تخمین‌ می‌زند قدرت اقتصاد جهانی را کمتر از حد موجود در نظر می‌گیرد. تخمین‌های خود دیویس در فولکروم است منیجمنت حکایت از رشد 4.4 درصدی در حال حاضر و پیش‌بینی رشد 4 درصدی برای 2017 و 4.2 درصدی برای سال 2018 دارد.

اقتصاد در جهان بهتر از چیزی که فکر می‌کنیم خوب کار می‌کند

دلایلی هم برای شک کردن به پیش‌بینی‌های جهانی وجود دارد. بسیاری از نمونه‌های گرفته شده اعتقاد دارند مصرف‌کننده‌ها و صاحبان کسب و کار آمریکایی توانایی ترامپ در کم کردن مالیات‌ها، قانون‌زدایی و هزینه‌های زیرساختی را بسیار دست بالا می‌گیرند. در نتیجه دلایل کمی  وجود دارد که می‌توان اعتقاد داشت تا بر اساس آن چیزی در اقتصاد آمریکا و در انتخابات سال گذشته تغییر کرده باشد.

طی سالیان گذشته نیز اتفاق افتاده که پیش‌بینی‌ها گمراه کننده باشد. به عنوان مثال تحقیقات پیرامون خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نرخ رشد اقتصادی را در صورت رای آوردن برگزیت بیش از حد کم برآورد کرده بود. به هر حال ما دو نرخ رشد با رقم‌های متفاوت داریم و بر اساس آن‌ها انتظار می‌رسد رشد حاصل شده در سال 2017 رقمی بین دو پیش‌بینی باشد.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: